طبق تحقیقات، خواب شبانه کمتر از ۵ ساعت خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد.

کم ‌خواب‌های افسرده یا افسرده‌های کم‌ خواب؟ / بررسی تاثیر میزان خواب بر سلامت روان

تکتم شریفی نژاد - خبرنگار تحریریه جوان قدس : ارتباط بین کم خوابی و اختلالات روانی ثابت شده است اما هنوز مشخص نیست که کدام یک باعث دیگری است. اختلالات باعث کم خوابی می‌شوند یا کم خوابی باعث مشکلات درونی؟ این ماجرا یادآور داستان مرغ و تخم مرغ است؛ با این حال دانشمندان معتقدند علت اصلی بیماری‌های روانی از جمله افسردگی، مشکلات مربوط به خواب است.
اختلالات مربوط به خواب و افسردگی غالبا بسیار به هم مرتبط هستند اما سوالات آن، زمان زیادی است که حل نشده‌ است. اودسا همیلتون، کاندیدای دکترا در UCL و اولین نویسنده این تحقیق گفت با استفاده از بررسی‌های ژنتیکی، متوجه شدیم اختلالات خواب، علائم افسردگی را به وجود می‌آورد.

محققان اطلاعات ژنتیکی و سلامتی ۷۱۴۶ نفر را بررسی کردند؛ نتیجه این تحقیق نشان داد که مدت زمان خواب و احتمال ابتلا به افسردگی تا حدودی ارثی هستند.

طبق تحقیقات قبلی، ۳۵ درصد از افسردگی‌ها مربوط به وراثت افراد بوده‌ و تفاوت‌های ژنتیکی، ۴۰ درصد میانگین خواب را تشکیل می‌دهد.

پس از کنترل افراد مورد مطالعه، محققان دریافتند افرادی که از لحاظ ژنتیکی، خواب کوتاه (کمتر از ۵ ساعت) دارند، بیشتر در معرض افسردگی قرار گرفته‌اند و از سوی دیگر، افراد افسرده لزوما به کم خو دچار نیستند.

در کل شرکت کنندگان این مطالعه به طور متوسط ۷ ساعت خواب شبانه روزی داشتند در صورتی که بیش از ۱۰ درصد آنها، در شروع دوره مطالعه کمتر از ۵ ساعت می‌خوابیدند که در پایان دوره این آمار به ۱۵ درصد افزایش یافت و نسبت شرکت کنندگانی که به عنوان افسردگان حضور داشتند از ۹ درصد به ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد.

افرادی که ۵ ساعت یا کمتر می‌خوابند، ۲.۵ برابر بیشتر در معرض علائم افسردگی قرار دارند در حالی که بیشتر از یک سوم افراد دارای علائم افسردگی، از خواب کوتاه رنج می‌برند.

این یافته‌ها ممکن است چشم انداز منفی را برای کسانی که با اختلالات خواب درگیر هستند، به نمایش بگذارد. با این حال همیلتون معتقد است که کم خوابی یا افسردگی نباید به عنوان پیشامدهای اجتناب ناپذیر تلقی شود و هدف این یافته‌ها تاکید بر اهمیت خواب برای سلامت روان افراد است. توصیه او این است که خواب را در اولویت قرار دهید و از به تعویق انداختن آن خودداری کنید. شما ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این موضوع باشید، اما می‌توانید اقداماتی را برای پیشگیری از آن انجام دهید.

این یافته‌ها در مجله NATURE TRANSLATIONAL PSYCHIATRY منتشر شده است.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.