پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام مطالعه‌ای مروری مشکلات خواب در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ را بررسی کردند.

مشکلات خواب در دوران کرونا

به گزارش قدس آنلاین، بیماری نوظهور کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ به یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده است. مطالعات مختلفی بر روی مشکلات خواب در دوره شیوع COVID-۱۹ متمرکز شده است؛ اما نتایج هماهنگی نداشته‌اند.

با توجه به تعداد قابل‌توجه مطالعات چاپ شده در زمینه کیفیت خواب و عوامل مرتبط با آن و اهمیت مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز در جمع بندی و تجزیه و تحلیل نتایج مطالعات موجود، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین مطالعه‌ای را  با هدف برآورد مشکلات خواب در دوران کووید ۱۹ و ارتباط آن با دیسترس‌های روان‌شناختی طراحی و اجرا کردند.

یافته‌های این مطالعه مروری نشان داد مشکلات خواب در پاندمی کووید-۱۹ متداول است. علاوه بر این، مشکلات خواب با سطح بالاتری از پریشانی روانشناختی همراه است.

بررسی‌های این پژوهش حاکی از آن است که با استفاده از برنامه‌های درمانی موثر برای درمان مشکلات خواب، ممکن است ناراحتی روانی کاهش یابد. در این مطالعه عنوان شده که شیوع مشکلات خواب در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ۳۱ درصد ، در میان جمعیت عمومی ۱۸ درصد و در میان بیماران مبتلا به کرونا ۵۷ درصد بود.

بر اساس این یافته‌ها، ارتباط ضعیفی بین مشکلات خواب با افسردگی در میان متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، جمعیت عمومی و بیماران COVID-۱۹ مشاهده شد. همچنین ارتباط متوسطی بین مشکلات خواب با اضطراب در بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، جمعیت عمومی و بیماران COVID-۱۹ مشاهده شد.

پژوهشگران این مطالعه طراحی و اجرای مداخلات برای درمان بیخوابی یا اختلالات روانشناختی و بررسی اثربخشی آن‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

این پروژه تحقیقاتی با عنوان « برآورد فراوانی اختلالات خواب در دوران پاندمی کووید۱۹ و ارتباط آن با دیسترس روانشناختی: مرور سیستماتیک و متاآنالیز» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و مجری اصلی این طرح زینب علی مرادی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.