معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود ناامنی در مرزهای مشترک ایران و پاکستان، گفت: این امر یکی از موانع پیش‌روی توسعه روابط است اما با ایجاد بازارچه‌های مرزی، احداث نیروگاه و رونق اقتصادی در مرزها، می‌توان به ارتقای امنیت کمک کرد.

باید با رونق اقتصادی به ارتقای امنیت مرزها کمک کنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مخبر در دیدار جلیل عباس جیلانی وزیر امور خارجه پاکستان که در محل اقامت معاون اول رئیس‌جمهوری در قرقیزستان برگزار شد، با اشاره به وضعیت جنگ در غزه و کشتار غیرنظامیان در این منطقه، اظهار کرد: جنایات رژیم صهیونیستی و کشتار زنان و مردان و کودکان در غزه دل هر انسانی را به درد می‌آورد؛ امیدوارم کشورهای مسلمان با قاطعیت نسبت به این جنایات موضع گیری و رژیم صهیونیستی را وادار به توقف کشتار مردم و زمینه کمک رسانی را فراهم کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان ایران و پاکستان و وجود مرزهای طولانی میان دو کشور یادآور شد: روابط اقتصادی فیمابین می‌تواند پشتوانه پایداری برای روابط سیاسی دو کشور باشد. از این‌رو باید از ظرفیت‌های موجود در جهت توسعه روابط اقتصادی و مناسبات تجاری استفاده کنیم.

مخبر بر لزوم فراهم شدن بستر فعالیت بخش خصوصی دو کشور تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم مسائل پولی و بانکی بر سر راه فعالان اقتصادی دو کشور را حل و فصل و بستر گسترش همکاری‌های اقتصادی آن‌ها را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از حمایت‌های پاکستان از جمهوری اسلامی‌ ایران در مجامع بین‌المللی بر استفاده از ارز ملی دو کشور در مراودات تجاری و تبادلات اقتصادی تاکید کرد و گفت: ایران و پاکستان با اشتراکات فراوان در زمینه‌های مختلف باید بتوانند در مبادلات تجاری فیمابین از ارز ملی خود استفاده کنند.

وی افزود: ناامنی در مرزهای مشترک دو کشور یکی از موانع پیش‌روی توسعه روابط است که اگر بتوانیم با همکاری یکدیگر و از طریق تهاتر و ایجاد بازارچه‌های مرزی، احداث نیروگاه، توسعه بندرها و رونق اقتصادی در مرزها، امنیت را ارتقاء دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های ایران در بخش‌های فنی مهندسی، صنعت و فناوری‌های نوین افزود: جمهوری اسلامی‌ ایران آمادگی دارد این دستاوردها را در اختیار ملت پاکستان قرار دهد.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه پاکستان در بیانیه‌های خود حملات اسرائیل به غزه را با شدیدترین لحن محکوم کرده است، گفت: اسلام آباد جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را نسل‌کشی می‌داند و تلاش و اولویت ما باید کاهش تنش و آتش بس و سپس ارسال کمک‌های بشردوستانه و پیگیری روند صلح باشد.

جلیل عباس جیلانی همچنین با استقبال از پیشنهادات معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای تهاتر، احداث نیروگاه در مناطق مرزی و توسعه بندرهای دو کشور، افزود: این پیشنهادات به طور جدی در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور پیگیری خواهد شد.

وزیر امور خارجه پاکستان با اشاره به روند رو به رشد مناسبات تجاری دو کشور تصریح کرد: ایران و پاکستان ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند و امیدوارم با اتکاء به این ظرفیت‌ها در آینده نزدیک شاهد توسعه مناسبات و روابط اقتصادی دو کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.