شهریور ۱۴۰۱ خبر قرارداد ۱۲۵ دستگاه ون برای شهرداری مشهد منتشر شد و شهریور امسال تحویل شد، اما همچنان دستورالعمل نحوه بهره‌برداری از سوی وزارت کشور ابلاغ نشده است!

توقف ۱۲۵ دستگاه ون در ایستگاه بلاتکلیفی!

به گزارش قدس خراسان، ۱۲۵ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس صبح یکشنبه (۱۹ شهریور ۱۴۰۲) با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور در مشهد رونمایی و به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر ملحق شد.از آن تاریخ تا امروز این ون‌ها محل مناقشه بوده و در حالی که رئیس انجمن تاکسیران‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ما مدعی است از ابتدا ون‌ها متعلق به سازمان تاکسیرانی بوده و حتی هزینه‌ای که بابتش پرداخت شده، از سوی این سازمان بوده و باید در اختیار رانندگان متقاضی قرار بگیرد، ۱۰ دستگاه از این ون‌ها در خطوط اتوبوسرانی در حال جابه‌جایی مسافر و بقیه در پارکینگ سازمان اتوبوسرانی هستند.

وعده جلسه برای حل اختلاف درباره ون‌ها

موضوع را وقتی از سخنگوی شورای شهر پیگیری می‌کنیم، پاسخ می‌دهد: هم اتوبوسرانی و هم تاکسیرانی هر دو از سازمان‌های تابعه شهرداری هستند و شاید به خاطر این ون‌ها اختلافی میان تاکسیران‌ها با مجموعه سازمان اتوبوسرانی پیش آمده که قرار است پیگیری و حل کنیم.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو با بیان اینکه این ون‌ها برای خدمت‌رسانی به مردم است، از تصمیم برای برگزاری جلسه‌ای با حضور معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری و سازمان‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای بررسی و حل این موضوع خبر می‌دهد.

هزینه ون‌ها را شهرداری داده است

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در این خصوص از یک بلاتکلیفی حرف می‌زند.

پوریا محمدیان یزدی به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: هنوز چیزی تعیین تکلیف نشده و منتظریم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که اگر تعیین تکلیف نشده چطور ۱۰ دستگاه از این ون‌ها در خطوط اتوبوسرانی مشغول به کار شده‌اند، گفت: آزمایشی است! ما منتظر یک دستورالعمل از سمت وزارت کشور هستیم که بحث چگونگی بهره‌برداری از این ون‌ها را تعیین تکلیف کند؛ چرا که اعتبارات دولتی بوده است.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا تاکسیرانی هزینه این ون‌ها را پرداخت کرده یا خیر، عنوان می‌کند: تاکسیرانی پرداخت نکرده است. اعتبارات شهرداری بوده و شهرداری مشهد بر اساس دستور وزارت کشور هزینه کرده و وجهی پرداخت شده و هم‌ اکنون دولت باید هرچه زودتر نحوه استفاده را تعیین تکلیف کند. خیلی طولانی هم شده؛ اما همچنان منتظر هستیم.

ون‌ها متعلق به اتوبوسرانی است

رئیس شورای شهر مشهد اما نظر دیگری دارد و در گفت‌وگو  با خبرنگار ما می‌گوید: این ون‌ها به همراه ۲۵ دستگاه اتوبوس به اتوبوسرانی داده شد. چه کسی گفته متعلق به تاکسیرانی است؟ این ون‌ها سهمیه اتوبوسرانی است نه تاکسیرانی.

حسن موحدیان تصریح می‌کند: این ون‌ها سهم تاکسیرانی نیست که بخواهیم در اختیار تاکسیران‌ها قرار دهیم. برای معابر کم‌عرض و پر ترافیک که امکان تردد اتوبوس و میدل‌باس وجود ندارد، ون‌ها جابه‌جایی مسافران را بر عهده خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس خراسان مبنی بر اینکه چون این ون‌ها با بنزین کار می‌کنند پس آیا سرویس‌دهی آن‌ها در خطوط اتوبوسرانی به صرفه است، در پاسخی کلی می‌گوید: اتوبوسرانی یارانه می‌دهد. در اتوبوس‌های سطح شهر هم هر سفر مسافران برای اتوبوسرانی حدود ۸ تا ۹ هزار تومان هزینه دارد؛ اما فقط هزار و ۲۰۰ تومان گرفته می‌شود.

مالکیت ون برای تاکسیران به صرفه نیست

تحقیقات بیشتر مشخص می‌کند این  بلاتکلیفی برای ون‌ها در شهرداری تهران هم وجود دارد.

مدیر نوسازی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: معاون وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تناسب ظرفیت شهرها نامه‌ای به شهرداری‌ها ابلاغ و برای هر شهرداری سهمیه‌ای از ون‌ها مشخص کرد تا وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

امین رهبر متذکر می‌شود: قیمت ون بالاست و مالکیتش برای رانندگان به صرفه نیست. به همین دلیل برای حفظ این مد حمل و نقلی، وزارت کشور شهرداری‌ها را دخیل کرد؛ یعنی مالکیت ون‌ها برای شهرداری‌هاست و فعلاً امکان انتقال مالکیت آن‌ها به غیر وجود ندارد تا زمانی که دستورالعمل بیاید و مشخص شود شرایط به چه صورت است.

وی یادآوری می‌کند: برای این ون‌ها یارانه‌ای اختصاص داده شده و بخشی از هزینه را نیز شهرداری‌ها به عهده گرفته‌اند. پس وسیله‌ای را که با بودجه دولت و شهرداری خریداری شده نمی‌توان به غیر واگذار کرد.

رهبر به قیمت حدود ۵/۱ میلیارد تومانی هر دستگاه ون اشاره و ابراز می‌کند: برای تاکسیران بهره اقتصادی ندارد که بخواهد یک دستگاه ون را به این قیمت خریداری کند و فقط با آن به صورت سنتی به کار جابه‌جایی مسافر بپردازد. مگر قرار است چقدر در ماه درآمد داشته باشد؟

وی تأکید می‌کند: وزارت کشور برای اینکه بتواند این مد حمل و نقلی را حفظ کند، این طرح را داد تا بتواند جابه‌جایی بخشی از مسافران را با آن ساماندهی کند.

رهبر در خصوص کلانشهر تهران هم می‌گوید: در تهران بهره‌برداری از این ون‌ها در اختیار سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است تا تاکسیرانی با استفاده از شرکت‌های توانمند در حوزه هوشمندسازی و حمل و نقلی از طریق فرایند جذب راننده، کار را پیش ببرد.

وزارت کشور هنوز دستورالعمل بهره‌برداری را ابلاغ نکرده؛ اما طبق سخنان اخیر وزیر کشور قرار است ون‌های بیشتری با این شیوه در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد.

سورنای واژگون وزارت کشور!

به نظر می‌رسد وزارت کشور باید زودتر درباره تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه به کارگیری و واگذاری این ون‌ها اقدام کند و البته مسائلی مانند صرفه اقتصادی برای شهرداری‌ها را هم در نظر بگیرد.

موضوع آلودگی هوا بحث دیگری است که در راستای حمل و نقل عمومی باید مورد توجه ویژه باشد که گویا مغفول مانده است. پرسشی که مطرح می‌شود این است در چنین تصمیم‌گیری‌هایی چقدر به مباحث محیط زیستی و نیز اقتصاد شهری توجه شده و اصولاً چطور می‌شود این ون‌ها که شهریور ۱۴۰۱ خبر قراردادشان منتشر شده است، حالا یک سال پس از تصویب در وزارت کشور هنوز دستورالعمل به کارگیریشان در ابهام است؟ آیا وزارت کشور سورنا را از سر گشاد نواخته یا تصمیمی که روز نخست داشته، دستخوش تغییرات و اختلاف‌نظرها شده است؟

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید محمد حسین موسوی ریشهری ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم طبق قانون و حرفی که خود مسئولین زده‌اند باید این ون‌ها با ون‌های تاکسی موجود که تاریخ اسقاط آنها ۱۰ سال گذشته است در امر نوسازی تعویض شوند و ۷۰ درصد از پول آنها را دولت پرداخت کند و مابقی را به صورت وام طولانی مدت کم بهره ۴ درصد رانندگان پرداخت کنند ولی دستی در کار است تا این حق ضایع شود این ون‌های موجود ارابه مرگ شده‌اند فرسودگی در حدی است که هر لحظه امکان اتفاق ناگوار می‌باشیم �ون ۱۱ مسافر را جابجا می‌کند و جان ۱۱ نفر در خطر است برای هر ون قابل توجه بیش از ۱۰ هزار � این ارابه‌های مرگ در خیابان‌های کشور تردد می‌کنند وزرای دولت‌های قبل ترک فعل کردند وزیر کشور فعلی فرار از مسئولیت
  • علیرضا عزیزی ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    0 0
    با تشکر از روزنامه قدس بابت همراهی با رانندگان ون تاکسی چگونه است که از نظر عزیزان سازمان تاکسیرانی نمیشود پلاک تاکسی را با پلاک شخصی تعویض کنند چون قانون اجازه نمیدهد ولی قانون اجازه تبدیل به نحو را هم نمی‌دهد چون گران است
  • ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    سلام این ون‌ها متعلق به رانندگان تاکسی هست که ۱۶ سال در سطح شهرها خدمت کردند و بیش از ۱۰ سال بدون پشتیبانی از شکم زن و بچه خود زدند و به مردم خدمت کردند این واناها باید به جای ون‌ها نوسازی شوند
  • علی سعادتی ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    من از ابتدا پیگیر و در جریان این ونها هستم مدیرعامل قبلی خریده و اعلام کرده بابت نوسازی حتی شفاهی به ما اعلام کرده پولتون رو جور کنیدولی امسال سال انتخابات هست برخی برای رای دارند با وزارت کشور رایزنی میکنند که توسازی نشود و جای دیگر و اهتمالا برای رای و یا رانت به بخش خصوصی واگزار کنند
  • سعید ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    متاسفانه هیچ حمایتی دولت ووزارت کشور از رانندگان ون نمیکند وازمسئولیت خودشان را قبول نمیکنن .ومارانندگان هیچ گونه حامی و اتحادیه ای نداریم که ازماپشتیبانی کند ممنون پیگیری کنید
  • مرتضی وحدانی فر ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
    1 0
    باسلام این ون ها حق مسلم راننده تاکسی ون هست چون ۱۶ ساله با ون های تبصره ۱۳ داره کارمیکنه به امید نوسازی الان که موقعش رسیده یهو شرکتی بنام شاتل البته باعنوان جعلی مثل قارچ میاد بالا بخاطر رانت بالاي این ون ها باید مشخص کنن چه کسانی پشت این رانت هستن واصرار به عدم واگذاری ون های جدید به رانندگان ون را دارن واز آقای رئیسی تقاضامندیم بعنوان رانندگان بسیجی و ولایت مدار و عاشق رهبری به خاسته ما جامعه عمل بپوشانند و معیشت رانندگان ون را گرو نکشن وبیشتر از این مردم را نسبت به نظام بدبین نکنند
  • سعید انصاری ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    آقای وزیر مگر چند وقت پیش شما نگفتید این ونهای تاکسی فرسوده شده و قرار است ۵۰۰۰ دستگاه ون تاکسی جایگزین این ونها بشه پس کو
  • امیر ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    به اینجا که میرسه و بعد از 16سال میخان حق و حقوق یک راننده تاکسی که زندگی و جوانی رو گذاشته به حقش برسونن ،صرفه اقتصادی نداره و خودشون بیان میکنم که مگر چقدر کار میشه کرد ، اگر با این وسایل نو و بی خرج و به روز نمیشه زندگی چرخاند ،پس ببینید ما با این ارابه های مرگ چطور دست و پنجه نرم میکنیم و از گلوی زن و بچه می‌زنیم تا خدا نکرده اتفاقی برای کسی نیوفته یا به نان نامرد محتاج نشیم ،
  • محمداردمه ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    باسلام به خدا دیگه نمیکشیم ماراننده های ون هرچی خرج این ون‌های تاکسی می‌کنیم فایده نداره شده افتابه خرج لحیم هیچ فریادرسی نداریم جز خدا این ون‌های انبار شده طبق قانون متعلق به تاکسیرانهاست حقمونه اگر حقمونو ندید دعا میکنم خدا ازتون نگذره چون من دارم به گدایی میوفتم
  • علی حسین خانی ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    از دیر باز حق و حقوق راننده تاکسی در حاله ای از ابهام بوده و هست مثل اتفاقات گذشته که رونمایی شد ولی هیچکس پاسخگو نبود به عناوین مختلف شانه خالی کردن البته خوردن 70% سهم راننده خیلی دلچسب انشالا که خورده نشه که حق الناس
  • امیر دانش ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    1 0
    سلام ما رانندگان ون که بار سنگین تایم پیک مسافر و مدارس بر روی شانه های ماست در حال حاضر بدون پشتیبان و پناه هستیم و وزارت کشور شهرداری و تاکسیرانی ظلم بزرگی رو به ما روا داشتند که با وجود گذشت قریب به ۶ سال از موعد تعویض ون ها حالا بیا توجه به اینکه ون در داخل کشور تولید می‌شود به ما وعده ی تاکسی سواری می‌دهند و البته این خیانتی آشکار به ترافیک تهران است چرا که هر ون ۱۲ نفره کار ۴ تاکسی سواری رو انجام می‌دهد و با توجه به ناوگان فرسوده تاکسی ها و عدم اضافه شدن تعداد مناسب تاکسی به ناوگان مطمئنا کمبود تاکسی بیش از پیش گریبان گیر شهروندان خواهد بود وما از ظلم مدیران به رحمت خداوند پناه می‌بریم و درصورت پایمال شدن قطعی حقمان روزی در محکمه ی الهی تمام حق خود را باز خواهیم ستاند