اسرائیلی‌ها علیرغم تلاش چندباره برای ورود به غزه که تا این لحظه با ناکامی مواجه شده، هر بار اعلام می‌کنند که نام عملیاتشان ورود به غزه نبوده بلکه گسترش عملیات‌های پیشین بوده است.

تحلیلی بر حملات ناکام چند باره رژیم صهیونیستی علیه مقاومت / غزه، سیاه چاله ای که اشغالگران را می بلعد

به رغم تلاش سیاسی و رسانه ای صهیونیست ها برای موفق نشان دادن عملیات زمینی شامگاه جمعه علیه غزه و بهره برداری تبلیغاتی از آن، اما واقعیت ها از ثبت شکستی خفت بار دیگر در پرونده اشغالگران حکایت دارد. رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیست، اواخر جمعه شب و همزمان با اعلام حمایت مجمع عمومی سازمان ملل از حماس به عنوان یک جنبش آزادیبخش، تهاجمی را در مقیاس گسترده انجام داد. در پی آن تل آویو، با انتشار ویدئویی ادعا کرد که در چارچوب تدارک برای «مرحله بعدی عملیات نظامی» علیه مقاومت با استفاده از تانک، یورشی را از سه محور به شمال غزه انجام داده و نیروهایش وارد این منطقه شده‌اند اما پس از چند ساعت به‌سمت فلسطین اشغالی عقب‌نشینی کرده‌اند!

حمله یا پیش حمله؟

اسرائیلی‌ها علیرغم تلاش چندباره برای ورود به غزه که تا این لحظه با ناکامی مواجه شده، هر بار اعلام می‌کنند که نام عملیاتشان ورود به غزه نبوده بلکه گسترش عملیات‌های پیشین بوده است. علیرغم بمباران دیوانه‌وار مناطق مختلف غزه و همچنین قطع کامل ارتباطات (اینترنت و برق و ...) مردم غزه با بیرون، و نیز با وجود اینکه عملیات اخیر، اقدام نظامی مشترک آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بود، اما این حمله نیز با شکست مواجه شده است.

در این مسیر، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته مدعی ورود به غزه و هدف قراردادن تعدادی از فرماندهان جنبش مقاومت اسلامی حماس شد. وی البته مدعی شد: نیروهای ما که در طول شب وارد نوار غزه شدند، همچنان در مواضع خود مستقر هستند. طبق گفته وی در حمله به نواز غزه ۱۰۰ هواپیمای جنگی مشارکت داشته‌ و 150 هدف حمله قرار گرفته است.

در واکنش به آن یک منبع مقاومت فلسطین به المیادین گفته دشمن در حالت ضربه و فرار است و نتوانسته هیچ‌یک از نیروهای خود را در مناطق عملیات اصلی شمال شرق، شمال غرب و مرکز بریج تثبیت کند. جنبش مقاومت اسلامی حماس هم در تشریح این رخداد در بیانیه‌ای تاکید کرده که حمله زمینی اخیر ارتش اشغالگر قدس به خاک غزه از سه محور با شکست همراه شده است. حماس در این بیانیه گفت که نظامیان اسرائیلی در کمین مقاومت گیر افتاده و رزمندگان با موشک‌های کورنت و بمب‌های «یاسین» با این حمله مقابله کردند. به گفته حماس ارتش اسرائیل نیز با دادن تلفات، زخمی‌ها و کشته‌های خود را بالگرد از مناطق درگیری خارج کرد. حماس همچنین در بیانیه خود پیش‌بینی کرد که ارتش اسرائیل بار دیگر برای ورود به غزه تلاش کند.

رسوایی دیگر برای صهیونیست ها

همانگونه که گفته شد ارتش رژیم صهیونیستی آغاز حمله زمینی به غزه را رد کرده است. اما به نظر به رغم ادعای صهیونیست ها و تلاش برای سناریوسازی در توجیه شکست دوباره، همه چیز گواه این مدعا است. طبق گزارش الجزیره تلفات اسرائیل در تهاجم اخیر شامل ۲۱ تانک، ۲۵ نفربر و ۳۲ کشته می شود که این چیزی فراتر از یک عملیات کوچک به نظر می رسد.

شبکه ان بی سی نیوز در تایید این مدعا نوشت: به نظر می‌رسد تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه آغاز شده است. یک مقام ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز از ورود نظامیان و تانک‌های ارتش اشغالگر به نوار غزه خبر داده است اما این روزنامه می‌نویسد که این مقام اسرائیلی حاضر نشده "آغاز تهاجم زمینی" علیه غزه را تأیید کند. عدم تأیید آغاز تهاجم زمینی از سوی رسانه‌های آمریکایی می‌تواند حکایت از آن داشته باشد که ایالات متحده از ورود اسرائیل به غزه بیم دارد.

اسامه حمدان از رهبران مقاومت اسلامی حماس هم ضمن تاکید بر شکست عملیات گسترده اشغالگران اعلام کرد آنچه را که اکنون  صهیونیست ها  در غزه انجام می دهند تلاشی برای ایجاد ساختن تصویری از پیروزی است. وی افزود: اسرائیل ادعا می‌کند عملیات اخیر، عملیات زمینی برنامه‌ریزی‌شده نیست تا در صورت شکست، خود را در تنگنا و  وضعیت شرم‌آوری قرار ندهد. اشغالگران صهیونیست امیدوارند پس از شکست 7 اکتبر  بتوانند یک پیروزی برای خود به دست آورند اما تصویری که جهان شاهد آن خواهد بود بی شک، تصویر شکستی است که مقاومت بر نیروهای اشغالگر وارد خواهد کرد.

آمریکا؛ شریک جرم

اما در حالی که بسیاری از فاکار عمومی منطقه ایالات متحده را شریک تداوم جنایات صهیونیست ها م دانند، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید بار دیگر تلاش کرد منکر مشارکت مستقیم در حملات به غزه شود. جان کربی به  شبکه سی‌ان‌ان گفت: ما تماس نظامی مستمری با اسرائیل داریم، اما این عملیات نظامی، مختص ارتش اسرائیل است و این آنها هستند که تصمیم می گیرند (در غزه) به دنبال چه هستند و چه می‌خواهند.

این در حالی است که در روزهای اخیر بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی از حضور فرماندهان آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی با هدف هدایت و فرماندهی عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در غزه خبر داده بودند. اطلاعات رسیده حاکی از آن است که حدود ۵۰۰۰ نظامی آمریکایی در عملیات شب گذشته اسرائیلی‌ها برای ورود زمینی به غزه مشارکت داشته‌اند. پنتاگون در میانه جنگ گسترده در غزه، از استقرار ۹۰۰ نیروی نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا خبر داده است.

شاید بر همین اساس است که روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده آمریکا شماری از افسران ارتش این کشور از جمله جیمز گلین، افسر سه ستاره تفنگ‌داران دریایی را برای کمک به طرح عملیات نظامی در نوار غزه به اسرائیل فرستاده است. مقام‌های آمریکایی تأکید می‌کنند که مأموریت نظامیان این کشور در اسرائیل تنها «مشاوره» است و آنها قرار نیست نحوه اجرای عملیات زمینی در نوار غزه را تعیین کنند. اما «نیویورک‌تایمز» پیشتر گزراش داده بود که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن بر این باور هستند که ارتش اسرائیل هنوز آمادگی لازم برای آغاز عملیات نظامی در باریکه غزه را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.