تعدادی از کارکنان جهاد نصر کرمانشاه نزدیک به هشت ماه است که هیچ‌گونه حقوقی نگرفته‌اند.

انتظار ۸ ماهه کارکنان جهاد نصر کرمانشاه برای دریافت حقوق

به گزارش قدس آنلاین، شرکت جهاد نصر کرمانشاه در ۱۳۷۱ تأسیس و تا سال ۱۳۷۸ به‌صورت شرکت ماشین‌آلاتی اداره می‌شد که بعد از سال ۱۳۷۸ با ادغام در نصر منطقه غرب به‌صورت شرکت پیمانکاری وارد عرصه سازندگی کشور شد.

عمده فعالیت این شرکت در جهت بازسازی مناطق آسیب‌دیده، ساخت راه‌ها، راه آهن، بزرگ راه‌ها، سدها، بندهای انحرافی، کانال‌های انتقال آب، خطوط انتقال نفت و گاز، ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی می باشد.

این شرکت با بیش از ۲۰ سال تجربه مفید، تعداد قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی بزرگ و زیربنایی میهن اسلامی‌مان را با کیفیت خوب، کمترین زمان و حداقل قیمت به اتمام رسانده و در راستای نیل به هدف اصلی و رسالت خود که تلاش در راه عمران و آبادانی مناطق محروم کشور است توانمندی‌های خود را در اجرای پروژه‌های ملی همچون راهسازی، خطوط انتقال نفت و گاز، سدسازی، خطوط انتقال آب و ساختمان سازی به اثبات رسانده است.

اما آنچه این روزها دهان به دهان می‌چرخد، بدحسابی شرکت جهاد نصر کرمانشاه است که سبب نارضایتی کارگران شده، برخی از کارگران از عدم پرداخت حقوقشان طی هفت و هشت ماه اخیر سخن می‌گویند که علاوه بر این عیدی و سنوات هم طلب دارند.

عدم توجه به وضع بد معیشتی کارگران در سونامی تورم و گرانی را می‌توان ظلمی در حق خانواده این عزیزان دانست که چگونه با این همه مشکلات با حقوق معوقه هم کنار می‌آیند و زندگی خود را می‌گذرانند.

انتظار ۸ ماهه کارکنان جهاد نصر کرمانشاه برای دریافت حقوق

با توجه به درخواست‌های مکرر از سوی کارکنان و کارگران این شرکت در رابطه با بررسی علت عدم پرداخت حقوق آن‌ها، مستقیما به سراغ کیومرث محمدی‌نیا مدیرعامل شرکت جهاد نصر کرمانشاه رفته تا علت بدحسابی این روزهای شرکت را از زبان شخص ایشان جویا شود.

لطفا خود را معرفی بفرمایید؟

محمدی‌نیا- سخن خود را با قرائت آیه ۴۶ سوره سبأ آغاز کرد.

«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَفُرَادَیٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ

بگو که من به یک سخن شما را پند می‌دهم و آن سخن این است که شما خالص برای خدا دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها قیام کنید و (درباره من) عقل و فکرت کار بندید تا به خوبی دریابید که صاحب شما امت را جنون نیست، او جز این نیست که رسول خداست و از عذاب سخت روز قیامت که شما را در پیش است می‌ترساند.»

شناسنامه جهادی با قیام کردن است، قیامی که با تفکر باشد.

بنده کیومرث محمدی‌نیا مدیرعامل شرکت جهاد نصر کرمانشاه عضو جهاد سازندگی سابق هستم.

از چگونگی تشکیل جهاد نصر بگوئید؟

محمدی‌نیا- زمان جنگ تحمیلی تأسیسات پشتیبانی جنگ به نام مهندسی جنگ معرفی شد و امام(ره) لقب سنگرسازان بی‌سنگر را به بچه‌های جهاد دادند یکی از افتخارات ما لقب سنگرسازان بی‌سنگر بود.

امام (ره) فرمودند: انقلاب دارای دو بال است یکی از آن بچه‌های سپاه است و دیگر جهاد سازندگی؛ در جنگ هم بحث مهندسی مطرح بود که ما انجام می‌دادیم.

بیشتر کارهای مهندسی جنگ توسط سنگرسازان بی‌سنگر انجام شد. در همان زمان جنگ به این فکر افتادیم که بعد از جنگ برای مردم چکار کنیم؛ همان زمان در قرارگاه کربلا سال ۱۳۶۴ بین فرمانده‌هان جنگ تصمیمی گرفته شد که موسسه جهاد نصری تشکیل شود تا کارهای عمرانی انجام دهند.

لطفا به عمده فعالیت‌های که انجام داده‌اید، اشاره‌ای داشته باشید؟

محمدی‌نیا- چون قرارگاه نجف در این منطقه بود، یکی از شرکت‌های که در غرب کشور درست شد، جهاد نصر غرب بود که سال ۷۰ با شروع بازسازی در سطح استان، کارها را شروع کردیم.

دیوارکشی، کانال‌ها، خیابان‌ها، محوطه‌سازی بیمارستان و دانشگاه در شهر قصرشیرین؛ همه کار جهاد نصر بود.

در مناطق جنگی از نفت شهر به سومار انسداد مین، ۶۰ کیلومتر راه ساختم. انسداد مین یعنی خطی که طرفین مین می‌کارند. این ۶۰ کیلومتر راه را با وجود مین‌های زیاد با حداقل هزینه ساختیم.

آرام آرم به سمت سدسازی رفتیم، سد جامیشان، سد شیان، تنگه حمام، سد نرسیده به سنقر کارهای بوده که انجام شده است.

کمربندی شرقی را کار کردیم، از اسلام آبادغرب تا کرند به خصوص ترانشه بین خسروآباد که کار بسیار حجیمی بود. 

در بخش راه‌آهن کرمانشاه به ملایر بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ درصد زیرسازی و روسازی هم به طور کاملا تا کرمانشاه توسط جهاد نصر انجام شد. در سال ۱۳۹۶ پروژه تحویل داده شد و خیلی از هزینه‌ها هم که باید به ما می‌دادند بدلیل اینکه ما زود تحویل دادیم جبران نشد و به زیان جهاد نصر هم شد.

در بحث اشتغال از ابتدا بچه‌های جنگ وارد مجموعه شدند و حداقل بین یک تا ۲ هزار نفر در جهاد نصر مشغول بودند و پروژه‌هایی با کیفیت عالی، در حداقل زمان و هزینه کم‌تری انجام دادند.

- برای چه شرکت‌ها و همچنین دستگاه‌دولتی کار انجام داده‌اید؟

محمدی‌نیا- شرکت جهاد نصر به‌منظور اجرای پروژه‌های عمرانی با دستگاه‌هایی نظیر وزارت نیرو، شرکت آب منطقه‌ای، شرکت آب و فاضلاب، راه و شهرسازی، شرکت گاز و... قراردادهایی داشته است.

 از سال ۸۵ طی ۱۰ سال با شرکت گاز کار کردیم؛ گازرسانی به ۳۵۰ روستا را طی دو سال داشتیم، برای گازرسانی کرمانشاه به اسلام آبادغرب، روانسر، ثلاث باباجانی و جوانرود، بخش حمیل، ریجاب و سرپل‌ذهاب کار انجام دادیم.

روی فرودگاه ایلام، در بحث ریزگردها در خوزستان، در بحث نخیلات در آبادان و خرمشهر کارهایی را انجام داده‌ایم.

یک بخش از پروژه راه بیستون به سنقر را در حال انجام هستیم. اتمام مجموعه فعالیت‌هایی باقی‌مانده را داریم که ان‌شاءالله به موقع تحویل خواهیم داد.

در مجموعه شما چند کارگر در حال حاضر مشغول است؟

محمدی‌نیا- حدود ۵۰۰ نفر در مجموعه جهاد نصر مشغول هستند.

سه شرکت اقماری زیر مجموعه داریم. همه کارها توسط جهاد نصر انجام می‌شود این‌ها زیرمجموعه ما هستند.

فارس- از معوقات کارگران و کارکنان بگویید؟ این موضوع را قبول دارید؟

محمدی‌نیا-  بله کارگرانی هستند که حدود هشت ماه است حقوق نگرفته‌اند.

پرداخت‌های ما به صورت پروژه‌ای است، برخی از پروژه‌ها تا شهریورماه امسال هم حقوق گرفتند برخی از پروژه‌ها هم تا سه و چهار حقوق گرفتند، اما حدود ۱۰۰ نفر از مجموعه پرسنل ما هفت تا هشت ماه است که حقوق نگرفته‌اند.

کاری زیادی برای پروژه‌های عمرانی در فصل زمستان نیست. تعدادی از پرسنل بیمه بیکاری گرفته‌اند، اما بطور کلی بدهی شرکت به پرسنل ۳۰ میلیارد تومان و طلب ما بابت پروژه‌های انجام شده ۱۵۰ میلیارد تومان است. یعنی یک‌پنجم بدهکار هستیم چهار پنجم از کل پروژه‌هایی که انجام دادیم مطالبه داریم.

تا جایی که توانستیم وام دریافت کردیم، اگر طلب ما را بدهند حدود سه‌پنجم آن وام است که باید بازپرداخت شود.

در حال حاضر راهکار شما برای پرداخت حقوق معوقه به کارگران چیست؟

محمدی‌نیا- تنها راهکار این است که مطالبات شرکت را پرداخت کنند برخی قسمت‌ها برای پرداخت حقوق به کارکنان و کارگران ناچاربه فروش اموال شرکت شدیم.

پیامبر (ص) می‌فرماید: مزد کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بپردازید. در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تأمین کند چه برسد به کارگرانی که پرداخت دستمزدهایشان ماه‌ها به تعویق افتاده است. امیدواریم برای حل مشکلات کارگران جهاد نصر غرب کرمانشاه تدابیری از سوی مسولان امر اندیشیده شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.