استان کرمانشاه با ۶ حوزه انتخابیه ۸ کرسی در مجلس دارد و مردم این استان معتقد هستند شفافیت بر اعتماد مردم می افزاید و وحدت نمایندگان به پیشرفت استان کمک خواهد کرد.

لزوم وحدت برای پیشرفت کرمانشاه/شکل گیری لیست های انتخاباتی

به گزارش قدس آنلاین، برگزاری انتخابات جایگاه ویژه‌ای در نظام جمهوری اسلامی داشته و بر اساس تجربیات موجود امام خمینی (ره) در زمان جنگ و زیر بمباران‌های شدید دشمنان نیز اجازه ندادند، حتی یک روز در برگزاری انتخابات تأخیر ایجاد شود.

اهمیت این دوره از انتخابات را نیز می‌توان از منویات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان یافت، که ایشان انتخابات آخر سال را «خیلی مهم» و «مظهر قدرت ملی» برشمردند و در بیان ویژگی‌های انتخابات خوب، «سالم بودن، رقابتی بودن، مشارکت بالا» را مورد توجه قرار دادند.

شمارش معکوس برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و همه ۴ ماه مانده به انتخابات منتظر برگزاری انتخاباتی پرشور در اسفند ماه که تنورش از ماه‌ها قبل روشن شده است هستیم.

۱۱ اسفند ماه امسال دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار خواهد شد که در مردادماه پیش ثبت نام اولیه متقاضیان انجام و اطلاعات هویتی شأن را بارگذاری شده که در این مرحله، استعلام از ۶ دستگاه ثبت احوال، فراجا، دادستانی، وزارت امور خارجه، سازمان امور استخدامی و وزارت علوم (وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه علمیه) گرفته شد.

شور انتخاباتی با حضور افراد تأثیر گذار در انتخابات

در مرحله بعدی متقاضیان از صبح پنجشنبه (۲۷ مهر ماه) فرصت داشتند در مرحله ثبت نام نهایی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند.

در استان کرمانشاه نیز به مانند جای جای ایران اسلامی که با آغاز ثبت نام متقاضیان شور انتخاباتی به راه می‌افتد، در مرحله پیش ثبت نام گمانه زنی‌هایی صورت گرفت و برخی اسامی شاخص و برخی اسامی جدید خبر ثبت نامشان روزها در محافل سیاسی و مجازی تحلیل‌هایی به دنبال داشت.

در کرمانشاه ثبت نام نمایندگان سابق و اسبق مجلس شورای اسلامی در هر ۲ طیف اصلاح طلب و اصولگرایان شوری برپا کرد و نشان از عزم دوباره این کاندیدا برای تصاحب کرسی سبز رنگ مجلس دوازدهم می‌داد.

جریانات سیاسی نیز در حال یارگیری و تکمیل کاندیداهای لیست‌هایشان در انتخابات هستند؛ برخی احزاب استارت کار را زده و گزینش افراد ثبت نام کرده برای قرار گرفتن در لیست‌هایشان را آغاز کرده‌اند

در این بین ثبت نام برخی افراد نیز گرم کننده تنور داغ انتخاباتی است از شهرداران سابق گرفته تا برخی نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر که بعضاً در حوزه‌های انتخابیه‌ای دیگر از محل فعالیتشان ثبت نام کرده بودند.

جریانات سیاسی نیز در حال یارگیری و تکمیل کاندیداهای لیست‌هایشان در انتخابات هستند؛ برخی احزاب استارت کار را زده و گزینش افراد ثبت نام کرده برای قرار گرفتن در لیست‌هایشان را آغاز کرده‌اند.

برخی احزاب دیگر نیز از دور در حال رصد فضای انتخابات هستند و اقبال و محبوبیت کاندیداها را بررسی می‌کنند؛ اما آنچه در کرمانشاه شاید بیشتر از احزاب سیاسی قدرت داشته باشد، تعدد اقوام و نگاه قومیتی به انتخابات است و هر ساله با نزدیک شدن به ایام انتخابات شاهد این هستیم قومیت‌های خاص در استان کرمانشاه فعالیت سیاسی را آغاز می‌کنند و با پرچم قومیت زیر سایه جمهوری اسلامی به پای صندوق‌های رأی رفته و کاندیدای مد نظرشان را انتخاب می‌کنند.

ثبت نام قطعی ۵۶۱ داوطلب انتخابات مجلس در استان کرمانشاه

علی شعبانی رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه اظهار کرد: با پایان فرآیند ثبت نام قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه ۵۶۱ داوطلب ثبت نام خود را در استان کرمانشاه قطعی کردند.

وی افزود: در مرحله پیش ثبت نام هزار و ۶۵ نفر در استان کرمانشاه اقدام به دریافت کد رهگیری کردند که پس از بررسی‌ها و احراز هویت نهایی هم اکنون تعداد ۵۶۱ نفر به عنوان داوطلب ثبت‌نام قطعی شده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه به تشریح داوطلبان حوزه‌های انتخابیه در شهرستان‌های کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: شهرستان کرمانشاه مجموعاً ۵۴۴ داوطلب داشته که ۲۸۹ داوطلب ثبت نام خود را قطعی کردند.

لزوم وحدت برای پیشرفت کرمانشاه/شکل گیری لیست های انتخاباتی

شعبانی با اعلام آخرین آمار ثبت‌نام شدگان قطعی نمایندگی، ادامه داد: در حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو نیز از مجموع ۱۲۷ متقاضی داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله پیش ثبت نام ۷۱ نفر در مرحله نهایی ثبت‌نام قطعی شده‌اند.

وی بیان کرد: در حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر از مجموع ۹۸ متقاضی داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی در مرحله پیش ثبت نام ۵۱ نفر، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب از مجموع ۱۲۰ متقاضی در مرحله پیش ثبت نام ۵۸ نفر، در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین از مجموع ۹۵ متقاضی در مرحله پیش ثبت نام ۴۷ نفر و در حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی از مجموع ۸۱ متقاضی داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مرحله پیش ثبت نام ۴۵ نفر تا پایان روز پنجم در مرحله نهایی به طور قطعی ثبت نام شده‌اند.

شعبانی با اشاره به افزایش تعداد ثبت نامی‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: در دوره یازدهم ۴۱۳ نفر، در دوره دهم ۲۹۵ نفر و در دوره نهم ۱۶۳ نفر برای انتخابات ثبت نام کردند و این دوره با ثبت نام ۵۶۱ نفر بیشتری تعداد ثبت نامی ها را داشته‌ایم.

وی افزود: مراجع پنج گانه ۱۰ رو فرصت دارند نتایج بررسی‌های خود را به هیأت‌های اجرایی اعلام کنند و پس از آن هیأت‌های اجرایی ۱۵ روز برای بررسی این نتایج و اعلام نظر خود در خصوص رد یا تأیید صلاحیت‌ها فرصت دارند.

معرفی حوزه‌های انتخابیه استان کرمانشاه در انتخابات مجلس

استان کرمانشاه با ۸ نماینده در سطح استان با گستره ۶ حوزه انتخاباتی در همه ادوار مختلف انتخابات مجلس شور و شوق خاصی به انتخابات بخشیده است و حضور خاص مردم این خطه پای صندوق‌های رأی همواره زینت بخش انتخابات بوده است.

اولین حوزه انتخابیه در استان کرمانشاه مربوط به مرکز استان و حضور ۳ نماینده از این حوزه در مجلس شورای اسلامی است، حوزه انتخابیه کرمانشاه در گستره جغرافیایی شهر کرمانشاه، بخش مرکزی، بخش فیروزآباد، بخش ماهیدشت و بخش کوزران است که با جمعیت بیش از یک میلیون نفری ۳ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد و در انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی ۳۰ درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی رفتند.

سایر حوزه‌های انتخابیه در استان کرمانشاه هر کدام یک نماینده در مجلس خواهند داشت که به تفکیک معرفی خواهند شد.

لزوم وحدت برای پیشرفت کرمانشاه/شکل گیری لیست های انتخاباتی

حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب و دالاهو که شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب و دالاهو را در بر می‌گیرد و در انتخابات مجلس یازدهم بیش از ۶۵ درصد واجدین شرایط رأی در این حوزه پای صندوق‌های رأی رفتند.

دیگر حوزه انتخابیه در استان کرمانشاه مربوط به حوزه انتخابیه اورامانات است که شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر است، در دور گذشته نیز در حدود ۴۰ درصد واجدین شرایط پای صندوق رأی حاضر شدند.

حوزه انتخابیه سنقر و کلیایی نیز همواره یکی از حوزه‌های انتخابیه پر رونق در انتخابات‌ها بوده که در دور گذشته مجلس آمار مشارکت در این حوزه در حدود ۷۰ درصد واجدین شرایط بود که از حوزه‌های انتخابیه شلوغ به حساب آمد.

بازهم به غرب استان باز می‌گردیم و حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب، که انتخابات در این حوزه نیز به واسطه رقابت تنگاتنگ کاندیدا همواره با شور خاصی برگزار شده است.

اما آخرین حوزه‌ای که در معرفی حوزه‌های انتخابیه به آن خواهیم پرداخت حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین است که این حوزه نیز به واسطه قومیت‌های مختلف حاضر در منطقه همواره محل رقابتی سخت برای کاندیدا بوده و حضور ۷۰ درصدی مردم این حوزه انتخابیه در پای صندوق‌های رأی در انتخابات مجلس گذشته گواهی بر این ادعا خواهد بود.

شفافیت حلقه مفقوده مجلس

سعید کاویانی، دبیر کارگروه سیاسی مجمع مطالبه گران استان کرمانشاه در خصوص بایسته‌های افزایش مشارکت در انتخابات اظهار کرد: حلقه مفقوده مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی عدم شفافیت و ارائه کارنامه‌ای خاص در مجلس است.

حضور از همه جریانات سیاسی و از همه اقوام در انتخابات شور به پا خواهد کرد اما باید با دقت صلاحیت افراد بررسی شود

وی افزود: به دنبال این نیستیم که مسائل خاص مثل رأی گیری های طبقه بندی شده رسانه‌ای و شفاف شود اما مردم باید بدانند که موکلشان در مجلس در ۴ سال فعالیت در مجلس در چند جلسه حاضر، در چند رأی گیری حاضر و چه میزان تأثیر گذاری در مجلس داشته است که قطعاً این مساله در افزایش اعتماد مردم کمک کننده خواهد بود.

دبیر کارگروه سیاسی مجمع مطالبه گران استان کرمانشاه تصریح کرد: حضور از همه جریانات سیاسی و از همه اقوام در انتخابات شور به پا خواهد کرد اما باید با دقت صلاحیت افراد بررسی شود.

وی یادآور شد: برخی با شعارهایی خاص و مردمی در انتخابات حاضر می‌شوند اما به محض رسیدن به کرسی مجلس از شعارهای خودشان فاصله گرفته و به دنبال دیگر مسائل در مجلس می‌افتند.

کاویانی خاطرنشان کرد: شفافیت شعار خاص بیشتر نمایندگان مجلس و احزاب حاضر در انتخابات در دور گذشته مجلس بود که متأسفانه محقق نشد و این یک امتحان بزرگ برای شعار دهندگان این آیتم خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم کرمانشاه شاید امروز بیش از هر چیزی نیاز به یک وحدت در بین مجمع نمایندگان دارند تا به مانند سایر استان‌ها اتفاقات مبارکی در استان کرمانشاه رخ دهد.

این فعال سیاسی جذب اعتبارات، تصویب پروژه‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه کاره استان را در گرو یک صدایی مجمع نمایندگان دانست و افزود: وقتی مجمع نمایندگان همگی باهم خواستار پیشرفت استان باشند قطعاً در همه دولت‌ها به خواست آنها احترام گذاشته می‌شود.

با پایان فرآیند ثبت نام قطعی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان کرمانشاه ۵۶۱ داوطلب ثبت نام خود را در استان کرمانشاه قطعی کردند.

فراخ عمل در تأیید صلاحیت‌ها کلید مشارکت بالا در انتخابات است

حسنعلی مهدوی چشمه گچی دبیر حزب توسعه کرمانشاه از احزاب اصلاح طلب استان کرمانشاه اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیَشرو این است که شورای محترم نگهبان در این دوره از انتخابات مقداری فراخ‌تر عمل کرده و در بحث تأیید صلاحیت‌ها از تمام کاندیداها با هر تفکر سیاسی که معتقد به نظام و قانون اساسی باشند تأیید صلاحیت داشته باشیم.

وی افزود: منظور از تأیید صلاحیت فراخ‌تر این است که با هر تفکر و سلیقه‌ای که انقلاب و نظام را قبول دارد اما خط مشی دولت را مثلاً قبول نداشته باشد از جز تأیید شدگان باشد.

دبیر حزب توسعه کرمانشاه ادامه داد: برای مثال طرف اصلاح طلب است و سو سابقه هم ندارد چرا باید صلاحیتش تأیید نشود؟ در یک کلام باید دایره انتخاب‌های مردم در روز رأی گیری بیشتر باشد تا رغبت کنند پای صندوق رأی بیایند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم کرمانشاه انتظارات زیادی از نماینده‌ها ندارند جز اینکه آنچه طبق قانون بر عهده نماینده گذاشته عمل نموده و به سوگندی که در روز نخست خود در صحن علنی مجلس خورده‌اند پایبند باشند.

چشمه گچی تصریح کرد: نماینده باید حافظ منافع عمومی موکلان خود بوده و از حقوق مردم حوزه انتخابیه خود به خوبی دفاع کند.

ارائه عملکرد نمایندگان فعلی مجلس راهگشاست

حمید حاجی پور از فعالان سیاسی کرمانشاه جبهه انقلاب اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ارائه عملکرد نمایندگان در مجلس فعلی و ارائه عمومی به مردم می‌تواند در مشارکت در انتخابات تأثیر مستقیم داشته باشد.

وی افزود: عملکرد مثبت نمایندگان و مشاهده آثار مثبت عملکردها می‌تواند مردم را برای شرکت در انتخابات ترغیب کند.

این فعال سیاسی جبهه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم استان کرمانشاه با توجه به مشکلات از نمایندگان خود انتظاراتی دارند که در راستای رفع مشکل بیکاری و خدمات رفاهی استان برای مردم اقداماتی انجام دهند.

وی ادامه داد: تلاش نمایندگان در جذب اعتبارات و کمک به سرمایه گذاری موفق در استان کرمانشاه نیز می‌تواند انتظارات موکلین را تا حدودی بر طرف کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.