وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از دو دهه نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصد شده است و در یکسال اخیر (تابستان ۱۴۰۱ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲) حدود ۹۰۷ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده و تعداد کل شغلی که در این مدت ایجاد شده بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار شغل بوده است.

کاهش نرخ بیکاری از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم است

به گزارش قدس آنلاین، سید صولت مرتضوی در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمانشاه از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف نام برد که تمجید مقام معظم رهبری را در هفته دولت به همراه داشته است و یکی از این اقدامات را کاهش نرخ بیکاری برشمرد.

وی گفت: بعد از دو دهه و دقیقاً پس از ۱۹ سال نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصد شد و در یکسال اخیر (تابستان ۱۴۰۱ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲) حدود ۹۰۷ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است و تعداد کل شغلی که در این مدت ایجاد شده بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار شغل بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعید ر ادامه گفت: کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش شش دهم درصدی نرخ مشارکت و افرایش اشتغال تمام وقت از دیگر آمارهای امیدوارکننده یکسال اخیر در حوزه اشتغال در دولت سیزدهم است.

وی گفت: این کاهش نرخ بیکاری مبتنی بر آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بوده است و افزایش نرخ بیمه اجباری سند پشتیبان این کاهش نرخ بیکاری است.

مرتضوی گفت: در دو سال گذشته شاهد افزایش بیمه اجباری بودیم و هر سال ۶۳۰ تا ۶۴۰ هزار بیمه شده اجباری جدید داشتیم و اگر این افزایش تعداد بیمه شده‌ها نبود برای پرداخت حقوق و مستمری در شش ماهه امسال زمین‌گیر می‌شدیم و خوشبختانه با این افزایش بیمه‌شدگان جدید که دولت و مجلس مطلع می‌باشند، ریالی از جایی قرض نگرفتیم.

وی گفت: از تابستان سال ۱۴۰۱ تا تابستان امسال یک درصد کاهش نرخ بیکاری داشتیم و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است و کاهش بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نشانه رشد اقتصادی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از یک دهه رکود شاهد رشد اقتصادی بودیم و این رشد یکی دیگر از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت است و برای امسال نیز رشد اقتصادی شش درصدی هدف گذاری شده است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت مردمی سیزدهم، مهار تورم بود که وارد کانال ۳۹ تا ۳۸ درصد شده است و برای سال آینده نیز هدف گذاری تورم ۲۹ درصدی را داریم.

مرتضوی گفت: کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم بوده است که باعث شده اقتصاد کشور از شرطی بودن خارج شود و اگر فاجعه غزه و شاخ و شانه کشیدن غرب در هر دولت دیگری بود، اکنون شاهد بالا و پایین رفتن سینوسی اقتصاد بودیم، اما اکنون همانگونه همه شاهد هستند هیچ مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در عرصه سیاست خارجی توفیقات فراوانی در دولت سیزدهم کسب کردیم که حاصل آن ارتباط وسیع با همسایگان، حضور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، پذیرش عضویت ایران در شانگهای و بریکس و … بوده است.

وی گفت: یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم، شجاعت در اجرای جراحی بزرگ اقتصادی بود که این موضوع برای ثبات اقتصادی کشور ضروری بود و چاره‌ای جز اجرای آن وجود نداشت.

مرتضوی گفت: همه این اقدامات و دستاوردها نتیجه همراهی دولت و مجلس است و البته باید فرآیند تسهیلگری و حذف قوانین دست و پاگیر را در اولویت این همراهی قرار دهیم.

وی گفت: زیر ساخت‌ها در استان کرمانشاه و استان‌های زاگرس‌نشین از جمله کرمانشاه را باید تقویت کنیم تا نرخ بیکاری بالای آنها جبران شود و باید در اولویت سرمایه‌گذاری قرار گیرند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های زیر مجموعه وزارت کار نیز در این استان‌ها پای کار بیایند و سهمی در ایجاد اشتغال و تولید داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری کنونی کرمانشاه روند کاهشی داشته است و نرخ فعلی بیکاری این استان زیبنده مردم کرمانشاه نیست و این آمادگی را داریم با توجه به پیشنهاد نماینده مردم کرمانشاه، پروژه‌های مربوط به وزارت کار در استان کرمانشاه از جمله کاغذ غرب، اسیدسیتریک و … را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار و منابع آن را دوباره در کرمانشاه سرمایه‌گذاری کنیم.

وی گفت: کرمانشاه در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد و لازمه این کار انسجام و پایداری مدیریت استان است که بتواند قدم در راه توسعه بگذارد.

مرتضوی در ابتدای سخنان خود از مظلومیت غزه گفت و از فجایع اخیر غزه و جنایات صهیونیست‌ها نام برد که میلیون‌ها تن بمب را بر سر مردم غزه در یک جغرافیای محدود فروریخته است و گفت: لعنت بر مجامع بین‌المللی و دولت‌های مرفه که نام و نشان مسلمانی را یدک می‌کشند، اما در برابر این جنایات ساکت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.