رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه از این پس به زریوار ملی نگاه می‌شود، گفت: نیزارها بخشی از اکوسیستم تالاب هستند و حذف آن نه تنها خدمتی به آن نمی‌کند بلکه با توجه به اینکه پناهگاه جانوران زیادی از جمله پرندگان است، جنایت به شمار می‌رود.

سلاجقه: حذف نیزارهای تالاب مریوان جنایت است/به زریوار ملی نگاه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی سلاجقه که در جریان دومین سفر رئیس جمهور به کردستان روز جمعه از تالاب بین المللی زریوار مریوان بازدید کرد و از نزدیک در جریان وضعیت این تالاب قرار گرفت، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دریاچه زریوار به عنوان میراثی گرانبها شناخته شده است و اکنون از لحاظ منابع آب، پوشش گیاهی و جانوری وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اعلام اینکه مدیریت تالاب با سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: اگر تا کنون به صورت استانی به این تالاب نگاه شده است از این پس به طور ملی به آن نگاه می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: طرح مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار تدوین شده و توسط سازمان مصوب می‌شود و بنابراین همه کارها و برنامه‌ها باید در قالب این طرح انجام شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه همه مسئولان استانی و شهرستانی مکلفند از این طرح، دیدگاه‌ها و منویات سازمان محیط زیست درباره تالاب زریوار پیروی کنند، اضافه کرد: طرح‌های توسعه‌ای در تالاب هم توسط مردم بومی منطقه انجام شود که این افراد خود مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند و آسیبی به آن وارد نخواهند کرد.

وی در باره وجود نیزارهای تالاب زریوار هم گفت: تالاب‌ها همواره با نیزار همراه هستند و پناهگاه جانداران زیادی هم چون پرندگان است و اکنون ۲۴۰ گونه پرنده در تالاب زریوار شناسایی شده است.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد: حذف نیزار خدمت به تالاب زریوار نیست؛ بلکه می توان از آن به عنوان جنایت نام برد چرا که محل زیست جانداران زیادی است.

سلاجقه اظهار کرد: مسئولان استان و شهرستان مریوان باید توجه داشته باشند با حفظ پیکره اصلی و خدمات اکوسیستمی تالاب و براساس طرح جامع اقدام به اجرای طرح های توسعه ای و گردشگری در تالاب کنند.

وی بیان کرد: شهرداری مریوان بابت تردد خودروها به داخل دریاچه هزینه ورودی دریافت می‌کند لذا مکلف است به تکالیف خود بر اساس طرح جامع عمل کند و به هیچ وجه وجود پسماند در محوطه این دریاچه قابل پذیرش نیست.

 
منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.