مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: در نمایشگاه امسال ۱۰ هزار عنوان کتاب از بهترین ناشران کشور که بعد از سال ۱۳۹۸ منتشر شده اند عرضه خواهد شد .

عرضه ۱۰ هزار عنوان کتاب در هجدهمین نمایشگاه تبریز

به گزارش قدس آنلاین،  سیدمحمد حسین بلاغی روز یکشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه تمامی کتاب های عرضه شده در این نمایشگاه، به روز و غیرتکراری هستند، افزود: برای نخستین بار در کشور، فروش در این نمایشگاه به صورت یکپارچه خواهد بود که با این کار، مشکل کیفیت و تعدد کتاب ها که در نمایشگاه های قبلی بود، رفع می شود و فروش به صورت کتاب محور خواهد بود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یکی از بهترین خاطرات فرهنگی مردم تبریز است و محیط این نمایشگاه همواره به محیطی برای کنش فرهنگی تبدیل شده است و خانواده در این نمایشگاه در کنار خرید کتاب، در فضای فرهنگی آن خاطرات دوران گذشته را تجدید و تنفس می کنند.

بلاغی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز را از محل فروش این محصول به جشنواره فرهنگی کتاب در شمال غرب تبدیل کنیم، اضافه کرد: این نمایشگاه به دلیل کرونا در سه سال گذشته برگزار نشد و امسال با تمام تلاش سعی خواهیم کرد تا نمایشگاهی متفاوت با دوره های قبل برگزار و مهمترین رویداد فرهنگی سال ۱۴۰۲ استان را به نحو شایسته میزبانی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه کتاب فراگیرترین محصول فرهنگی در بین مردم است، گفت: نمایشگاه کتاب یکی از پرمخاطب ترین نمایشگاه ها به شمار می رود و از این فرصت باید برای توسعه و نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

وی ادامه داد: این نمایشگاه بخش ها و برنامه های فرهنگی متنوعی دارد و بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی در حاشیه آن برگزار می شود و روایت آذربایجان و پیشرفت، غزه و فلسطین، کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان و شهر کتاب و کودک از بخش های آن به شمار می رود.

بخش بین الملل نمایشگاه کتاب با ارایه چهار هزار عنوان کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان با اعلام اینکه بخش بین الملل این نمایشگاه نیز با حضور ناشران ۶ کشور خارجی دایر خواهد بود، گفت: در این بخش چهار هزار عنوان کتاب در معرض دید و فروش علاقه مندان قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: مکان ویژه ای نیز برای ناشران تبریز در نظر گرفته شده و ۳۰ ناشر تبریزی، علاوه بر اینکه در سامانه فروش یکپارچه حاضر هستند به صورت انتشارات محور نیز حضور خواهند داشت و میزان عرضه کتاب در این نمایشگاه با خود ناشران خواهد بود و بر اساس میزان فروش تعیین می شود.

۱۲۶۳ مجوز کتاب در آذربایجان شرقی صادر شده است

بلاغی با بیان اینکه مدیران کل فرهنگ و ارشاد سه استان آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی حق امضای مجوز چاپ کتاب را دارند، گفت: در نیمه نخست امسال یک هزار و ۲۶۳ عنوان کتاب برای چاپ در استان مجوز گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کتاب ها کتاب نیستند، کتاب سازی هستند و مجوز نگرفته اند ما با چاپ کتابی که محتوا داشته باشد مشکلی نداریم.

۵۰۰ ناشر با ۴۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند

بلاغی با بیان اینکه ۵۰۰ ناشر در هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز محصولات خود را عرضه خواهند کرد، گفت: ۴۰ هزار عنوان از سوی این ناشران در نمایشگاه با تخفیف ۱۰ تا ۱۵ درصدی عرضه می شود و هر ناشر مجاز به فروش و عرضه انتشارات خودش است.

وی به عرضه بُن های حمایتی در این نمایشگاه نیز اشاره کرد و افزود: این بُن ها بر اساس خرید ارایه می شود و به همه خریداران اختصاص می یابد یعنی بر اساس کتابی که فرد خریداری می کند در صندوق به صورت هوشمند از مبلغ کتاب کسر می شود.

بلاغی گفت: به کتاب های آموزشی بُن تعلق نمی گیرد و کتب دانشگاهی نیز بیشترین بُن حمایتی را دریافت می کنند و بیش از ۶۰ صندوق دریافت، آماده ارایه خدمات در این زمینه هستند.

وی افزود: فروش مجازی نمایشگاه نیز فعال است اما تاکنون تعلق بُن حمایتی به این نوع فروش تایید نشده است و سعی می کنیم در این نوع فروش نیز، بُن های حمایتی را فعال کنیم.

برگزاری همزمان نمایشگاه مطبوعات با نمایشگاه کتاب تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه همزمان با نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، یازدهمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان نیز دایر می شود، گفت: استقبال خوبی از نمایشگاه شده و بیش از ۸۰۱ رسانه درخواست حضور داده اند.

بلاغی بیان کرد: نمایشگاه مطبوعات ریالی اعتبار ندارد و با کمک خود رسانه ای ها، با کمترین هزینه برپا می شود.

وی تعداد غرفه های پیش بینی شده برای مطبوعات استان را ۶۰ غرفه اعلام کرد و گفت: ۹۰ درصد این غرفه ها حدود ۱۲ متر مربع مساحت دارند و با پرداخت ۲میلیون ریال برای پنج روز که به حساب خانه مطبوعات واریز می شود امکان اجاره غرفه را خواهند داشت.

بلاغی اضافه کرد: حدود ۱۰ درصد غرفه های مطبوعاتی نیز در متراژها بالا هستند که هزینه نمایشگاهی و خانه مطبوعاتی آن باید از سوی اجراه کننده پرداخت شود.

۱۰۰ تولید کننده داخلی در رویداد بین المللی حجاب تبریز حضور دارند

بلاغی با بیان اینکه همزمان با نمایشگاه های کتاب و مطبوعات تبریز، رویداد بین المللی حجاب نیز برگزار می شود، گفت: در این رویداد فرهنگی، البسه های مرتبط با مقوله حجاب، از سوی ۱۰۰ تولید کننده کشوری عرضه می شود.

وی ادامه داد: متاسفانه سهم تولیدکننده استان در این حوزه بسیار پایین است و بیش از ۹۰ درصد تولید کنندگان از خارج از استان در این نمایشگاه حضور می یابند و بیش از ۱۳۰ نوع محصول با تنوع زیاد برای فروش عرضه می کنند.

وی افزود: تخفیفاتی از سوی تولیدکنندگان در این نمایشگاه برای خریداران در نظر گرفته شده و هیچ بن حمایتی شامل این نمایشگاه نشده است.

بلاغی در مورد هزینه های پرداخت شده به نمایشگاه بین اللملی تبریز برای برپایی این سه نمایشگاه گفت: کمتر از یک پنجم قیمت مرسوم و رایج را پرداخت کرده ایم و نمایشگاه بین المللی همراهی و همکاری خوبی داشته است.

هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز، یازدهمین نمایشگاه استانی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و نخستین رویداد بین المللی حجاب تبریز ۱۷تا ۲۱ آبان ماه جاری در محل نمایشگاه بین المللی تبریز دایر می شود و علاقه مندان از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب می توانند از آنها بازدید کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.