رویداد ملی نقاشی خیابانی هنر راویان غزه از ۱۳ تا ۱۵ آبان و با حضور هنرمندانی از سراسر کشور به میزبانی کرمانشاه برگزار شد.

نمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویر

به گزارش قدس آنلاین،  استان کرمانشاه میزبان رویداد ملی نقاشی خیابانی با عنوان «هنر راویان غزه» بود. در این رویداد ۲۵ هنرمند نقاش از ۱۷ استان کشور حضور داشتند که به خلق آثاری فاخر با محوریت کودکان غزه پرداختند. این رویداد به صورت خیابانی و در محل میدان فردوسی و ۲۲ بهمن کرمانشاه، از ۱۳ تا ۱۵ آبان ماه برگزار شد.

با هماهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و تفاهم استاندار کرمانشاه با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، آثار خلق شده در کشورهای جبهه مقاومت به نمایش گذاشته خواهند شد.

آثار این کارگاه در پایان داوری شده و به سه نفر از برگزیدگان در آیین اختتامیه جوایزی اهدا خواهد شد و علاوه بر این، آثار از نگاه فرهنگی، فارغ از نوع تکنیک و طراحی و غیره هم داوری شده و از دو اثر برتر در این زمینه هم تجلیل می‌شود.

آیین اختتامیه این کارگاه ساعت ۱۶ امروز ۱۵ آبان‌ماه در محل آمفی تئاتر کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه برگزار می‌شود که مقرر شده نماینده‌ای از جبهه مقاومت فلسطین هم حضور پیدا کند.

آثار این کارگاه در تهران پایتخت جبهه مقاومت و نیز در کشورهای سوریه و لبنان به نمایش گذاشته می‌شود و بنابر اعلام مسئولان در نهایت از طریق نهادهای حقوق بشری در قالب محموله‌های کمک به غزه، به دست مردم غزه رسانده می‌شود تا پیام همبستگی و دلبستگی و حمایت ملت ایران اعلام شود.

تابلوها را که می‌دیدم همه به خوبی گویای مظلومیت و رنج کودکان غزه بودند اما در عین غم موجود در بیشتر آن‌ها نوری وجود داشت که در نهایت قرار است به این تاریکی پایان دهد و این موضوع با هم کلام شدن با برخی از هنرمندان مورد تأکید قرار گرفت.

نمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویر

علی حسین امینی، از هنرمندان خوش ذوق خطه آذربایجان شرقی اظهار داشت: هنر همدوش زیبایی و همپای جمال است و جمال بدون اینکه اجازه بگیرد بر دل می‌نشیند و این گونه پیام خود را می‌رساند و وقتی چیزی با زیبایی همنشین بود ناخودآگاه بر دل می‌نشیند و البته ما از این نظر ضربه هم می‌خوریم زیرا دشمنان از این فرصت بهتر از ما استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: دشمنان هنر را در اختیار دستگاه استکباری خود قرار داده‌اند و هر آنچه که می‌خواهند به ما برسانند در قالب هنر می‌رسانند و با وجود اینکه زمینه استفاده از هنر در ایرانی بیشتر است اما ما کمتر از آن بهره برده‌ایم.

امینی گفت: پیامبر الهی نیز برای تبلیغ اسلام اقداماتی انجام داده‌اند که نمودی از هنر در آن مشاهده می‌شود و به جای انتقال پیام به صورت مستقیم با زبان هنر پیام خود را بیان می‌کردند.

وی با بیان اینکه حق ما در زمینه هنر این نیست، اما زبان هنر به معنای زیبایی است و می‌توان پیام را از این طریق انتقال داد، افزود: این تابلوها به معنای زیبایی مطلق نیست زیرا کشتار کودکان و زنان، ویران کردن خانه‌ها و آواره کردن ملت‌ها هیچکدام ظاهر زیبایی ندارند اما در قالب بیان زیبا پیام خود را اعلام می‌کنیم.

امینی درباره تابلو خود گفت: من در این تابلو شمع بزرگی به عنوان نماد یک مقاومت دائمی کشیده‌ام که تا زمان طلوع خورشید روشن است و هیچگاه خاموش نمی‌شود و از بین نمی‌رود.

وی افزود: در اطراف این شمع بزرگ شمع‌های کوچکی وجود دارد که نمادی از مادران و کودکان و رزمندگان غزه است که در این راه به شهادت رسیده‌اند.

نمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویر

سعدونی از دیگر هنرمندان استان اهواز نیز در این نمایشگاه خیابانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: زبان تصویر صریح‌ترین و واضح‌ترین زبان است و هر چقدر بخواهیم واژگانی را برای یک اتفاق انتخاب کنیم و آن اتفاق را معنا کنیم شاید در نهایت ۱۰ درصد را بتواند تعریف کند اما یک تصویر و نقاشی می‌تواند معنا را به طور کامل برساند.

وی با بیان اینکه پوشش مظلومیت کودکان غزه دینی بر گردن هنرمندان است عنوان کرد: امید داریم هنر ما گویایی این اتفاقات ناگوار در فلسطین و به ویژه غزه باشد.

سعدونی گفت: من در تابلو خود بمباران‌ها و عروج یک ساختمان هفت طبقه را به تصویر کشیده‌ام که در واقع نماد هفت طبقه بهشت است و اطراف آن نیز شهدا به شکل بال‌های فرشتگان به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: در این تابلو نیز توپ و قایق کاغذی به عنوان وسایل بازی کودکان به تصویر کشیده شده که روی توپ نیز کلمه جام جهانی نوشته شده که تلنگر و کنایه‌ای به جامعه جهانی باشد.

نمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویر

نوری، از بانوان هنرمند استان کرمانشاه است که در این برنامه به هنرنمایی پرداخته و با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که به صورت خیابانی برگزار می‌شود بسیار تأثیرگذار است و مخاطب خود را پیدا می‌کند اظهار داشت: این گونه برنامه‌ها نمادین است و هنرمند باید نمادهای خاص خود را پیدا کند و با بیان تصویری خاص آن را ارائه دهد.

وی افزود: تابلوی من کاری نمادین با عناصر مربوط به غزه است که شهادت کودک و احساس مادرش را به تصویر کشیده و با فضاسازی معنوی تلاش کردم در عین حال که موضوع غم‌انگیز است با رنگ‌های معنوی و خاص هنر اسلامی آن را ارائه دهم.  

نادر محمدزاده از هنرمندان استان ایلام نیز با اشاره به اینکه هنر نقاشی برای انتقال پیام مظلومیت کودکان غزه بسیار تأثیرگذار است اظهار داشت: هنر مدیایی برای بیان حقیقت است و هنر ما به مثابه زیستن است و وظیفه ما این است که مظلومیت کودکان غزه را نشان دهیم و تبعیض‌ها و رنج‌ها را برای جامعه به تصویر بکشیم.

وی عنوان کرد: در محتوا و قالب کارهای انجام شده حقیقتی نهفته است که رهایی و نجات را نشان می‌دهد.

محمدزاده درباره تابلو نقاشی خود گفت: تابلو من تصویری از کودکانی است که در جنگ مورد ظلم واقع شده‌اند و نوری ملموس در پایان این داستان سبب نجات می‌شود و در واقع خواستم که پیروزی نور بر تاریکی را به تصویر بکشم.

نمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویرنمایش مظلومیت کودکان غزه با زبان نقاشی در کرمانشاه + تصویر

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.