به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و با هدف حمایت از مردم بی‌دفاع غزه، رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس» در صحن قدس حرم مطهر رضوی با حضور ۱۴ تن از هنرمندان برجسته تجسمی کشور برگزار شد.

هنرمندان پای کار حمایت از مظلومان فلسطین

به گزارش قدس خراسان، غزه از زمین و هوا و دریا در محاصره همه‌جانبه و وحشیانه صهیونیست‌ها قرار دارد. تصاویر دلخراش این جنایت‌ها هر لحظه منتشر می‌شود و دل هر بیننده‌ای را خون می‌کند. جنگ روایت‌ها اما دوشادوش جنگ تانک‌ها، موشک‌ها و انفجارها می‌رود تا غزه را با تمام مظلومیتش در دل تاریخ مدفون کند. 

فریاد مادران و ضجه کودکان زیر آوار و ناله پیران غزه باید در تاریخ بماند و همچون لکه ننگی بر پیشانی سیاه اسرائیل غاصب الی‌الابد نقش ببندد.

با همین نگاه بود که رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس»  ۱۵ و ۱۶  آبان  در صحن قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این رویداد دو روزه، ۱۴ نفر از هنرمندان برجسته تجسمی کشور گرد هم آمدند و آثار هنری خود را با موضوع فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی خلق کردند.

هنرمندان پای کار حمایت از مظلومان فلسطین

به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی و با هدف حمایت از مردم بی‌دفاع غزه، رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس» در صحن قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در این رویداد ۱۴ تن از هنرمندان برجسته تجسمی کشور مانند مسعود نجابتی، حسن روح‌الامین، علی بحرینی، علیرضا خالقی، عباس برزگر گنجی، احمد منصوب، مهدی میری، محمدعلی نادری، محسن اسدی، حمید قربان‌پور، مهدی امینی، سعید خاتمی، سید احمد پژمان و مهدی انفرادی آثار هنری خود را با موضوع فلسطین و جبهه مقاومت اسلامی خلق کردند. 

روایت مادران غزه در حرم امام رئوف(ع) 

آنجا مادری جوان، پیکر کفن‌پوش فرزندش را در آغوش گرفته و شاید با خودش فکر می‌کند کاش پیش از شهادت فرزندش، لباسی که برای تولد ۶ سالگی‌اش خریده بود، زودتر بر تنش می‌کرد و خوشحالی را در چشمان زیبای او می‌دید و اینجا من وارد حرم مطهر رضوی می‌شوم و از امام مهربانی‌ها برای قلب‌های زخمی مادران غزه طلب صبر می‌کنم. کمی بعد وارد صحن قدس می‌شوم و به محل برگزاری این رویداد می‌روم. وارد که می‌شوم، بوی رنگ‌روغن فضا را پر کرده و هنرمندان هر کدام با حرکت قلموها تلاش می‌کنند روایت مظلومیت غزه را بر دل بوم جاودان کنند.

حرم مطهر امام رضا(ع) محور حمایت از غزه 

رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در حاشیه این رویداد به خبرنگاران می‌گوید: از ابتدای شکل‌گیری طوفان‌الاقصی و دور جدید جنگ در غزه، حرم مطهر امام رضا(ع) میزبان و پایگاه رویدادهای مختلفی بود که با محوریت حمایت از جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه برگزار می‌شد.

محسن هوشمند با اشاره به برگزاری رویداد هنری و رسانه‌ای «من‌القدس الی‌القدس» در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان بیان می‌کند: در این رویداد، ۱۴ نفر از هنرمندان انقلابی پای کار حمایت از مظلومان به ویژه مردم مظلوم فلسطین آمدند و هر کدام یک اثر  در خصوص غزه، فلسطین و جبهه مقاومت تولید کردند که این آثار هم به صورت نمایشگاه و هم در بستر فضای مجازی و اکران‌های شهری در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی زبان هنر را یک زبان بین‌المللی قابل درک در خارج از مرزهای جغرافیایی توصیف می‌کند که می‌تواند پیام مظلومیت مردم غزه را به گوش جهانیان برساند.

گلدسته‌ای که نماد مقاومت شد 

محمدرضا میری، طراح، گرافیست و نقاش مشهدی که در حال طراحی یک گلدسته است، می‌گوید: موضوع کارم در مورد مقاومت مردم غزه است و برای این کار نماد یک گلدسته را انتخاب کرده‌ام. علت این است که در مقاومت خودمان یک نماد آشنا داریم و آن گلدسته‌های مسجد خرمشهر بود که با وجود اشغال شهر توسط بعثی‌ها؛ ولی صدای اذان از گلدسته‌ها بلند بود و این‌گونه تبدیل به نماد مقاومت شد. در این اثر هم گلدسته‌ای را داریم که با وجود ویران شدن شهر همچنان زنده و پابرجاست و پرچم الله‌اکبر به همراه پرچم فلسطین از فراز آن در حال اهتزاز است.

این هنرمند ادامه می‌دهد: جنگ غزه و نبرد مقاومت پیش از اینکه جنگ موشک‌ها باشد، جنگ باور، ایمان و اراده است و یکی از مواردی که می‌تواند در تقویت باورها خیلی مؤثر باشد، آثار هنری است که هم برای مخاطب داخلی و هم برای مخاطبی که در خط مقدم جبهه مقاومت است، پیام دارد. مخاطب آثار ما می‌تواند حتی دشمن باشد که برای تضعیف روحیه و به چالش کشیدن باورهایش باید اثر خلق کنیم. بنابراین اگر به این موضوع ایمان بیاوریم که اراده‌ها هستند که امروز در غزه می‌جنگند و تعیین‌کننده‌اند، درمی‌یابیم هنر با اراده‌ها رابطه مستقیمی دارد.

به عقیده او مشهد یک شهر بین‌المللی است و رویدادی که در جوار بارگاه مطهر رضوی رقم بخورد، مورد توجه نگاه‌های زیادی در عالم قرار می‌گیرد.

هنر بیانگر نکات مغفول‌مانده یک رویداد است

حمید قربان‌پور، یکی دیگر از ۱۴ هنرمند رویداد «من‌القدس الی ‌القدس» است که با او گفت‌وگو می‌کنیم.

این طراح و گرافیست عنوان می‌کند: اثری که قرار است در این رویداد خلق کنم، طرح یک تمبر است که به حماسه مردم غزه اشاره دارد. این اثر قرار است بیشتر بُعد حماسی این جنگ را به تصویر بکشد.

وی سبک کار خود را چیزی میان نگارگری و گرافیک توصیف و اظهار می‌کند: زبان هنر در بیان تمام اتفاق‌هایی که در جهان می‌افتد، بسیار تأثیرگذار است و آن وجهی که از دید مردم معمولی پنهان است یا به آن توجه ندارند، پررنگ می‌کند و به بهترین شکل نمایش می‌دهد. سعی می‌کنیم با این آثار، فریاد مظلومیت مردم غزه را به گوش دنیا برسانیم.

شکستن هیمنه پوشالی صهیونیست‌ها را به تصویر کشیدم

احمد منصوب، دیگر هنرمند نام‌آشنای این رویداد است که می‌گوید: بی‌گمان صحنه‌های فجیع کشتار کودکان مظلوم و زنان بی‌پناه، دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد و طبیعتاً هنرمندان با روحیه حساسی که دارند، بیشتر رنج می‌برند. هر کس حس می‌کند باید در این شرایط اقدامی برای محکومیت جنایت‌های رژیم غاصب اسرائیل انجام دهد. هنرمندان هم با ابزار هنر می‌توانند انزجار خود را از این اقدامات صهیونیست‌ها و حمایتشان را از مردم مظلوم غزه اعلام کنند.

وی ادامه می‌دهد: این رویدادها برای ما فرصتی فراهم می‌کند تا با آب و رنگ بر صفحه سفید بوم، اندیشه‌ها و احساسات خود را درباره این حجم از فشار و آسیبی که به مردم مظلوم فلسطین و غزه وارد شده، به تصویر بکشیم. من هم موضوعی که برای اثرم انتخاب کردم، دو نکته در یک تابلو است؛ یک قسمت در پایین اثر، ذلت و خواری صهیونیست‌ها و شکستن هیمنه پوشالی آن‌ها در طوفان‌الاقصی است و در قسمت بالای تابلو، تصویر چند کودک فلسطینی است که با وجود اینکه صورتشان پر از گرد و غبار و دود باروت است؛ اما لبخند رضایت از شکست هیمنه پوشالی اسرائیل را بر چهره داشته و پیام مقاومت دارند. در این اثر تلاش کردم مظلومیت و اقتدار را توأمان به تصویر بکشم. سبک کار رئال است و با تکنیک اکرولیک انجام می‌شود.

منصوب خاطرنشان می‌کند: مشهد با توجه به وجود مضجع شریف حضرت رضا(ع) و سابقه بی‌بدیلی که به شکل مقتدر و استوار در مبارزات انقلابی داشته، میزبان این رویداد در صحن قدس حرم مطهر رضوی است که می‌تواند پیام بزرگی برای حمایت از مردم مظلوم غزه باشد.

هنر بر وجدان‌های ناآگاه، اثرگذار است 

علیرضا خالقی با ۴۰ سال سابقه هنری، یکی از شرکت‌کنندگان در رویداد هنری «من‌القدس الی‌القدس» است که تصویر یک پدر و فرزند فلسطینی را سوژه نقاشی خود کرده است. 

این هنرمند پیشکسوت، هدف از حضور خود در این رویداد را نشان دادن مظلومیت کودکان غزه و وحشی‌گری رژیم اشغالگر اسرائیل می‌داند و می‌گوید: رسالت ما هنرمندان این است که با قلم خودمان ایثارگری‌ها و رشادت‌های این بچه‌ها را به تصویر بکشیم و به مردم نشان دهیم. 

خالقی در خصوص اثر خود ابراز می‌کند: این طرح برگرفته از تصاویری است که در اخبار دیدم. پدری را همراه پسرش نشان می‌دهد که بر بالین فرزند شهیدش سوگواری می‌کند. غلبه رنگ نارنجی و زرد برای این است که فضای بمباران و انفجار را به تصویر بکشد ضمن اینکه رنگ‌های گرم در پس‌زمینه، خشم چهره و جنبش‌ها و حرکت‌های انقلابی را بهتر نشان می‌دهد. هنرهای تجسمی تأثیر بیشتری بر مخاطب دارند و معمولاً درد جامعه را از زاویه‌های دیگر به تصویر می‌کشند. امیدوارم با این هنر بتوانیم تأثیری بر وجدان‌های ناآگاه بگذاریم؛ زیرا یکی از اهداف ما آگاه کردن قسمتی از جوامع بشری است که شاید از این جنایت‌ها بی‌اطلاع هستند. 

این هنرمند نقاش متذکر می‌شود: هنر یک زبان بین‌المللی است و هنرمندان هر کدام می‌توانند با خلق اثری که دارند، پیام خود را ماندگار و دنیا را با این پرسش مواجه کنند که چرا اسرائیل باید این‌طور نسل‌کشی کند؟ 

استاد مهدی امینی در تلاش است معصومیت، نگرانی و رنج را در چهره دختر فلسطینی با موهای پریشان و چشمانی پر اشک، در دل تاریخ ماندگار کند.

وی درباره اثرش می‌گوید: این کار، رئال محسوب می‌شود و سوژه هم یک کودک فلسطینی است تا بتواند معصومیت را بیشتر به نمایش بگذارد. افرادی که به کودکان معصوم ظلم می‌کنند، نهایت ظلم و نشان‌دهنده آخرین درجه پست بودن یک انسان است و من تلاش کردم این ظلم را به تصویر بکشم. 

امینی یادآور می‌شود: این رویدادها برای حمایت از فلسطین در دنیاست و می‌تواند در آینده مقاومت تأثیرگذار باشد.

هنر، احساس مخاطب را درگیر می‌کند

شکافته شدن دریا به اذن خدا و هلاکت فرعونیان نخستین چیزی است که در تابلو احمد پژمان نظرم را جلب می‌کند.

این هنرمند بیان می‌کند: خوشحالم توفیق داشتم در این رویداد هنری شرکت کنم و ظلم علیه مردم فلسطین را با زبان هنر به دنیا نشان دهم. این اثر برگرفته از داستان شکافته شدن رود نیل با معجزه حضرت موسی(ع) و نابود شدن فرعون و تداعی این داستان به دست مقاومت و از بین رفتن فرعونیان زمان است. 

وی ادامه می‌دهد: هنر، احساس مخاطب را درگیر می‌کند و همیشه هنرمندان بر تفکر یک جامعه اثر می‌گذارند.

مهدی انفرادی دیگر هنرمند این رویداد است که می‌گوید: در جنگ‌هایی که رخ می‌دهد، کودکان مظلوم‌ترین افراد هستند و من خواستم با این اثر مظلومیت آن‌ها را به تصویر بکشم. جنگ به نفع هیچ‌کس نیست و همه مردم دنیا باید کمک کنند تا با پیامشان این جنگ را زودتر خاتمه دهند. 

زبان هنر، روایتگر واقعیت است 

مسعود نجابتی قلمو را در رنگ آبی می‌زند و می‌گوید: از قم آمده‌ام و می‌خواهم در این رویداد یک کار گرافیکی را روی بوم پیاده کنم. موضوع کارم هم آیه معروف قرآن در خصوص وعده خدا به نصرت و پیروزی مؤمنان است.

وی ادامه می‌دهد: هنر در تثبیت و ماندگاری روایت یک واقعه تأثیر بسیار زیادی دارد. تا هنر نباشد، روایتی شکل نگیرد و افکار عمومی روشن نشود، توفیقات جبهه مقاومت هم بیان نخواهد شد و حتی جای ظالم و مظلوم تغییر می‌کند و واقعیت به صورت وارونه به دنیا عرضه می‌شود.

این هنرمند معتقد است کار زبان هنر، فقط بحث حمایت و همدردی نیست؛ بلکه روشن کردن افکار عمومی و یک روایتگری درست از واقعیت این جنگ است.

قصه‌گویی با زبان قلمو و رنگ 

عباس برزگر گنجی، یکی از هنرمندان حاضر در رویداد «من‌القدس الی‌القدس» با بیان اینکه از دوره جوانی در حیطه کارهای تجسمی مشغول به فعالیت است، می‌گوید: توفیق شد در این رویداد حضور یابم و با زبان هنر، نقش کوچکی در واکنش به جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل و مظلومیت مردم غزه ایفا کنم.

وی درباره سوژه انتخابی خود این طور توضیح می‌دهد: در رسانه‌ها تصویری به نمایش گذاشته شد که یک پسربچه ۱۰ ساله در کنار برادر زخمی خود نشسته و در گفتن شهادتین به او کمک می‌کند. این تصویر برای من بسیار نمادین بود و یقین پیدا کردم مردم غزه کارهایی انجام می‌دهند که باید غبطه خورد و از آن‌ها درس گرفت.

گنجی بیان می‌کند: هر عقیده‌ای وقتی در مسیر هنر قرار گیرد، خروجی خوبی دارد و مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هنر، فراتر از خبر معمولی است و هنرمند در قالب هنر، داستانی را تعریف می‌کند که فراتر از تصورات مردم است. در حقیقت هنرمند، واقعیت‌ها را به گونه‌ای دیگر می‌بیند و به زیبایی جلوه می‌دهد.

این هنرمند در خصوص اثرش توضیح می‌دهد: قدس یک صخره است که ما آن را به عنوان قبه‌الصخره می‌شناسیم و جایی است که پیامبر(ص) از آنجا به معراج رفتند. در این اثر یک دست کودک روی گنبد است و با دست دیگر سنگ‌ها را لمس می‌کند تا با این تصویر نشان دهد اگر چه کوچک؛ اما در حد بضاعت خود در مقابل ظلم ایستادگی می‌کند.

«من‌القدس الی‌القدس» فقط یک رویداد دو روزه نبود که به پایان برسد؛ «من‌القدس الی‌القدس» یک رویکرد ارزشمند است برای به کارگیری هنر فاخر در روایت مظلومیت و شهامت غزه و جبهه مقاومت از یک سو و رسوا کردن فرعونیان کودک‌کش صهیونیست از سوی دیگر. حرم مطهر امام رئوف(ع)، پایگاه هنرمندان آزاده در جنگ روایت‌هاست تا روزی که جشن آزادی قدس شریف را در صحن قدس جشن بگیرند.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.