بانوان ورزشکار زنجانی با حمایت‌های دولت سیزدهم به رشد چشمگیری در حوزه‌های مختلف ورزشی دست یافته و با حضور در مسابقات بین المللی، جهانی و آسیایی موفقیت‌های بزرگی را به نام این استان ثبت کرده‌اند.

رشد چشمگیر ورزش بانوان زنجان در دولت سیزدهم

به گزارش قدس آنلاین،  امروزه اهمیت ورزش بر کسی پوشیده نیست به طوری که همه کشورهای جهان می کوشند با برنامه ریزی صحیح، مدون و دقیق، پویایی و شادابی را به جامعه تزریق کنند و میزان سلامتی شهروندان را بالا ببرند.

در جامعه کنونی،‌ گسترش ورزش بانوان و تامین سلامتی و نشاط اجتماعی آنها بسیار ضروری و مهم است چون بانوان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و سلامت و ورزش یک خانواده به سلامتی و تندرستی مادر خانواده مرتبط است.

مشارکت در ورزش می‌تواند به زنان برای گسترش‌ مهارت‌های فیزیکی و بالا بردن توانایی جسمی و قدرتی آنها کمک کند و اعتماد به نفسشان را افزایش دهد.

با توجه به این موضوع، مسوولان امر در استان زنجان به ویژه در سال های اخیر تلاش کرده اند که این گروه مهم و تاثیرگذار جامعه بیش از گذشته در حوزه ورزش فعال باشند و در بعد ورزش همگانی و قهرمانی بیش از گذشته نقش آفرینی کنند.

در خصوص وضعیت و چشم انداز ورزش بانوان استان با " عذرا واسعی معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان " گفت و گو کرده است.

رشد و توسعه ورزش بانوان با آغاز به کار دولت سیزدهم چگونه بوده است؟

با توجه به اینکه بانوان نیمی از جمعیت ورزشکار کشور را تشکیل می دهند نگاه و سیاست دولت نیز حمایت همه جانبه از این قشر بوده است که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

همین پشتیبانی ها و دلگرمی ها موجب شد بانوان ایرانی به ویژه زنجانی ها در حوزه ورزش حرکت جهشی و رشد چشمگیری داشته باشند که نمود عینی این مساله حضور در مسابقات بین المللی، جهانی و آسیایی است.

این اتفاقات بیانگر آن است که دولت سیزدهم به ورزش بانوان بیش از گذشته توجه دارد و همین نگاه می تواند موفقیت های بیشتری را برای آنها به دنبال داشته باشد.

بیشترین تمرکز یا رشد ورزش بانوان زنجانی شامل چه رشته هایی است؟

این استان ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه ورزش دارد که قهرمان پروری و کسب نشان های رنگارنگ در رشته های مختلف موید این مساله است.

در زمان حاضر بانوان زنجانی در رشته های قایقرانی، سنگ نوردی، ورزش های توان یابان، تیراندازی، ووشو، تکواندو و کاراته بسیار فعال هستند و در مسابقات مختلف به عناوین برتر و نشان های رنگارنگ دست یافته اند.

میزان رشد ورزش بانوان زنجانی را در مقایسه با سال های گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟

ورزش بانوان استان نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته و در این میان حضور بانوان در مسابقات آسیایی و پارا آسیایی و کسب مدال های رنگارنگ نشان می دهد بانوان نه تنها در استان بلکه در کشور از قابلیت های زیادی برخوردارند و سرمایه گذاری برای این قشر نتایج خیره کننده ای را به همراه دارد.

البته این موفقیت ها به این معناست بانوان زنجانی تمایل زیادی به ورزش دارند و باید با برنامه ریزی منسجم برای توسعه ورزش بانوان گام برداشت.

این موارد شامل تامین امکانات و فضای مورد نیاز و زیرساخت ها و تجهیزات است که می تواند به حضور روز افزون بانوان در میادین ورزشی کمک کند.

درباره موفقیت های ورزش استان در مسابقات آسیایی هانگژو توضیح دهید؟

ورزشکاران زنجانی در مسابقات آسیایی هانگژوی چین عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشتند و به ۶ نشان رنگارنگ در رشته‌های مختلف دست یافتند.

۲۸۰ ورزشکار از ایران به مسابقات آسیایی در هانگژوی چین اعزام شده بودند که سهم استان ۱۲ ورزشکار، ۲ مربی و یک داور بود.

ورزشکاران شایسته استان در این رقابت ها یک مدال طلا و پنج نقره کسب کردند که کسب این تعداد مدال مسابقات آسیایی در استان های دیگر نمود نداشت.

در مجموع ۷۰ درصد ورزشکاران استان به ویژه در وزنه برداری برای اولین بار به این دوره از رقابت ها اعزام شده بودند که هرچند مدالی کسب نکردند اما عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشتند.

در رشته سنگنوردی مسابقات آسیایی، امید به کسب مدال "الناز رکابی" سنگنورد زنجانی داشتیم اما وقوع بارندگی در مسابقه، مانع این کار شد.

درباره موفقیت های ورزش استان در مسابقات پاراآسیایی هانگژو توضیح دهید؟

سهم ورزشکاران اعزامی استان به بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین ۲ مدال ارزشمند برنز بود.

در این دوره از مسابقات "محسن بیگدلی" ورزشکار زنجانی یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم ملی بسکتبال با ویلچر ایران بود که مدال برنز بر گردن آویخت همچنین "رویا سلطانی" دیگر ورزشکار زنجانی در رشته پارا قایقرانی مدال برنز را کسب کرد.

کسب سهمیه پارا المپیک رشته پاراتیراندازی توسط "رقیه شجاعی" در مسابقات پاراآسیایی هانگژو چین از دیگر افتخارات ورزشکاران زنجانی در این رقابت ها بود.

در مجموع ۹ بازیکن و مربی از استان زنجان در قالب تیم ملی به بازی‌های پارا آسیایی ۲۰۲۳ هانگژوی چین اعزام شده بودند که ۲ نفر به عنوان داور و مربی و مابقی نیز ورزشکار بودند.

موانع رشد ورزش بانوان زنجانی چیست؟

یکی از موانع کنونی عدم همکاری مطلوب دستگاه های اجرایی است، امروزه ورزش در سبد خانواده ها به عنوان یک اصل تعریف نشده است و باید تلاش کرد با توسعه ورزش همگانی، مردم به ویژه بانوان را به این حوزه هدایت کرد.

ما در حال حاضر برای اعزام ورزشکاران به مسابقات لیگ هیچ "حامی مالی" نداریم که از مهمترین مشکلات ورزش بانوان محسوب می شود.

امیدواریم دستگاه ها و متولیان امر به ویژه در بخش صنعت پای کار باشند و زمینه حمایت از ورزشکاران را فراهم کنند تا بیش از گذشته شاهد توسعه ورزش استان و درخشش ورزشکاران زنجان باشیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.