مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خراسان رضوی در خصوص حقوق مشترکان تلفن همراه می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۱ شکایت از دریافت پیامک ناخواسته و ۵۴ شکایت از دریافت آوانک ناخواسته (صوت) در استان خراسان رضوی از طریق سامانه ۱۹۵ ثبت شده است.

۱۴۵ شکایت از پیامک‌ها و آوانک‌های تبلیغاتی

به گزارش قدس خراسان، یکی از گلایه‌های مشترکان تلفن همراه در طول سال‌ها، دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه یا آوانک است.

بخشی از جرایم فضای مجازی در بستر پیامک‌های تبلیغاتی انبوه صورت می‌گیرد. برخی با استفاده از موضوعات خلاف واقع و دروغین، افراد را اغفال کرده و آن‌ها را به خرید محصولات و کالاهای ممنوعه ترغیب می‌کنند یا لینک‌هایی ارسال می‌شود که به محض ورود به آن‌ها اطلاعات حساب بانکی افراد هک می‌شود.

موضوع پیامک‌ها و آوانک‌های تبلیغاتی و حقوق صاحبان سیمکارت را از مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خراسان رضوی پیگیری می‌کنیم.

محمد شمسایی می‌گوید: سامانه‌های هوشمند تشخیص تخلف سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها به صورت ۲۴ ساعته در حال پایش شبکه بوده و با مشاهده هر گونه رفتار نامتعارف از جمله ارسال پیامک انبوه یا تماس‌های نامتعارف، سرویس مشترکان متخلف را مسدود می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار قدس خراسان که این شماره‌ها از چه طریقی در اختیار افراد و شرکت‌ها برای تبلیغات قرار گرفته است، عنوان می‌کند: در بیشتر موارد شماره مشترکان از طریق دسترسی غیرمجاز به اطلاعات آن‌ها در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرد که در صورت مشاهده، در چارچوب مقررات مورد پیگیری قرار می‌گیرد. البته در بسیاری از موارد هم خود مشترکان در باشگاه مشتریان اصناف و شرکت‌ها نام‌نویسی کرده و اجازه ارسال پیامک تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی را به طرف مقابل می‌دهند.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خراسان رضوی در خصوص حقوق مشترکان تلفن همراه می‌گوید: در حال حاضر بخشی از حقوق صاحبان سیمکارت (مشترکان) از طریق اعمال محدودیت برای ارسال‌کنندگان پیامک‌های ناخواسته و همچنین برخورد با دسترسی غیرمجاز به اطلاعات مشترکان اپراتورها احقاق می‌شود.

شمسایی آماری هم از شکایت‌های مردمی می‌دهد و عنوان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۱ شکایت از دریافت پیامک ناخواسته و ۵۴ شکایت از دریافت آوانک ناخواسته (صوت) در استان خراسان رضوی از طریق سامانه ۱۹۵ ثبت شده است.

پیامک‌های تبلیغاتی را محدود کنید

وی با بیان اینکه در حال حاضر و بر اساس مقررات موجود هر گونه ارسال پیامک تبلیغاتی با سیمکارت شخصی و همچنین تماس‌های تبلیغاتی تخلف است، بیان می‌کند: امکان لغو دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سامانه‌های ارسال پیامک انبوه از طریق ارسال کد #۸۰۰* و یا اپلیکیشن اپراتورها برای مشترکان وجود دارد البته برخی پیامک‌ها مانند پیامک‌های بانکی، اپراتورهای تلفن همراه و ابلاغ قضایی توسط قانون‌گذار استثنا شده و کسی نمی‌تواند لغو کند.

بر پایه گفته مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خراسان رضوی، برای حفظ حقوق مشترکان تکلیف شده در انتهای تمام پیامک‌های ارسالی از سامانه‌های ارسال پیامک انبوه عبارت «لغو۱۱» باشد تا در این موارد مشترکان با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره مذکور امکان لغو دریافت پیامک از این شماره‌ها را داشته باشند. 

شمسایی در پایان ابراز می‌کند: در صورتی که مشترکان، سرویس پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند و درخواست دریافت پیامک از سرویسی را نداشته باشند امکان ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ با ارائه مستندات برای مشترک برای برخورد با متخلفان وجود دارد.

پشت هر پیامک تبلیغاتی یک کسب و کار است

محمد محمدی، کارشناس و پژوهشگر در حوزه ارتباطات رادیویی در این خصوص به خبرنگار قدس خراسان می‌گوید: پیامک‌های تبلیغاتی و آوانک در تمام دنیا آزاد است چون هر کدام از این‌ها یک کسب و کار است، در کشور ما آستانه تحمل نسبت به این موضوع پایین است، شاید بشود از منظر دیگری به این موضوع نگاه کرد و آن اینکه پشت این پیامک‌ها، یکسری کسب و کار است که برایشان سرمایه‌گذاری شده و معیشت افراد زیادی به آن وابسته است. هیچ جای دنیا محدودیتی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی وجود ندارد، این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.