با انصراف آیت‌الله احمد جنتی از نامزدی نمایندگی خبرگان رهبری، حالا سؤال این است چه کسی یا کسانی گزینه‌های نامزدی کرسی مهم ریاست این مجلس هستند و از میان آن‌ها کدام چهره بخت بیشتری دارد.

چشم‌انداز دوره جدید مجلس خبرگان

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله احمد جنتی ۹۷ساله بیش از هفت سال است که ریاست مجلس خبرگان رهبری را بر عهده دارد. او که چند روز پیش نیز همسرش را از دست داد، پیش ‌از این از سمت‌های مهم دیگری همچون امامت ‌جمعه تهران، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ریاست ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر کناره‌گیری کرده بود. 

این موضوع از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست اینکه چهره مؤثر و قدیمی نظام و کسی که همواره در همه دوره‌ها و شرایط نشان داده بی‌اعتنا به حاشیه‌ها و فشارها مسیر مسئولیت خود را با اقتدار طی می‌کند و قدرت مدیریت بالایی در برابر بحران‌ها و فشارها دارد از ریاست و مدیریت مجلس خبرگان هم که رهبر معظم انقلاب در توصیف آن فرموده‌اند: «در استحکام نظام اسلامی نقش فراوانی دارد» کنار می‌رود.

دوم اینکه آیت‌الله جنتی در زمان و دوره‌ای حساس و مهم از حضور در جمع خبرگان ششم انصراف داده است؛ این نهاد هم با تغییراتی ساختاری روبه‌رو است از جمله هشت‌ ساله شدن دوره این نهاد و تغییر شرایط نامزدی در آن و هم امور مهمی را در دستور کار خود دارد از جمله آن گونه که آیت‌الله احمد خاتمی شهریور ماه گذشته عنوان کرد تدوین شاخص‌هایی که برای رهبری در قانون اساسی نوشته‌ شده مثل تدبیر، فقاهت و امثالم، یا آن گونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار اسفند ماه گذشته با اعضای این نهاد مطرح کردند اهتمام خبرگان در رسیدگی به مسائل گوناگون کشور و وظایف درونی و بیرونی خبرگان، ارتباط با نسل جوان، رصد و حفظ حرکت کلی و حرکت بخش‌های مهم نظام در راستای انقلاب و... . با این نگاه کسی که سکان این نهاد را به دست می‌گیرد نقشی مهم و تأثیرگذار دارد.

از این‌ رو نه ‌فقط برای رسانه‌ها و محافل سیاسی بلکه برای کل جامعه و افکار عمومی مهم است که پس از حجج اسلام علی مشکینی، هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی، محمد یزدی و جنتی چه کسی ریاست خبرگان را بر عهده خواهد داشت؟

با توجه به ضرورت برجستگی، جایگاه و موقعیت ویژه رئیس مجلس خبرگان از میان چهره‌های موجود در این نهاد که در این دوره نیز نام‌نویسی کرده‌اند چندین گمانه قابل‌ طرح است.

نخستین گزینه حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، نایب‌ رئیس کنونی خبرگان و رئیس‌ جمهوری است. زاده ۱۳۳۹ و نماینده مردم خراسان جنوبی که اگر مایل به نامزدی باشد از بخت بالایی هم برای ریاست این مجلس برخوردار است.

گزینه دوم آیت‌الله موحدی کرمانی است که پیش از رئیسی نایب ‌رئیس خبرگان بود. این روحانی برجسته هم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هم دبیر کلی جامعه روحانیت مبارز پس از آیت‌الله مهدوی کنی را در کارنامه خود دارد اما از آنجا که عنوان شد وی به دلیل کهولت سن و بیماری از هیئت ‌رئیسه خبرگان کنار رفته بعید است نامزد کرسی ریاست شود.

گزینه قوی سوم آیت‌الله احمد خاتمی، امام‌ جمعه تهران و عضو هیئت  ‌رئیسه کنونی خبرگان است. عضو فقهای شورای نگهبان، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی مجمع جهانی اهل ‌بیت(ع) که سیاستمداری بسیار فعال و نیز چهره‌ای بانفوذ در میان اعضای خبرگان است و از بخت زیادی برخوردار است.

از دیگر گزینه‌های ممکن می‌توان به آیت‌الله امامی کاشانی اشاره کرد. وی تولیت و ریاست دانشگاه شهید مطهری، نماینده مجلس خبرگان، امام ‌جمعه موقت تهران و عضو هیئت بازنگری قانون اساسی با حکم امام(ره) را در کارنامه خود دارد. امامی کاشانی مدتی هم دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران بود و از او به‌ عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی نام ‌برده می‌شود. تا جایی که در دوره‌های گذشته برخی منابع گفته بودند به نفع هاشمی رفسنجانی و شاهرودی در انتخابات هیئت‌ رئیسه حضور نیافته است.

گزینه محتمل دیگر نامزدی این کرسی حسن روحانی است که حضورش پس از یک دوره خانه‌نشینی و دوری از مسئولیت در این انتخابات حاشیه‌ساز شده و برخی سخنان و مانورهای انتخاباتی او در رسانه‌ها هم خبرساز بوده است. کسی که حتی نامزد شدنش در انتخابات خبرگان جنجال و سروصدا به پا کرده و خیزش برای ریاست این شورا و واکنش‌هایی که در پی خواهد داشت از حالا مشخص است.

گزینه دیگری که محتمل است در این دوره مطرح باشد آیت‌الله علم‌الهدی، امام ‌جمعه مشهد و دیگر عضو خبرگان رهبری و عضو جامعه روحانیت مبارز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.