۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 935001

دولت ژاپن در پی بحران کاهش جمعیت و کهنسالی این کشور به خانواده مهاجرانی با فرزندان متولد و بزرگ شده ژاپن، اقامت ویژه اهدا می‌کند.

بحران جمعیتی و سیاست‌های تازه ژاپن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ژاپن با سیاست های سختگیرانه اش علیه کسانی که بیش از مهلت روادید خود در این کشور اقامت دارند و غیر قانونی کار می‌کنند و حتی کودکانی را بزرگ می کنند که ژاپنی حرف می زنند، شناخته می شود.

جمعیت ژاپن در سال ۲۰۲۲ با ۸۰۱ هزار نفر کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۲ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۳۸ نفر رسید که این امر بزرگترین کاهش در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. در پی این بحران، این کشور می‌خواهد به برخی از فرزندان خانواده های مهاجر غیرقانونی مجوز اقامت ویژه اهدا کند.

این مصوبه که اوایل ماه جاری میلادی اعلام شد بر روی حل مسئله تعداد بیشماری از خانواده های خارجی تاثیر چندانی نخواهد گذاشت زیرا وزارت دادگستری ژاپن گفته است شرایط خاصی را برای اهدای این روادید ویژه در نظر دارد.

دانش آموز دبیرستانی در غرب ژاپن بعد از دریافت پیامی در پیام رسان لاین از مادرش به وجد آمد. در این پیام نوشته شده بود: می توانیم مجوز ویژه اقامت در ژاپن را بگیریم.

والدین او که متولد کره جنوبی هستند درخواست پناهندگی کرده اند.

حدود ۲۰۰ دانش آموز زیر ۱۸ سال که در ژاپن متولد شده و از ابتدایی تا دبیرستان به مدرسه رفته اند می توانند این مجوز را اخذ کنند. این نوجوان نیز واجد شرایط بود.

او گفت: «خوشحال بودم». اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که بالاخره می توانست کار پاره وقت انجام دهد و مانند دوستان ژاپنی خود به سفر برود.

درحال حاضر، ویزای او در حالت «آزادی مشروط» است که برابر با مجوز افرادی است که موقتا از زندان آزاد شده اند. این بدین معنی است که او نمی تواند بدون اجازه آژانس امور مهاجرتی ژاپن کار کند یا استان محل زندگی خود را ترک کند.

این پسر با دوستان و هم کلاسی های دبیرستانی خود رابطه صمیمانه ای دارد. هروقت برنامه سفر دارند می‌خواهد در آن شرکت کند اما در نهایت می‌گوید «مسئله ای پیش آمده» و نمی‌رود.

او به هیچ کس درباره وضعیت خود نگفته است. او گفته است: من نگرانم که مردم درباره من چه فکری می‌کنند و نمی خواهم دیگران نگران من باشند.

او گفته است: بعد از اخذ مجوز ویژه اقامت در ژاپن، می‌خواهم به طور پاره وقت کار کنم و در ژاپن سفر کنم.

از ۲۰۰ کودک واجد شرایط تنها ۷۰ درصد آنها این مجوز اقامت ویژه را اخذ می کنند. کودکانی که والدین‌شان جرائم خطیر و غیرقابل چشم پوشی مانند ورود غیرقانونی مرتکب شده اند، این مجوز را دریافت نمی کنند.

خواهر و برادر او که هردو دانشجو هستند و ویزای «آزادی مشروط» دارند، واجد شرایط نیستند زیرا بیشتر از ۱۸ سال سن دارند.

با این حال، خواهر بزرگتر او برای افراد واجد شرایط خوشحال است.

او گقته است: خوشحال هستم که به برخی از دانش اموزان ویزای اقامت ویزه در ژاپن را می دهند. در طی ۱۰ سال اخیر، به عنوان یک خانواده سخت تلاش کردیم اما چیزی پیش نمی رفت و فقط بدتر می شد.

والدین آنها سی سال پیش از آمریکای جنوبی به صورت غیرقانونی وارد ژاپن شدند.

این خانواده در سال ۲۰۱۲ و زمانی که فرزندان در دوره ابتدایی درس می خوانند، در خطر اخراج از کشور میزبان یعنی ژاپن قرار گرفت. این خانواده در دادگاه باخت و پدر زندانی شد.

علت این مسئله هنوز روشن نیست اما در ژاپن معمول نیست که فقط پدر خانوار که معمولا نان آور خانواده است، زندانی شود. بعد از گذشت کمتر از دو هفته، پدر آنها از ژاپن اخراج شد.

این کودکان که به سختی به زبان مادری شان یعنی اسپانیایی صحبت می‌کنند حتی نمی‌توانند زندگی در آمریکای جنوبی را تصور کنند.

آنان با مادر خود تحت حمایت یک کلیسای کاتولیک زندگی ‌می‌کنند و با کمک مالی جامعه می‌توانند به دانشگاه بروند.

اما، برخلاف دوستان‌شان نمی توانند درباره آینده رویاپردازی کنند.

خواهر بزرگترشان بزودی فارغ التحصیل می شود و هم اکنون به دنبال شغل است اما ناامید شده است و می‌گوید: هیچ شرکتی نمی خواهد کسی مثل من که ویزای «آزادی مشروط» دارد را استخدام کند.

او همچنین گفته است اینترنت پر از حرف های بی رحمانه درباره مهاجران غیرقانونی است و خواهر و برادرش را ترسانده است.

با این وجود او توانسته است در اعتصاب های غذایی و سایر انجمن ها اعتراض خود را مطرح کند.

او ادامه داد: بالاخره این موضوع در مرکز توجه قرار گرفته است و می تواند تغییراتی ایجاد کند.

با اینکه این کودکان از شرط سنی زیر ۱۸ سال راضی نیستند اما با این اقدام استثنایی وزارت دادگستری امیدوار شده اند.

این خواهر گفت: اگر بتوانیم ویزای ویژه اقامت در ژاپن را بگیریم به صورت پاره وقت کار می‌کنم و اول به مادرم کمک می‌کنم.

این وزارتخانه گفته است شرایط خانواده هایی که واجد شرایط نیستند را تک به تک بررسی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.