گروه آزادی‌های مدنی در نیویورک از رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل عدم انجام وظیفه‌ طبق قوانین بین‌المللی و ایالات متحده برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه شکایت کرده است.

شکایت گروه حقوق بشری از بایدن به دلیل عدم ممانعت از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، شکایت مرکز حقوق اساسی (CCR) به نمایندگی از چندین گروه حقوق بشری فلسطین، ساکنان غزه و شهروندان آمریکایی که اعضای خانواده آنها در حملات مستمر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه متاثر شدند، گفته است که اقدامات رژیم صهیونیستی، از جمله "کشتارهای دسته جمعی"، هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و اخراج اجباری، نسل کشی است.

این مرکز گفت که کنوانسیون بین‌المللی ۱۹۴۸ علیه نسل کشی، ایالات متحده و سایر کشورها را ملزم می کند که از قدرت و نفوذ خود برای جلوگیری از کشتار استفاده کنند.

در این شکایت‌نامه آمده است: آمریکا به عنوان نزدیک‌ترین متحد و قوی‌ترین حامی اسرائیل، به عنوان بزرگترین ارائه دهنده کمک‌های نظامی با اختلاف زیاد و با توجه به اینکه تل آویو بزرگترین دریافت کننده کمک‌های خارجی ایالات متحده از زمان جنگ جهانی دوم به بعد است، ابزارهای لازم برای بازدارندگی را در اختیار دارد. مقامات اسرائیل اکنون در حال نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه هستند.

این شکایت که در دادگاه فدرال کالیفرنیا تنظیم شده است، از دادگاه می‌خواهد که ایالات متحده را از ارائه سلاح، پول و حمایت دیپلماتیک به اسرائیل منع کند. همچنین به دنبال اعلام این است که رئیس جمهور، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، و وزیر دفاع، لوید آستین، موظفند «تمام اقداماتی را که در حد توان خود است برای جلوگیری از نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه به کار گیرند» از جمله فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به بمباران غزه، رفع محاصره این سرزمین و جلوگیری از اخراج اجباری فلسطینیان.

مرکز حقوق اساسی، که در سال ۲۰۰۴ در یک پرونده مهم در دادگاه عالی ایالات متحده برنده شد و حقوق زندانیانی را که توسط ارتش ایالات متحده در اردوگاه زندان گوانتانامو نگهداری می‌شود، زنده کرد، گفت که حمله برون مرزی حماس در ۷ اکتبر توجیه قانونی برای ابعاد حمله اسرائیل به غزه که بیش از ۱۱۰۰۰ فلسطینی از جمله ۴۶۰۰ کودک را کشته و ۱.۵ میلیون نفر را آواره کرده است، ارائه نمی دهد.

این شکایت در حالی مطرح می‌شود که دادگاه کیفری بین المللی در حال تحقیق از اقدامات رژیم صهیونیستی به دلیل اتهام جنایات جنگی است. اما محققان حقوقی می گویند که نسل کشی جرم سخت‌تری برای اثبات است و این سوال مطرح است که آیا می توان رئیس جمهور را مجبور کرد که متوجه شود اسرائیل در حال ارتکاب نسل کشی است و بنابراین موظف به اقدام است یا خیر؟

 بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا از به رسمیت شناختن قتل سیستماتیک ۸۰۰۰۰۰ توتسی در رواندا در سال ۱۹۹۴ به عنوان نسل کشی خودداری کرد تا از تعهد قانونی برای مداخله چشم پوشی کند. او بعداً از مردم رواندا عذرخواهی کرد.

کنوانسیون ۱۹۴۸ ، نسل کشی را به عنوان "قصد نابود کردن، به طور کلی یا جزئی، یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی تعریف می کند. ماده اول کنوانسیون، امضاکنندگان را ملزم می‌کند، از جمله ایالات متحده، «جلوگیری و مجازات» نسل‌کشی را انجام دهند.

این شکایت مجموعه‌ای از اقدامات انجام شده توسط رژیم صهیونیستی را فهرست می کند که به گفته مرکز حقوق اساسی، نسل کشی علیه مردم فلسطین است. اینها شامل مقیاس مرگ غیرنظامیان، مجازات جمعی سیستمی و محرومیت از اساسی‌ترین نیازهای زندگی است.

این گروه گفت که دستور رژیم صهیونیستی به بیش از یک میلیون فلسطینی برای ترک خانه‌هایشان در غزه، در کنار زبانی که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل به کار می برند، به منزله فراخوانی برای ارتکاب نسل کشی است.

در این شکایت آمده است: «در انجیل، خداوند دستور نابودی مردان، زنان، کودکان و حیوانات عمالقی را صادر می‌کند و این فرمان توسط محققان به عنوان «نسل‌کشی دستوری الهی» توصیف شده است.

در این دادخواست آمده است که افسران ارشد اسرائیلی قصد نابودی زندگی فلسطینی‌ها در غزه را دارند. آنها در این راستا به سخنان ژنرال اسرائیلی غسان علیان استناد کرده‌اند که گفته بود: برق و آب [در غزه] وجود نخواهد داشت، فقط ویرانی خواهد بود. تو جهنم می‌خواستی، جهنم می‌شوی.»

این مرکز به حکم دادگاه بین‌المللی دادگستری استناد کرده که دولت‌ها موظفند از نسل‌کشی با استفاده از «همه ابزارهای معقول در دسترسشان» جلوگیری کنند.

در این دادخواست آمده است: «بر اساس قوانین بین‌المللی، ایالات متحده موظف است تمام اقداماتی را که در اختیار دارد برای جلوگیری از نسل‌کشی اتخاذ کند. با این حال، متهمان مکررا از استفاده از اهرم آشکار و قابل توجه خود برای تعیین شرایط یا ایجاد محدودیت برای بمباران گسترده اسرائیل و محاصره کامل غزه خودداری کردند. آنها این کار را علیرغم تشدید شواهدی مبنی بر تشدید سیاست‌های اسرائیل مبنی بر آسیب رساندن به مردم فلسطین در غزه انجام داده‌اند، از جمله ایجاد شرایط زندگی برای نابودی فیزیکی آنها از طریق محاصره کامل، و حتی در مواجهه با مرگ و میر فزاینده از جمله مرگ هزاران کودک.»

این مرکز گفت که ایالات متحده اخیراً در جریان پرونده اوکراین علیه روسیه درک و توافق خود را با تعهدات برای جلوگیری و مجازات نسل‌کشی تأیید کرده است.

اینترسپت گزارش کرد: مخالفت دولت بایدن با آتش‌بس در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایالات متحده (و جهان) در حال انجام است و از دولت بایدن می‌خواهد برای نجات جان فلسطینی‌ها اقدام کند. این دادخواست همچنین در پی هشدارهای جدی کارشناسان حقوق بشر و خود سازمان ملل مطرح شد مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی در غزه می شود و اقدامات آن ممکن است به نسل‌کشی تبدیل شود.

این مرکز ۱۸ اکتبر گزارشی اضطراری به متهمان؛ بایدن، بلینکن و آستین فرستاده و آنها را در جریان ادله و شواهدی دال بر تلاش رژیم صهیونیستی برای ارتکاب کشتار جمعی علیه فلسطینی‌های غزه قرار داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.