وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تدکید بر اینکه اولویت این وزارتخانه اعزام ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر در صف به حج برای انجام اعمال است، در واکنش به انتشار آگهی‌ فروش فیش‌های اولویت دار حج با ارقام نجومی گفت: به مسئولین سازمان حج و زیارت دستور داده این موضوع را پیگیری کنند.

دستور اسماعیلی در مورد فیش‌های نجومی حج

محمد مهدی اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص فیش‌های نجومی حج که انتشار ان در روزهای اخیر با واکنش افکار عمومی مواجه شد گفت: ما در این حوزه تمام تلاشمان اینست که ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که در صف انتظار ایستاده‌اند بتوانند به حج بروند و اعمال خود را انجام دهند. این اولویت ما است. اما کنترل بازار سیاه فیش های حج خارج از سازوکار رسمی است.

وی با بیان اینکه من هم این موضوع و ارقام نجومی فیش‌های حج را که بازتاب زیادی هم  پیدا کرده بود دیدم، اظهار داشت: به مسئولان سازمان حج و زیارت  دستور دادم این موضوع را پیگیری و ساماندهی کنند. انشاالله نتیجه را هفته آینده به شما اعلام خواهم کرد.

نام شب یلدا تغییر نکرده

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در مرود واکنش‌ها و بازتاب‌های تغییر نام شب یلدا و چهارشنبه سوری برای ثبت آنها در تقویم، با بیان اینکه متاسفانه ما با یک بداخلاقی‌های رسانه‌ای مواجه هستیم، گفت: بد اخلاقی رسانه‌ای به این معنا که ما اساسا آمدیم هم تعطیلی هم مناسبت ۴ شنبه آخر سال را در تقویم آوردیم که قبلا اصلا نبود ولی برای اینکه بتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم اسمش را گذاشتیم «روز تکریم همسایگان». یعنی چیزی که یک مناسبت در میان مردم است برای فرهنگ‌سازی با این عنوان شناخته شود که موجب تقویت وجوه فرهنگی میان خانواده‌ها شود و همسایه‌ها با هم ارتباط پیدا کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد شب یلدا عنوان کاملا حفظ شده و نوشته شده شب یلدا ،بعد یک خط فاصله گذاشتیم و عنوان روز رفت و آمد و صله ارحام اعلام شده است .تا جایی که یادمان هست شب یلدا مثل هر خانواده ایرانی فامیل‌ها جمع می‌شدند و در خانواده بزرگ‌تر انار دون می‌کردند و میوه‌های فصل را با هم تناول می‌کردند و تفأل به حافظ می‌زدند. برای اینکه به این رسوم در فرهنگ عمومی رسمیت ببخشیم این کار را کردیم.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه در تقویم رسمی در این دولت برای تمام اصناف و مناسبت‌های مختلف  حتی برای گندم و انار روز خاصی داریم افزود: این‌ها آیین‌های سنتی چندین هزارساله ماست در این دولت بحث ما احترام به فرهنگ عمومی و فرهنگ عامه و میراث چندین هزار ساله ایرانی اسلامی است که جلو می‌رود و اینجا اتفاق مهمی رخ داده است. لذا  خواهش می‌کنم دوستان رسانه اگر یک وقتی ابهامی دارند، بلافاصله بپرسند گاهی می‌بینیم کاری که باید مورد تشویق قرار گیرد، خدایی نکرده به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست برداشت نادرستی از آن می‌شود. من هیچ وقت در مورد همکاران رسانه غیر از این واژه استفاده نمی‌کنم یک ابهام و عجله وجود دارد اگر کمی تامل کنند می‌بینند چه اتفاق مبارکی افتاده است.

خبر خوش برای کتاب‌فروشان

وزیر ارشاد از یک اتفاق خوب برای صنف کتاب‌فروشان خبر داد و گفت: از این پس اعضای این صنف نیز  به عنوان خادمان هنر به عضویت صندوق هنر درآوردیم.
وی درباره مزایای این عضویت گفت: برای کسانی که عضو هستند کارت هنر صادر می‌شود، اگر مشکل بیمه داشته باشند حل خواهد شد و در بیمه تکمیلی و بحث بازنشستگی خدمات ارائه می‌شود.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: میزان فروش کتاب در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۲۴۷ درصد رشد داشته و در این هشت ماه تا آبان ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ باز ۵۸ درصد رشد داشته یعنی این هشت ماه بیشتر از کل سال گذشته رشد داشته است. ۱۱ درصد رشد انتشار کتاب هم داشتیم.
وی درباره رشد افزایش قیمت هم گفت: این رشد نهایتا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تفاوت ایجاد می‌کند. ما نمایشگاه‌های منطقه‌ای داریم که در تبریز با استقبال بسیاری خوبی روبرو شد. در مازندران در روزهای آینده جشن خودکفایی کاغذ را خواهیم داشت که ۱۵۵ میلیون کتاب درسی با کاغذ ایرانی چاپ شده است.
اعزام خبرنگاران برای پوشش اخبار  غزه

اسماعیلی درباره اعزام اهالی رسانه به غزه عنوان کرد: الحمدلله اعزام‌های دیگری را هم در هفته‌های پیش رو خواهیم داشت. در یکی دو کشور همسایه هم نشست‌هایی را برای اصحاب فرهنگ و هنر با کشورهای دیگر پیش‌بینی کرده‌ایم که به نظرم اتفاق بسیاری خوبی در ایجاد همگرایی و انسجام خواهد بود.
وی با اشاره به حضور رئیس جمهور در عربستان یادآور شد: آقای رئیس جمهور  در اجلاس ریاض مصوبه شورای فرهنگ عمومی را در موضوع نسل‌کشی کودکان و زنان فلسطینی که ما اینجا در ۲۵ مهر نامگذاری کردیم به عنوان پیشنهاد برای کل جهان اسلام مطرح کردند که آنجا هم مورد استقبال قرار گرفت. ان‌شاءالله مجموعه فعالیت‌های هنری، فرهنگی و رسانه‌ای به سمتی برود که مظلومیت مردم عزیز غزه را بیشتر منعکس کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.