معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه روابط تجاری ایران با ترکمنستان در دولت قبل تقریبا متوقف شده بود، گفت: تجارت دو کشور در دولت سیزدهم رشد بسیار خوبی داشته و انتظارمان این است که به ۳ میلیارد دلار برسد.

دیپلماسی اقتصادی| رشد تجارت با ترکمنستان در دولت سیزدهم/ بهره‌برداری از خط ریلی چابهار- زاهدان در سال آینده

به گزارش قدس‌آنلاین، مهدی صفری با اشاره به برگزاری هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان، اظهار داشت: این کمیسیون مشترک بعد از یک سال برگزار می‌شود، البته روابط تجاری ما با ترکمنستان در دولت قبل تقریبا متوقف شده بود؛ به طوری که حجم تجارت ما با این کشور به ۶ میلیارد دلار رسیده بود، اما بعد از آنکه مشکلاتی در مورد مسائل گاز رخ داد، مبادلات دو کشور به ۱۲۰ میلیون دلار کاهش داشت.

وی افزود: خوشبختانه در دولت سیزدهم با سفر آقای رئیسی به ترکمنستان و رئیس جمهور ترکمنستان به ایران، حجم تجارت دو کشور رشد بسیار خوبی داشته است؛ البته انتظارمان این است که تجارت ایران با ترکمنستان به ۳ میلیارد دلار برسد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: بخش‌های مهم ما صدور خدمات فنی و مهندسی به ترکمنستان است از پروژه‌های بزرگی در این کشور توسط شرکت‌های ایرانی در حال انجام است و به شرکت‌های ایرانی اعتماد دارند.

صفری گفت: نمایشگاه بزرگی با نام "ایران پروژه" قرار در حاشیه این کمیسیون برگزار شود که این نمایشگاه با دستور دو رئیس جمهور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه تمرکزمان روی بخش کالا و قطعات پالایشگاهی است، اضافه کرد: در بخش مصالح ساختمان نیز فضای بسیار خوبی برای همکاری وجود دارد.

معاون معاون وزیر خارجه کشورمان مهم‌ترین مسئله در روابط ایران و ترکمنستان را ترانزیت عنوان کرد و گفت: ترکمنستان علاوه بر دریای خزر، دروازه ورود ما به آسیای مرکزی است، البته توافقاتی با این کشور از لحاظ تعرفه و همسان کردن قیمت‌ها داشتیم که ترد کامیون‌ها به صورت ترانزیت یا دوجانبه شکل گرفته و رشد بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است.

صفری بیان کرد: آینده خوبی در بخش روابط اقتصادی دو کشور می‌بینم و یکی از مسائل بسیار مهم ترکمنستان ترانزیت کالا به هند و کشورهای خلیج فارس از طریق ایران است.

وی تاکید کرد: اساس کار ما با ترکمنستان در بخش صدور خدمات فنی- مهندسی و در طرف مقابل واردات گاز از این کشور برای مصارف خودمان و سوآپ گازی به کشورهای قفقاز است که در دولت سیزدهم مورد تاکید قرار دارد.

معاون وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: زمانی که دولت سیزدهم شکل گرفت، رئیس جمهورمان تاکید بسیار زیادی نسبت به برگزاری کمیسیون‌های مشترک داشتند زیرا این کمیسیون‌ها در روابط دوجانبه به خصوص در بخش اقتصادی و کنسولی بسیار موثر است.

صفری با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران پروژه، گفت: این نمایشگاه در جهت رشد صادراتمان به ترکمنستان بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه ترکمنستان برلی ترانزیت کالا از مسیر ایران تقاضا دارد و خیلی علاقمند هستند، اظهار داشت: امروز گوگردشان را از طریق بندرعباس جابجا می‌کنند اما ترانزیت از مسیرهای دیگری هم می‌تواند انجام شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حجم ترانزیت از ایران نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است، تاکید کرد: خط ریلی چابهار- زاهدان، کریدور شمال به جنوب را تکمیل می‌کند و کالاها با سرعت بالاتری جابجا می،شوند و سبب رشد ترانزیت خواهد شد.

صفری با بیان اینکه علاوه بر ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان درخواست ترانزیت کالا از ایران را دارند، گفت: خط ریلی چابهار- زاهدان باید هرچه زودتر تکمیل شود و یکی از اولویت‌های حوزه راه باید انجام این پروژه مهم باشد البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده این پروژه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.