اگر حتی یک بار هم که شده حرکات جالب گواردیولا را کنار مستطیل سبز دیده باشید، لابد گمان کرده‌اید که او می‌خواهد از نظر بقیه خاص به نظر برسد، اما باید گفت که او این کارها را برای دیده شدن انجام نمی‌دهد؛چرا که خیلی چیزها مثل اظهارنظر های بازیکنانی که زیر نظر او کار کرده اند، نشان دهنده خاص بودن او است.

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

متین نجفی خبرنگار تحریریه جوان قدس : مارتین اسکورسیزی کارگردان مطرح سینما درباره ارتباطش با رابرت دنیرو و فیلم هایی که با او به عنوان بازیگر کار کرده می‌گوید : «ما تلاش کرده ایم همه کاری انجام دهیم و قطعا رابطه ما بر اساس عشق و اعتماد است.» در دنیای فوتبال پپ گواردیولا همان کارگردانی است که تقریبا همه دوست دارند کار با او را تجربه کنند و بازیکنان نیز همان بازیگرانی هستند که پس از همکاری با نابغه اسپانیایی، به نظر چیزهایی را به دست می‌آورند که تا قبل آن طعم داشتنش را نچشیده اند. از عشق نمی‌توان مطمئن بود اما بدون شک یکی از مهم ترین چیزهایی که درنهایت بین گواردیولا و شاگردانش به وجود می‌آید، حس اطمینان و اعتماد است. با اینکه او مربی سخت گیری است ولی موفقیتی که در نتیجه کار حاصل می‌شود ، سبب ساخته شدن اعتماد لازم و کافی می‌شود و این موضوع در صحبت های بازیکنانی که در تیم های مختلف با او همکاری کرده اند قابل مشاهده است، حتی اگر مستقیم به آن اشاره نکرده باشند.

مسی: او باعث شد پیشرفت کنم

لیونل مسی درباره دلیل اینکه پپ گواردیولا بهترین سرمربی اش بوده است، می‌گوید: « او یک ویژگی خاص داشت. باعث می شد مسائل را به شکل دیگری ببینید، مانند آماده سازی برای بازی ها، آماده سازی برای دفاع کردن و از چه منطقه ای حمله کردن.»

او ادامه می‌دهد: « وجود گواردیولا موجب شد از لحاظ فوتبالی خیلی پیشرفت کنم. او خیلی از مسائل تاکتیکی را به من یاد داد.»

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

کابایرو : پپ ایده آل مربی گری است

ویلی کابایرو دروازه بان سابق منچسترسیتی شرح می‌دهد: « می توانید از پپ گواردیولا چیزهای زیادی یاد بگیرید. چه از تمرینات پیش فصل و چه از خود مسابقات. او دیدی نسبت به بازی ها دارد که فوق العاده است. این که می توانیم صدای او را بشنویم چیزی است که نمی توان روی آن قیمتی گذاشت. او همه استراتژی ها را توضیح می دهد، چرا باید از دروازه بان بازی را شروع کنیم، چرا ارقام از همان ابتدا مهم هستند، چرا گاهی باید با ۴ یا ۵ مدافع بازی کرد و این که چطور فضای مناسب برای حمله کردن را پیدا کنیم. برای کسانی مثل ما که عاشق فوتبال هستیم، مربی گری او ایده آل است. »

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

کواچیچ : خوشحالم که از او یاد می‌گیرم

متئو کواچیچ ستاره کروات منچسترسیتی در مورد روزهای اول حضورش در این تیم می‌گوید: « به شکلی باورنکردنی سخت بود چون باید چیزهای جدیدی یاد می‌گرفتم. با خودم می‌گفتم کاش وقتی جوان‌تر بودم، با گواردیولا کار می‌کردم، با این حال هرگز برای یادگیری دیر نیست. خوشحالم که می‌توانم از پپ چیزهایی یاد بگیرم که قبلا نمی‌دانستم و کسی به من در موردشان نگفته بود. »

او اظهار می‌کند : « من در زمین بسیار می‌دوم و یادم است یک روز پپ من را در تمرین کنار کشید و گفت لازم نیست اینقدر بدوی و بیشتر از فکرت استفاده کن. او می‌گفت به آن طرف نرو و برای من شعاع حرکتی مشخصی تعیین می‌کرد. اعتراف می‌کنم ابتدا یک کلمه از حرف‌هایش را هم نمی‌فهمیدم ولی به تدریج به درک بهتری رسیدم. دوست داشتم این نکات را یک مربی زودتر به من یاد داده بود. می‌توانم بگویم کار با پپ از همان روز نخست با وجود همه سختی‌هایش لذتبخش بوده است. »

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

نویر : دروازه بانی با حضور گواردیولا آسان تر است

مانوئل نویر، دروازه بان آلمانی زمانی که گواردیولا در بایرن مونیخ حضور داشت، گفته بود: « فعالیت من الان بیشتر شده است. بازیکنان بیشتر از قبل توپ را به من می‌دهند و این باعث می‌شود تا ارتباط بیشتری با توپ داشته باشم و در کار حمله شرکت کنم. چنین شیوه‌ای برای من هم راحت‌تر است؛ چرا که باعث می‌شود همچون دیگر بازیکنان در جریان بازی قرار گیرم. دروازه‌ بانی با گواردیولا آسان‌تر شده است. »

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

ادرسون : او با فوتبال زندگی می‌کند

ادرسون مورائس، دروازه بان شماره یک پپ گواردیولا در منچسترسیتی، درباره‌ی خواسته‌های او در تمرین اینگونه توضیح می‌دهد: « او فوتبال را زندگی می‌کند و  با آن نفس می‌کشد. چه موقعی که شما اشتباهی کنید و او بر سرتان فریاد بکشد، یا موقعی که یک پاس خوب بدهید و شما را تشویق کند، می‌توانید فردی را ببنید که با فوتبال زندگی می‌کند. »

پِپ پُر مغز / نابغه اسپانیایی با بازیکنان چه می‌کند؟

ادرسون اضافه می‌کند : « ذهن او دائماً سرشار از ایده‌ها و تفکرات است، و البته این طبیعی است. همچنین او از آن مربی‌های خوبی است که هرچه نیاز باشد را مستقیم به خود شما می‌گوید؛ وقتی که زمانش باشد، از شما انتقاد می‌کند و همینطور وقتی که زمانش فرا برسد، شما را تشویق خواهد کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.