مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: شاخص پاکی هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است.

شاخص پاکی هوای فرهنگی کشور در گرو فعالیت کتابداران است

به گزارش قدس خراسان به نقل از کتابخانه‌های خراسان رضوی، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان در آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار خراسان رضوی این مراسم را متعلق به کتابداران دانست و آنان را میزبانان اصلی معرفی و اظهار کرد: از تلاش‌های ماندگار و همت والای همکاران پرتلاشم، کتابداران در طول یک سال فعالیت ارزشمند فرهنگی کمال تقدیر و تشکر را دارم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: این آئین به واسطه بررسی عملکرد یک سال گذشته کتابداران و با هدف قدرشناسی از این تلاش‌ها برگزار می‌شود و تلاش بر این است تا برای یکسال آینده برنامه‌ریزی مناسب انجام شود. به این مهم توجه داشته باشید که اهمیت و جایگاه کتابخانه زمانی نمایان می‌شود که کتابداران پا در عرصه گذاشته و پرچم این حوزه را برافراشته نگاه دارند.

وی با بیان اینکه در ۲۵۰ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی در استان خراسان رضوی وجود دارد، اظهار کرد: تلاش ما در مجموعه کتابخانه‌های عمومی بر این است تا محیطی لذت بخش برای مراجین فراهم سازیم. هر رویدادی که در حوزه کتابخانه‌ها انجام می‌شود بدون شک محصول ایده و فکر کتابداران است.

سبزیان با اشاره به وجود ۱۱ کتابخانه سیار در سطح استان خراسان رضوی، گفت: مایه افتخار است که امروز در این حوزه رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌ایم و قطعاً ارائه خدمات در مناطق محروم و اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی حاصل تلاش کتابداران است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تقدیر از حضور خیرین در حوزه کتابخانه‌ها، ابراز کرد: باعث افتخار است که عنوان کنم نخستین مجمع رسمی خیرین در حوزه کتاب و کتابخوانی در خراسان رضوی تشکیل و به فعالیت پرداخته است. باری دیگر تاکید می‌کنم زحمات خیرین با کمک کتابداران دیده می‌شود و ما قددران و قدرشناس تلاشهای کتابداران و خیرین هستیم.

وی تصریح کرد:مقام معظم رهبری می فرمایند «فرهنگ مثل آب و هوا می‌ماند. معتقدم کتابداران عاملین اصلی شاخص پاکی و سلامت هوای مشهد و خراسان رضوی هستند. عدم تعطیلی فرهنگی کشور به واسطه آلودگی آن قطعاً به واسطه اکسیژنی است که با کتاب و توسط کتابداران تولید می‌شود.

سبزیان خطاب به حاضرین در جلسه ادامه داد: لازم می‌دانم به چند نکته مهم که دستاورد هفته کتاب بوده است، اشاره کنم. نخستین اقدام و دستور کار بسیار مهم در این هفته تقویت ارتباط کتابخانه‌ها با مدارس بوده؛ چرا که معتقدیم کودکان و نوجوانان وفادارترین مخاطبین ما هستند. نمونه بارز شروع این تعامل نواختن زنگ کتاب در مدارس بود. دوم، برگزاری آئین رونمایی از کتابهای ارزشمند ملی در شهرستانها و روستاها است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تصریح کرد: سومین نکته، توجه به ارتقای سواد سلامت، رسانه و سیاسی مردم که یکی از رسالتهای مهم کتابخانه‌ها است. نکته چهارم، تسهلیگری در حوزه ایجاد و معرفی کسب و کارهای کوچک است که امروز به عنوان یکی از خدمات و رویکردهای نوین کتابخانه‌ای انجام می‌شود و در انتها با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی در نظر داریم تا پایان سالجاری سه کتابخانه سیار و یک پیشخان خدمات کتابخانه ای افتتاح کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: هدف نهایی ما ایجاد «ایران کتابخوان» است و راه رسیدن به این هدف از ایران دانا و توانا می‌گذرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.