کره شمالی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که پرتاب ماهواره نظامی‌اش که سه شنبه شب انجام شده با موفقیت صورت گرفته؛ در این میان خبرگزاری یونهاپ هم گزارش کرد، سئول بخشی از توافق نظامی دو کره را در پی پرتاب این ماهواره نظامی از سوی کره شمالی تعلیق کرده‌است.

شلیک ماهواره نظامی کره شمالی به فضا/ سئول بخشی از توافق نظامی را تعلیق کرد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری فرانس ۲۴، کیم جونگ اون رهبری کره شمالی شاهد این پرتاب ماهواره‌ای بود و به دانشمندان و تکنسین‌ها تبریک گفت.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز گزارش کرد که این ماهواره به نام «Malligyong-۱» در مدار قرار گرفت.

در این میان، پیشنهاد سئول برای تعلیق بخشی از توافق نظامی بین دو کره که در سال ۲۰۱۸ امضا شده بود، امروز و در جریان نشست فوق‌العاده کابینه کره جنوبی تصویب شد.

بر این اساس، سئول بند سه ماده یک توافقنامه را به حالت تعلیق درآورده و به کره جنوبی اجازه می‌دهد فورا فعالیت‌های شناسایی و نظارتی در اطراف مرز با کره شمالی در منطقه اطراف خط مرزی نظامی که دو کره را از هم جدا می‌کند، از سر بگیرد.

این آژانس خبری همچنین اعلام کرد: کره شمالی به وضوح نشان می‌دهد که هیچ اراده‌ای برای پایبندی به توافقنامه نظامی ۱۹ سپتامبر که برای کاهش تنش نظامی در شبه جزیره کره و ایجاد اعتماد طراحی شده‌است، ندارد.

آژانس جاسوسی کره جنوبی در ماه جاری میلادی اعلام کرده بود، به نظر می‌رسد پیونگ یانگ در ازای ارسال حداقل ۱۰ محموله سلاح برای جنگ روسیه در اوکراین، توصیه‌های فنی از روسیه دریافت کرده‌است.

همچنین رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرده که در حال بررسی و تحلیل این پرتاب است و نمی‌تواند تایید کند آیا این ماهواره در مدار قرار گرفته یا خیر.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.