مدیرکل میراث‌فرهنگی‌خراسان رضوی گفت: مهمترین اقدام در راستای ثبت جهانی توس آماده شدن طرح تفصیلی محدوده تاریخی توس است که این مهم قراردادش در اردیبهشت ماه با کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی بسته شده و یک سال زمان اجرا دارد.

ثبت جهانی توس در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

به گزارش قدس خراسان، بحث ثبت جهانی توس یکی از موضوعاتی است که سال‌هاست در میراث فرهنگی خراسان رضوی و به مراتب در وزارت میراث فرهنگی در حال پیگیری است اما در طی این سالها به دلیل وجود موانع ساختاری که  در این منطقه وجود داشت بحث ثبت جهانی آن به تعویق افتاد یکی از مهمترین این موانع وجود معادن غیر مجاز در این منطقه بود که با پیگیری‌های مختلف این معادن تعطیل شد.

از طرفی طرح تفصیلی این منطقه تاریخی باید آماده می‌شد که سالها زمان برد و به گفته مسئولین میراث فرهنگی و شهرداری طرح تفصیلی این منطقه با سختگیری‌های ویژه و حساسیت انجام شده است و طرح ویژه پهنه تاریخی و فرهنگی توس در ۳۶۰ هکتار تهیه شده است و علی رقم فعالیت‌هایی که طی سالهای گذشته صورت گرفته است اما همچنان ثبت منطقه تاریخی توس در هاله ای از ابهام است.

سید جواد موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خصوص مراحل ثبت جهانی آرامگاه فردوسی اظهارداشت: مهمترین اقدام در راستای ثبت جهانی توس آماده شدن طرح تفصیلی محدوده تاریخی توس است که این مهم قراردادش  در اردیبهشت ماه با کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی بسته شده و یک سال زمان اجرا دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در دست اقدام و پیگیری است، تشکیل شورای عالی احیای توس بوده که همچنان پیگیری لازم را انجام می‌دهیم  تا این شورا تشکیل و تصمیمات لازم را مصوب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: پایگاه میراث‌ ملی منظر توس نیز طی یک سال اخیر کل اطلاعات لازم برای ثبت جهانی را جمع آوری کرده و آنها را در قالب چهارچوب‌هایی که سازمان جهانی لازم دارد مرتب و در حال رفع نواقص پرونده هستند.

 موسوی خاطر نشان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز بزرگترین مشکل پیش رو در محدوده توس است که متاسفانه آرای تخریبی که صادر شده توسط نهادهای مربوطه اجرایی نمی‌شود و برای جلوگیری از این معضل همه نهادها بخصوص شهرداری باید پای کار باشد.

وی افزود: در طرح راهبری محدوده توس؛ محدوده سفلی و اسلامیه مشخص شده و این موضوع ابلاغ شده و در این دو منطقه مشکلی نداریم و آنها به صورت محدود باقی می‌ماند و دیگر عرصه‌ا باید آزادسازی شوند که متولی اجرای آن شهرداری و مسکن و شهرسازی هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد:یکی دیگر از موضوعات در خصوص منطقه تاریخی توس اختصاص اعتبار ویژه برای مرمت بخصوص در منطقه بالا دست توس است که دارای هویت و اهمیت بالایی بوده و کمک می‌کند ما زودتر پروژه را تکمیل کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.