عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: هیچ تغییری در سن بازنشستگی خانم‌ها ایجاد نشده است و آنان با ۳۰ سال خدمت یا رسیدن به ۵۵ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند.

حقوق بازنشستگی بر اساس دو سال آخر خدمت محاسبه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد راستینه، درباره مصوبه مجلس پیرامون تعیین سن بازنشستگی، اظهار داشت: با توجه به اینکه ناترازی سنگینی در صندوق‌های بازنشستگی داریم و از سوی دیگر ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به دلیل شرایط سخت معیشتی آنان حیاتی است، در لایحه برنامه هفتم توسعه دو حکم در کنار هم درباره بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت.

وی بیان کرد: حکم اول درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است، به گونه‌ای که دولت مکلف شد در سه سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه همسان‌سازی را اجرایی کند، به این شکل که در سال اجرای این قانون ۴۰ درصد و در سال دوم و سوم هم هر کدام ۳۰ درصد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا ۹۰ درصد شاغل همتراز اجرایی شود.

راستینه ادامه داد: همچنین در مصوبه دیگری بحث ترمیم صندوق‌های بازنشستگی مورد توجه قرار گرفت و بر اساس مصوبه مجلس، همه افرادی که الان شاغل هستند و در سن ۲۸ و ۲۹ و ۳۰ سال از خدمت خود هستند، اضافه سن خدمت یا سن بازنشستگی نخواهند داشت. کسانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می‌شود و وضعیت سن بازنشستگی سایر افراد هم در مصوبه مجلس مشخص شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس، سرجمع افزایش سن بازنشستگی حداکثر ۶۲ سال سن و حداکثر سنوات خدمت هم حداکثر ۳۵ سال است، به این معنا که اگر فردی به ۶۲ سال سن رسید بازنشسته می‌شود. همچنین اگر فردی به ۳۵ سال سنوات خدمت رسید اما ۵۷ ساله بود، بازنشسته می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس، هیچ تغییری در سن بازنشستگی خانم‌ها ایجاد نشده است و آنان با ۳۰ سال خدمت یا رسیدن به ۵۵ سال سن می‌توانند بازنشسته شوند. هر تفسیر دیگری که از مصوبه مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود، درست نیست و چندین بار رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه توضیحات روشن داده است.

راستینه با بیان اینکه نکته مهم دیگر درباره مصوبه مجلس آن است که ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی دو سال آخر خدمت افراد است، گفت: در این شرایط فردی که یک یا دو سال بیشتر از ۳۰ سال می‌ماند و به خدمت خود ادامه می‌دهد، از آنجایی که دو سال آخر خدمت ملاک محاسبه سنوات یا حقوق بازنشستگی است، عملاً در حقوق بازنشستگی آن فرد افزایش خوبی را شاهد خواهیم بود و به نفع آن فرد است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نگاه اول ممکن است فردی بگوید که با تغییراتی که در سن بازنشستگی اتفاق افتاده است، باید چند ماه بیشتر خدمت کند، اما باید به این موضوع هم توجه کند که این کار روی محاسبه حقوق بازنشستگی آنان هم تأثیر مثبتی دارد. با این مصوبه هم به صندوق‌های بازنشستگی برای رفع مشکل ناترازی کمک می‌شود و هم روی تعیین میزان حقوق بازنشستگی اثر مثبت دارد و به نفع بازنشستگان است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    شما اول بیا حقوق بازنشسته ها رو نسبت به همدیگه متناسب سازی بکن بعد برو مرحله بعد که متناسب سازی با شاغلان هست اول بیا تبعیض که بین بازنشسته ها هست را برطرف بکنید بعد بروید مرحله بعد