جشنواره گنجینه مهر با هدف توسعه وترویج مفاهیم رضوی با استفاده از ابزار هنر به همت مؤسسه آفرینش‌های فرهنگی و هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

جزئیات برگزاری جشنواره گنجینه مهر / تلاش برای کاربردی سازی مفاهیم رضوی در زندگی

نشست خبری این جشنواره امروز ۶ آذر با حضور امیرمهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، محمدجواد استادی مشاور مدیرعامل این موسسه و شیخی دبیر جشنواره برگزار شد.
استادی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه این جشنواره با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با هدف ترویج و توسعه مفاهیم رضوی با استفاده از ابزار هنر برگزار می‌شود، گفت: تدوین سند اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی و سوغات زائر از جمله فعالیت‌های موسسه آفرینش‌ها است و در این راستا برندی هم با عنوان «مهر» در حال طراحی است.
هویت بخشی به اسباب و وسایل زندگی با مفاهیم رضوی
وی با بیان اینکه برای احیای هنرهای قدیمی و سنتی نیازمند توانمند شدن هستیم، گفت: متأسفانه هنرهای کهن در حال از بین رفتن هستند. محور جشنواره این است که به اسباب و وسایل زندگی با ابزار هنر و استفاده از مفاهیم رضوی هویت ببخشد و باید دستگاه‌ها کمک کنند. در این راستا امروز تفاهم‌نامه تولید صنایع دستی در استان‌های مختلف برای هدایت به سمت مفاهیم رضوی امضا می‌شود.

حرم امام رضا(ع) همچون یک گنجینه
در ادامه حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی حرم امام رضا(ع) را گنجینه بی‌مانند جهان اسلام دانست و گفت: آثار هنرمندان مختلف از دورهای مختلف در حرم به یادگار مانده و وظیفه ما این است که از دل این گنجینه به نظام‌واره‌ای برسیم که چگونه هنرمندان، مفاهیم رضوی را به فرم هنری در بیاورند و هنر را در خدمت زیارت و مشتاقان امام رضا(ع) قرار دهند.
وی ادامه داد: هنر نقش کلیدی دارد و در هر جایی می‌شود انسان‌ها را با ابزار هنر به زیارت امام رضا(ع) برد و دلش را گره زد. هنرمندان می‌توانند برای خلق آثارشان از گنجینه حرم استفاده و از آن ها الهام بگیرند. دانشجویان هنرهای کاربردی و صنایع دستی آثاری را برای الهام گرفتن می‌خواهند و گنجینه مهر می‌تواند مسیری ایجاد کند که دوستان دانشجو از آن استفاده و آثاری را خلق کنند. ما وظیفه خودمان دانستیم که این گنجینه را برای خلق آثار جدید در اختیار هنرمندان قرار دهیم و مسیر را هموار کنیم.
در ادامه علیرضا شیخی، دبیر جشنواره گنجینه مهر گفت: این جشنواره برای اولین‌بار رقم می خورد و موضوعش کاربردی کردن آثار هنری با موضوع امام رضا(ع) در زندگی مردم است. جشنواره دی و بهمن برگزار می‌شود و رویکرد اصلی آن هنرهای اصیل ایرانی با تأکید بر آرایه‌های رضوی است که در چهار محور طراحی شده است که شامل «نقشی برای زندگی» ویژه وسایل زندگی و خانه و همچنین تسبیح و مهر، «هویت بخشی به زندگی» مربوط به گرافیک و بسته‌بندی است که در این موضوع اشکال زیاد داریم. «محصولات هنری تک اثر» شامل آثاری است که تولید انبوه ندارند و «طراحی و ایده» ویژه کسانی است که نتوانند به تولید اثر برسند می‌توانند طرح و ایده خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
وی با بیان اینکه همه اقشار می‌توانند در جشنواره شرکت کنند، گفت: در تعامل مؤسسه و دانشگاه هنر همه دانشکده‌های هنر کشور مشارکت دارند. تلاش ما حمایت از آثار و تولید انبوه آن است که می‌تواند بهترین جایزه برای هنرمند باشد. 
استادی با بیان اینکه مجموعاً ۱۴ سازمان درگیر موضوع اقتصاد هنر هستند گفت: مشهد سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر دارد که بازاری جدی است و برند مهر قرار است به این موضوع بپردازد.
حکیمی درباره آثاری که قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد، گفت: ۳۰۰ تصویر از آثار هنری حرم قرار است برای الهام گرفتن در اختیار هنرمندان قرار گیرد. برند مهر هم برای محصولات هنری رضوی است که طراحی شده و قرار است آثار با این نام عرضه شوند، البته در این راستا تاکنون محصولات زیادی تولید شده و فروشگاه‌هایی هم راه‌اندازی شده و سایتی هم طراحی شده که به صورت مجازی فروش دارد. همچنین در سایت و فروشگاه ظرفیت فروش برای هنرمندان فراهم می‌کنیم و این ظرفیت در اختیار جشنواره است و به صورت ثابت حمایت می‌شوند.
وی در خصوص نحوه شرکت در جشنواره گفت: هنرمندان می‌توانند جهت نام‌نویسی و کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی mehrfestiv.ir مراجعه کنند. البته اختتامیه بهمن‌ماه برگزار می‌شود و پس از آن نمایشگاهی را برگزار و صاحبان صنایع را دعوت می‌کنیم تا بیایند و از ایده‌ها و آثار استفاده کنند.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.