اجلاس اکو

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مه‌ولات در خصوص شرایط فعلی محور فیض‌آباد به کاشمر گفت: جاده فعلی به هیچ عنوان شرایط استاندارد خاص محورهای اصلی را ندارد. روزانه حجم بالایی از خودروهای ساکنان منطقه و خودروهای سنگین و غیرسنگین از شهرستان‌های دیگر از این مسیر برای رسیدن به تهران استفاده می کنند.

بار ترافیکی به سمت تهران بر دوش جاده محلی فیض‌آباد به کاشمر!

به گزارش قدس خراسان، «هفته‌ای نیست که بگذرد و ما در این جاده حادثه‌ای را شاهد نباشیم. حوادثی که بیشتر آن‌ها داغ همشهریان و نزدیکان را بر دل ما می‌گذارد». این‌ها جملاتی است که مرد میانسال اهل فیض‌آباد در مورد جاده ۳۵ کیلومتری فیض‌آباد به کاشمر به زبان می‌آورد.

وی که گویا یکی از نزدیکانش نیز در همین محور دچار حادثه شده، حرفش خطاب به مسئولان این است که مردم چقدر باید تاوان بدهند تا آقایان توجهی کنند و قدمی بردارند؟
بیان جملات ملتمسانه از سوی او پایان ندارد و با لحنی پر از خواهش می‌خواهد صدایش را به گوش مسئولانی که اندکی احساس مسئولیت دارند، برسانیم تا برای حال جاده‌ای که هر ساله نواقصش قربانی‌های زیادی را از مردم منطقه می‌گیرد، چاره‌ای بیندیشند.

پیرمرد فیض‌آبادی می‌گوید: صدایم را به گوش استاندار برسانید و از او بخواهید سری به اینجا بزند. کافی است چند دقیقه‌ای در این جاده که مرگ را در کیلومتر به کیلومتر آن از نزدیک می‌شود لمس کرد، رانندگی کند. بی‌شک پس از آن بدون اینکه ما خواسته‌ای داشته باشیم، خودشان این موضوع مهم را پیگیری خواهند کرد. 

قتلگاهی برای مردم محلی

یکی دیگر از اهالی منطقه دغدغه‌هایی از همین جنس دارد. او نیز از آن‌هایی گلایه‌مند است که باید کاری برای مردم انجام دهند؛ اما اقدامی نمی‌کنند تا دست‌کم مردم با احساس آرامش بیشتری از این مسیر برای تردد استفاده کنند. خواسته‌اش رسیدگی فوری و انجام کاری است که نتیجه آن کمتر شدن آمار تصادفات در این مسیر ۳۵ کیلومتری است.

وی می‌گوید: تا چند سال پیش این جاده تقریباً جاده‌ای محلی بود و برای رفت‌وآمد اهالی روستاهای اطراف استفاده می‌شد و برای رفتن به کاشمر کمتر از آن عبور می‌کردند؛ اما با افزایش بار ترافیکی ناشی از تردد خودروهای سنگین اعم از کامیون، تریلر و اتوبوس‌هایی که بیشتر آن‌ها مسیرشان کاشمر، سبزوار و سپس تهران است، در واقع این جاده تبدیل به قتلگاه شده؛ چرا که عرض کم و استاندارد نبودن محور فیض‌آباد به کاشمر سبب بروز حوادث متعددی در این مسیر می‌شود و مردم زیادی از شهرستان مه‌ولات و کاشمر دچار حادثه شده و عزیزانشان را از دست می‌دهند.

جاده‌ای محلی که شاهراه شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مه‌ولات در خصوص شرایط فعلی محور فیض‌آباد به کاشمر می‌گوید: جاده فعلی به هیچ عنوان شرایط استاندارد خاص محورهای اصلی را ندارد. زمانی که این جاده ساخته شد، در واقع برای استفاده مردم محلی و دسترسی روستاییان برنامه‌ریزی شده بود. اکنون که روزانه حجم بالایی از خودروهای ساکنان منطقه و خودروهای سنگین و غیرسنگین از شهرستان‌های دیگر از این مسیر برای رسیدن به تهران استفاده می‌کنند، به هیچ عنوان نمی‌تواند پذیرای این بار ترافیکی باشد.

محمود کبیری ادامه می‌دهد: حادثه‌خیز بودن این محور یکی از معضلاتی است که مردم با آن دست به گریبان هستند و باید برای رفع آن اقدامی شود. هر چند از سال ۱۳۹۲ که قسمتی از کار ساخت باند جدید، به جز محور فعلی انجام شد، این پروژه به حال خودش رها شده؛ اما ما از سمت شهر فیض‌آباد هشت کیلومتر از محور را که عرض ۵/۶ متری داشت، تا ۱۱ متر تعریض کردیم. با وجود این هنوز کار زیادی باقی مانده و برای به سامان رسیدن کار بودجه بیشتری می‌طلبد.

وی می‌افزاید: ۱۰ کیلومتر از جاده که در حوزه شهرستان مه‌ولات باقی مانده، نیاز به تعریض دارد که برای پنج کیلومتر از آن زیرسازی لازم انجام شده و برای روکش و آسفالت به ۲۰میلیارد تومان نیاز است؛ اما برای پنج کیلومتر دیگر هیچ کاری صورت نگرفته و برای اتمام آن بودجه‌ای حدود ۱۰۰میلیارد تومان لازم است.

جاده‌ای که اولویت نیست!

نماینده مردم مه‌ولات، تربت‌حیدریه و زاوه در مجلس شورای اسلامی نیز با تأیید شرایط و مشکلاتی که جاده فیض‌آباد به کاشمر دارد، از اختصاص بودجه ۷ میلیارد تومانی برای این محور خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: این محور در اولویت‌های اداره کل راهداری و راه و شهرسازی استان قرار نداشته و به همین دلیل از زمانی که عملیات ساخت آن پایان یافته، رده بودجه‌ای خاصی برای آن در نظر گرفته نشده؛ اما به دلیل دغدغه‌مندی‌هایی که وجود دارد ۷ میلیارد تومان از بودجه‌های در اختیار نماینده حوزه انتخابیه که مبلغ آن ۲۵ میلیارد تومان است، به این موضوع اختصاص یافته تا شاید بخشی از کار انجام شود.

محسن زنگنه در پاسخ به این نکته که بودجه ۷ میلیاردی که شما در نظر گرفته‌اید، کفاف ساخت یک کیلومتر راه را هم نمی‌دهد، اظهار می‌کند: در واقع همین  طور است. به جز این رقم در سفر معاون ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه قول بودجه ۱۰ میلیاردی دیگری را هم گرفته‌ایم که این رقم هم به زودی اختصاص خواهد یافت. امیدواریم در آینده بتوانیم برای پروژه کد بگیریم و این امکان باشد تا از بودجه‌های استانی و ملی برای بهسازی این جاده استفاده کنیم.

مسئولانی که پاسخگو نبودند!

در همین زمینه موضوع را از نماینده مردم شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی پیگیر بودیم و با اداره کل راه و شهرسازی تماس گرفتیم؛ اما متأسفانه با وجود تماس‌های فراوان و حتی ارسال مکتوب پرسش‌هایمان، پاسخی نگرفتیم. امیدواریم گذر مسئولان راه و شهرسازی به این جاده بیفتد یا طبق خواست پیرمرد فیض‌آبادی، استاندار در سفرهایش از این جاده عبور کند تا بلکه تصمیمات آتی مسئولان موجب شود جان‌های‌ عزیز مردم این منطقه بیشتر حفظ شود! 

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.