همایش مردمی روز جهانی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد.

بانوان و کودکان در معرض دود درجه ۲ سیگار/ زنان سیگاری زودتر درگیر بیماری‌های ریه و سرطان می‌شوند

احمدرضا جمشیدی؛ رئیس بیمارستان شریعتی، گفت: بیماری‌های انسدادی سالانه ۳۲۹ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می‌کنند و باعث ناتوانی و تنگی نفس در افراد می‌شود و این در حالی است که پیشگیری می‌تواند بسیار به مؤثر و مقرون به صرفه باشد.

در ادامه، محمدرضا مسجدی؛ فوق تخصص ریه، به تحلیل آمارها و روند رشد بیماری‌های انسدادی ریه پرداخت و افزود: بیماری‌های انسدادی ریه سومین علت مرگ در کشورهای جهان است.

وی گفت: طبق آمارهایی که انگلستان اعلام کرده، بیماری‌های انسدادی ریه تا دو سال آینده می‌تواند در رتبه نخست و بالاتر از مرگ‌های ناشی از سکته قلبی و مغزی و فشارخون قرار گیرد و این یک هشدار برای جامعه است که باید هرچه بهتر و عملی‌تر به مصاف نخستین دلیل این بیماری‌ها یعنی دخانیات برویم.

مسجدی ادامه داد: نیمی از افراد از بیماری خود مطلع نیستند و این موضوع نیازمند دقت بیشتر برای شناسایی و درمان به موقع بیماری است.

مهرناز اسدی قره باغی، فوق تخصص ریه بیمارستان شریعتی، درباره راه‌های پیشگیری از بیماری‌های انسدادی ریه گفت: بیماری‌های ریه تقریباً به یک شکل بروز می‌کنند اما مشکل بیماری‌های ریه این است که ممکن است این بیماری‌ها دیر توسط فرد بیمار تشخیص داده شود.

وی از عوامل محیطی و ارثی در بروز بیماری‌های ریه نام برد و سیگار کشیدن و مصرف دخانیات را مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های ریه عنوان کرد.

در ادامه، ام البنین پاکنژاد؛ رئیس بخش ریه بیمارستان شریعتی، به بررسی تأثیر مصرف دخانیات در بانوان پرداخت و گفت: متأسفانه استعداد عوارض مصرف سیگار همچون بیماری‌های انسدادی و سرطان در بانوان به مراتب بیشتر از آقایان است و این در حالی است که مصرف سیگار در بانوان با شیب تندی در حال افزایش است و با توجه به نقش بانوان در جامعه این موضوع نیازمند تأمل بیشتری است.

وی افزود: بخشی از قربانیان دخانیات، بانوان و کودکانی هستند که در معرض دود درجه ۲ سیگار قرار می‌گیرند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.