رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس خواستار اجرای طرح بازار آب در این استان شد و آن را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای فارس دانست.

ضرورت اجتناب‌ناپذیر توجه به بازار آب در استان فارس

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق حمیدیان امروز، ۸ آذرماه در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس گفت: آب ارزشمندترین کالای دنیاست که در کشور ما فاقد قیمت است و بازار آب به این معنی که صاحبان پروانه چاه و بهره‌برداران از آب بتوانند آب مازاد خود را در اختیار دیگرانی که به آن آب برای تولید در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعتی نیاز دارند، قرار دهند.

وی افزود: هدف از ایجاد بازار آب این است که میزان آب موجود، مورد مصرف بهینه قرار گیرد که با اجرای بازار آب شاهد توزیع پایداری آب خواهیم بود و ضمن توجه به مصرف بهینه، آب برای تولید محصول با ارزش‌تر مورد استفاده قرار گرفته در عین اینکه بیلان آب‌خوان‌ها و تقویت آن هدفگذاری شود.

حمیدیان اظهار کرد: در بازار آب به هیچ عنوان بحث اضافه برداشت مطرح نیست بلکه به طور مثال باغدار یا صنعتگری وجود دارد که سرمایه‌گذاری کلان انجام داده و در زمان فعلی دچار مشکل کم آبی شده و در کنار آن کشاورز و بهره‌برداری وجود دارد که از آب چاه در اختیار به خوبی استفاده نمی‌کند، بنابراین بازار آب این امکان را می‌دهد که با در نظر گرفتن میزان مجاز آب، بخش‌های مورد نیاز از آن آب استفاده کنند و هزینه آن را بپردازند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: یکی از شروط اجرای این طرح وجود کنتور هوشمند برای الزام به حفظ بیلان سفره‌های زیر زمینی است که اگر این طرح خوب کار شود منافع و کشایش بسیار خوبی برای کل استان خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع منافع و آسیب‌هایی را دارد، ادامه داد: به طور حتم منافع اجرای طرح بازار آب در استان بیش از آسیب آن است به طوری که با اجرای این طرح در استان شاهد پیامد مثبت آن در بخش‌های مدیریت مصرف، تغییر رویکرد به بخش آب، تغییر نوع کشت، حفظ آب و سفره‌های زیرزمینی استان، مصرف بهینه آب موجود و تعادل بخشی خواهیم بود.

حمیدیان بیان کرد: این طرح هم‌اینک به صورت آزمایشی بازار آب در برخی از استان‌های کشور انجام می‌شود و آب مازاد چاه‌های کشاورزی مبادله می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با بیان اینکه تغییر نگاه قانونی به بازار آب ضروری است، تصریح کرد: بازار آب یک مکانیزم هوشمند بهره‌وری از آب است که در دنیا نیز چنین تجربه‌هایی وجود دارد و با توجه به موضوع با اهمیت و کارآمد بازار آب برای کشور، نیاز است ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب نیز اصلاح شود.

در  این جلسه سایر مدعوین به بیان دیدگاه‌های کارشناسی خود در خصوص دستورهای جلسه پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.