رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، ماهی و تخم‌مرغ مشهد درباره افزایش قیمت مرغ در چند روز اخیر گفت: هیچ گونه افزایش قیمتی که بیشتر از ۷۹ هزار تومان باشد قانونی نیست و همه موظف به رعایت قیمت مصوب هستند و چنانچه فردی در این خصوص تخلف کند، قطعاً برخورد خواهد شد.

 هیچ گونه افزایش قیمتی که بیشتر از ۷۹ هزار تومان باشد قانونی نیست/ تداوم بازار نامصوب مرغ در مشهد!

به گزارش قدس خراسان، در مورد بازار این روزهای مرغ اگر قرار باشد بنویسیم باید از بهم خوردن معادلات آن نوشت. بنا به شرایطی این بار نه مرغ در دسترس است و نه قیمتش مشخص. قیمت در ظاهر همان ۷۹ هزار تومانی است که اخیراً مصوب شده است اما اگر شانس یارت باشد و مرغ گیرت بیاید حداقل ۱۰ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب باید برای هر کیلو مرغ پول بدهی تا دست خالی به خانه برنگردی. بازار این روزهای مرغ دقیقاً همین است.

در به در دنبال مرغ با قیمت مصوب

یک شهروند با ابراز گلایه از شرایط فعلی عرضه مرغ در بازار مشهد بیان می‌کند: انگار هیچ نظارتی بر بازار مرغ وجود ندارد که چند روزی می‌شود باوجود نیاز مبرم برای تهیه گوشت مرغ به قیمت مصوب به بازار سر می زنم اما در نهایت موفق به خرید نمی‌شوم. اگر مبنای فروش قیمت مصوب است چرا نظارتی بر عرضه بازار آن نمی‌شود؟ در این چند روز هر جا که رفتم یا گفتند مرغ نداریم یا اینکه قیمت‌هایی که دادند خیلی گران‌تر از قیمت ۷۹ هزار تومان مصوب است.

وی ادامه می‌دهد: هنوز زمان طولانی از اعلام قیمت ۷۳ هزار تومان برای گوشت مرغ نگذشته بود که مجدد قیمت مصوب افزایش ۶ هزار تومانی را به خود گرفت با این وجود همین مرغ ۷۹ هزار تومانی هم در بازار یافت نمی‌شود و باید نزدیک ۹۰ هزار تومان برای یک کیلو گوشت مرغ مردم پول پرداخت کنند.

شهروند دیگری نیز با اشاره به مشکلات این روزهای بازار مرغ در مشهد گفت: این روزها به هر فروشگاهی برای خرید مرغ مراجعه کردیم حرف فروشنده‌ها این بوده که مرغ در بازار کم توزیع می‌شود و مرغی برای فروش ندارند همین موضوع باعث شده تا قیمت مرغ بالا برود و مردم به سختی بتوانند مایحتاج خود را تهیه کنند.

وی در همین خصوص ادامه می‌دهد: بازار عرضه و تقاضای مرغ معمولاً مشخص است چرا باید مرغدار و توزیع کننده گوشت مرغ به خودش اجازه دهند هرزمان که بخواهد مرغ را وارد بازار کند و هر زمان که دوست داشته باشد این روند را متوقف نماید و به دنبال افزایش قیمت باشد؟

توزیع نامناسب دلیل آشفته بازار مرغ

اما شرایط موجود در بازار مرغ را خیلی از فروشندگان فراوردهای پروتئینی سطح شهر مشهد دلیلش را توزیع نامناسب این روزهای مرغ می‌دانند.

یکی از همین فروشنده‌ها به صراحت می‌گوید: در حال حاضر توزیع کنندگان به هیچ وجه به تعهدی که در خصوص تأمین مرغ مورد نیاز مردم دارند پایبند نیستند برای مثال من که درخواست ۵۰۰ کیلو مرغ را داده بودم کلاً برای امروز من ۷۰ کیلو مرغ آوردند من این مقدار مرغ را به کدام مشتری بدهم که بتوانم آنها را راضی نگه دارم؟ کل مرغ شهر مشهد را ۴ یا ۵ نفر توزیع می‌کنند به نظر می‌رسد آنها از این وضعیت سو استفاده می‌کنند و مرغی که هست را گران توزیع می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر در بازار بگردید مرغ با قیمت ۹۰ هزار تومان و حتی بالاتر از آن وجود دارد و می‌توانید تهیه کنید اما مرغ به قیمت مصوب که کشتار کن و توزیع کننده باید آن را با قیمت ۷۶ هزار تومان در اختیار ما قرار دهد تا ما به ۷۹ بفروش برسانیم عملاً وجود ندارد و بازار این گونه بهم می‌ریزد.

فاکتور سازی برای دور زدن قیمت مصوب

سری یکی از مراکز مهم عرضه مواد پروتئینی در خیابان استقلال مشهد حدود ساعت ۱۳ می زنیم به جز یک فروشگاه که آنجا مردم صف گرفته بودند و به هر نفر یک عدد مرغ بیشتر داده نمی‌شد با قیمت مصوب ۷۹ هزار تومان سایر فروشگاه‌ها مرغی برای عرضه با قیمت مصوب نداشتند!

مسؤول یکی از فروشگاه‌های عمده مواد پروتئینی خیابان استقلال مشهد در اوضاع این روزهای بازار مرغ می‌گوید: کشتار کن مرغ به ما می‌گوید مرغ را درواقع مرغدار گران کرده است چرا که زنده اش را کیلویی کمتر از ۶۴ هزار تومان حاضر نیست بفروشد این مرغ برای کشتار کن ۷۶ هزار تومان تمام می‌شود با هزینه‌های کرایه و سایر موارد مرغ با ۷۸ هزار تومان به مرحله توزیع می‌رسد چطور با این هزینه مرغ با قیمت مصوب ۷۹ هزار تومان باید به دست مردم برسد؟

وی به نکته دیگری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: حتی اگر شما امروز از توزیع کننده مرغ را به قیمت چند هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب هم خرید کنید آنها حاضر نیستند فاکتور به شما بدهند و اگر فاکتوری هم صادر شود با تغییر وزن فروش طوری برآورد می‌کنند که برای من همان قیمت ۷۶ هزار تومان ثبت شود ولی در اصل قیمتی که حساب می‌کنند حداقل ۶- ۷ هزار تومان بالاتر است!

وی می‌افزاید: شنیده ایم که هفته آینده قرار است شرایط مرغ درست شود به فرض اینکه این مورد درست باشد حتماً می‌خواهند قیمت مصوب مرغ را دوباره تغییر بدهند و به قیمتی برسانند که صرفه آن برای کشتارگاه‌ها و توزیع کننده ها باشد.

عوامل دخیل در بازار این روزهای مرغ

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، ماهی و تخم‌مرغ مشهد در واکنش به شرایط این روزهای بازار مرغ به قدس گفت: چند روزی است که به دلایلی که از جمله آنها می‌توان به بالا رفتن قیمت گوشت گوسفند، ممنوع شدن قطعه بندی گوشت مرغ و همزمانی این موارد با اول ماه که معمولاً خرید مردم بیشتر می‌شود میزان تقاضای مردم افزایش یافته است اما با این وجود توزیع گوشت مرغ با برنامه ریزی انجام می‌شود و مرغ به همان میزان ۳۰۰ – ۴۰۰ تنی که پیش این مورد نیاز شهر مشهد بوده است اکنون نیز توزیع می‌شود.

واکنش به این مطلب که در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها مرغ حتی با اختلاف ۱۰ هزار تومان از قیمت مصوب عرضه می‌شود بیان کرد: من نیز این موضوع را انکار نمی‌کنم و ممکن است از ۱۰۰۰ واحد نصفی افرادی باشند که قیمت مصوب را رعایت نمی‌کنند که همان گونه که گفته شد در صورت تخلف با آنها برخورد می‌شود اما با قاطعیت می‌گویم ۶۰ تا ۷۰ درصد حجم مرغ توزیع شده هرروز در مشهد با همان قیمت مصوب ۷۹ هزار تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. سعی ما تداوم قیمت ۷۹ هزار تومان و تأمین مرغ مورد نیاز مردم است و تلاشمان این است که با برنامه ریزی که داریم با تأمین بیشتر مرغ بازار را به شرایط بهتر برسانیم تا مردم نگرانی از این بابت نداشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ، ماهی و تخم‌مرغ مشهد همچنین درباره ادعای برخی از فروشندگان که از نا مطابق بودن درخواست و با میزان توزیع گوشت مرغ گلایه مند بودند نیز بیان کرد: هر فروشنده‌ای دارای کارت مخصوص تأمین هستند که داخل آن میزان گوشتی که هر روز نیاز دارند داخل آن نوشته شده است و تأمین کننده عمده و جز موظف هستند تا این میزان مرغ را هر روز در اختیار فروشندگان طبق همان کارت تأمین کنند اگر فروشنده‌ای طبق مشخصات کارت مرغ دریافت نمی‌کند و کمتر از آن تأمین کننده مرغ در اختیارش قرار می‌دهد می‌تواند این موضوع را به ما اطلاع دهد تا طبق قانون با تأمین کننده‌اش برخورد شود.

خبرنگار: هاشم رسایی فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.