حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند کسانی را که ایمان آوردند و در مسیر او در هر سختی و راحتی انفاق می‌کنند و خشم خود را فرومی خورند دوست دارد، محبت و رحمت خداوند برای این افراد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان: محبت خدا برای اهل تقواست

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان کارشناس مذهبی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: بسیاری از حکمای الهی مانند شیخ الرییس ابوعلی سینا با تحقیقاتی که دارند اعتقادشان بر این است که عامل حرکت کل موجودات جهان بر اساس محبت است.

وی افزود: طی دو قرن اخیر دانشمندان اسلامی از این محبت تعبیر به جاذبه کردند، تمام موجودات آراسته به جذب هستند. طبق آنچه در معارف اسلامی آمده شروع آفرینش با رحمت است، رحمت یعنی محبت، مهر و دوست داشتن است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ده آیه قرآن کریم درباره محبت خداوند نسبت به بندگان است. عنوان کرد: البته بندگانی که خصلت‌های خوبی دارند و با همین خصلت‌ها مجذوب محبت حق می‌شوند. این محبت از نوع تکوینی نیست بلکه اجباری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه انسان باید اخلاق‌های نیکو را در خود تقویت کند تا محبت بی نهایت الهی در او طلوع کند. اظهار کرد: همه این موارد وابسته به ایمان شخص است.

وی با بیان اینکه ویژگی‌هایی در مردم است که سبب محبت الهی می‌شود. ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید بشتابید به سوی آمرزش پروردگار و بهشتی پهنای آن به میزان همه عوالم بالا است؛ در دعای افتتاح حضرت امام محمد باقر (ع) می‌فرمایند خداوند بسیار رحمت دارد، اما خداوند با این همه رحمت به حضرت موسی (ع) می‌فرماید یک نفر را هیچ وقت نمی بخشم و آن قاتل امام حسین (ع) است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مغفرت و بهشت خداوند نامحدود و بی نهایت اما انسان به عنوان گیرنده آن محدود است. عنوان کرد: این رحمت و مغفرت برای اهل تقوا است. متقین نیروی معنوی باطنی روحی دارند که از افتادن در انواع گناهان آنها را حفظ می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه متقین بخیل نیستند و هنگام سختی و راحتی باسخاوت هستند. گفت: خداوند در قرآن مجید می‌فرماید به همه نیکی کنید؛ کسانی که گوسفند، گار و شتر دارند یک مقدار از زکات خود را به فقرای سایر ادیان هم بدهند که قلب آنها را به سوی خود جذب کنند. انفاق ایجاد محبت می‌کند و در وجود انفاق کننده و گیرنده آن تلطیف روحی ایجاد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خداوند کسانی را که ایمان آوردند و در مسیر او در هر سختی و راحتی انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌خورند دوست دارد، محبت و رحمت خداوند برای این افراد است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.