دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) رویکرد این کنگره را بازخوانی معارف و تعالیم امام رضا(ع) برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی خواند.

کنگره جهانی حضرت رضا(ع) تعالیم رضوی را در جهت وصول به تمدن نوین اسلامی بازخوانی می‌کند

حجت‌الاسلام و المسلمین علی جلائیان، به سابقه برگزاری نخستین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) اشاره کرد و گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی که همایش‌ها به این گستردگی امروزه نبود، آستان قدس رضوی در سال 63 یک دانشگاه با عنوان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، یک مرکز پژوهشی با عنوان بنیاد پژوهش‌های اسلامی و یک رویداد علمی با نام کنگره جهانی حضرت رضا(ع) را تشکیل داد.
وی تصریح کرد: در نخستین دوره از این کنگره مقام معظم رهبری به عنوان اولین سخنران مقاله خود را با محوریت امام رضا(ع) و با عنوان مبارزه دائمی خستگی ناپذیر ارائه کردند و فرمودند: بدانید پیام زندگی پرماجرای امام رضا علیه‌السلام به ما عبارت است از مبارزه‌ دائمی خستگی‌ناپذیر.
دبیر  بخش ملی کنگره جهانی امام رضا(ع) مطرح کرد: اما کنگره حضرت(ع) پس از چهارمین دوره متوقف شد و پس از سال‌ها هنگامی که موضوع تمدن اسلامی در کشور مطرح شد، برگزاری دوره‌های بعدی این کنگره در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید حوزه‌های علمیه به امر نظریه پردازی ورود کنند و کنگره جهانی امام رضا(ع) برای این نظریه‌پردازی ها تشکیل شده است، گفت: برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باید به سراغ ادبیات حوزه دینی و بازخوانی تعالیم رضوی برویم.
حجت‌الاسلام و المسلمین جلائیان تصریح کرد: تاکنون نگاه ما به روایات امام رضا(ع) ظاهری بوده است اما وقتی به بطن روایات و احادیث ورود پیدا می‌کنیم متوجه می‌شویم با حقایق دیگری روبه رو هستیم.
وی خاطر نشان کرد: پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) با محوریت «عدالت برای همه ظلم به هیچکس» تدارک دیده شده است بی شک اگر تعالیم حضرت بازخوانی شود، ظلمی در جامعه صورت نمی‌گیرد و عدالت به صورت شبکه‌ای ایجاد می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه خاطر نشان کرد: در واقع ما می‌خواهیم با برگزاری این کنگره، نظریه و فکر تولید کنیم، بعد از تولید علم زمینه اجرای آن را فراهم آوریم و این علم باید به حوزه حکمرانی وارد شود و به تمدن برسد.
دبیر بخش ملی کنگره جهانی حضرت رضا(ع) زمان برگزاری این کنگره را اردیبشهت ماه سال 1403 ذکر کرد و افزود: ما از ائمه روایات و احادیثی داریم که بستری برای معماری تمدن نوین اسلامی است از همین رو باید تبدیل به بازخوانی و نظریه شده تا در میدان اجرا شوند و تبدیل به حکومت و جامعه شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.