این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آتش دوزخ از خود انسان شعله ور می‌شود و این شعله‌ها از گناه نشأت می‌گیرد، گفت:بد خلقی و سخت خلقی جرقه‌ای از آتش جهنم است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان: بد اخلاقی و سخت خلقی جرقه‌ای از آتش جهنم است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد طالقانی به ایراد سخنرانی پرداخت و با استناد به آیات قرآن کریم و روایات درباره اوصاف مؤمنان اظهار داشت: مؤمن با ارزش‌ترین انسان در پیشگاه خداوند است.

وی با اشاره به سوره بیّنه بیان کرد: کلمه بریه در سوره بیّنه به معنای همه موجودات عالم است این ارزیابی پروردگار است درباره مؤمن واقعی که گاهی اوقات در قرآن کریم مؤمن واقعی را چنین ستایش می‌کند أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا؛ یا گاهی اوقات آنها را صادقین معرفی می‌کند. قرآن تاکید دارد همراه با صادقین باشید چرا که آنان برای دنیا و آخرت انسان سودمند هستند.

انصاریان با بیان اینکه ایمان مؤمن به قدری شدید و زیاد است که از همه اعضا و جوارحش به صورت عمل صالح طلوع می‌کند گفت: عمل صالح و ایمان یک حقیقت و دارای یک کیفیت درونی و بیرونی است؛ کیفیت بیرونی به صورت عمل صالح ظاهر می‌شود. برای مثال انسان مؤمن وقتی با چشمانش عالم هستی را نگاه می‌کند با دیدن نعمت‌های الهی خدا را می‌بیند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همه موجودات عالم برای اهل دل و کسانی که به عرفان اهل بیت آراسته هستند هر چیزی از آفریده‌های وجود مقدس او را آینه می ببینند. در این آینه جمال محبوب ازل و ابد را به نظاره می‌نشینند.

وی اظهار داشت: ملاّ هادی سبزواری یک غزل توحیدیه دارند که در آن غوغا کرده است، این غزل شعر نیست بلکه توحید ناب است که در نظم گنجانده شده است. ایشان در یکی از ابیات خداوند را زیباترین زیبایان بیان می‌کند. کسی که نمی‌تواند خدا را در عالم هستی مشاهده کند کور دل است و گناه یکی از عوامل کور دل شدن آدمی است. دل بیدار خدا را در همه امور مشاهده می‌کند.

انصاریان با بیان اینکه بد خلقی و سخت خلقی جرقه‌ای از آتش جهنم است تصریح کرد: سفارش شده اگر والدین بدخلق بودند فرزند در برابر آنان حتی اخم هم نکند و با مهربانی با آنان رفتار کند انسان با انجام این عمل عاقبت بخیر می‌شود. امام علی می‌گوید عالم هستی دایره حاکمیت الهی است و کسی نمی‌تواند در محدوده این حاکمیت به خداوند پشت کند چرا که در هر جهت قرار گیرد در محضر خداوند است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آتش دوزخ از خود انسان شعله‌ور می‌شود و این شعله‌ها از گناه نشأت می‌گیرد گفت: انسان به هر میزان مرتکب گناه شود به همان مقدار آتش دوزخ خویش را شعله‌ور می‌کند. کسی که سعادتمند شد به درستی‌ها و نیکی‌ها کمک می‌کند. بنابراین انسان خودش انتخاب می‌کند که سعادتمند بشود و یا دوزخی شود.

وی ادامه داد: اگر در دنیا دشمن حق و منکرات پیدا نمی‌شد دوزخی وجود نداشت چرا که خداوند نه دوزخ ساز است و نه کسی را به دوزخ می‌برد بلکه این انسان‌ها هستند که خودشان دوزخ می‌سازند و با پای خود به دوزخ می‌روند. کسانی که منکر خداوند هستند باید توجه داشته باشند که چه کسی عالم هستی را خلق کرده و اداره می‌کند. با این جهان بینی می‌توان وجود یک سازنده بی نهایت را درک کرد.

انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: خداوند در اوایل سوره حمد چهار مرتبه خودش را چنین معرفی می‌کند و می‌گوید من الرحمن الرحیم و مالک یوم‌الدین هستم؛ منظور این است که ای مؤمن از روز قیامت واهمه نداشته باش چرا که در آن روز رحمت و رحمانیت من شامل حال تو می‌شود و جمال و رحمت من ترس ندارد. خود بینی کفر و خدا بینی عبادت است انسانی که در همه امور خدا را ببیند منبع خیر می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.