عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار باشد، گفت: اقدام خوب دولت در شناسایی مودیان جدید قدم بزرگی در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی و ایجاد نظام عادلانه‌ مالیات گیری در کشور است.

درآمدهای مالیاتی باید جایگزینی درآمدهای نفتی شود/ اقدام دولت برای تحقق عدالت مالیاتی

به گزارش قدس آنلاین، مقابله با فرار مالیاتی و اخذ مالیات حقه از بخش‌های فراری از مالیات محور اصلی اقدامات نظام مالیاتی در دولت سیزدهم بوده است. این رویکرد شامل چند محور کلیدی است؛ اولین و مهم‌ترین اقدام سازمان امور مالیاتی در دولت سیزدهم بر شناسایی مودیان مالیاتی متمرکز بوده است.

بر اساس این گزارش، به نحوی که طی دو سال اخیر تعداد مودیان مالیاتی به بیش از ۹ میلیون رسیده؛ همچنین طی ۷ ماهه اول سال جاری بیش از ۲.۷ میلیون مودی مالیاتی جدید از طریق اجرای فاز اول سامانه مودیان شناسایی شدند که رویکرد مهم در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی است.

در هفت ماه ابتدای سال جاری با تقاطع‌گیری از داده‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی، بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد؛ همچنین برای اولین بار سازمان امور مالیاتی بیش از ۶۰۰ هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی فاقد اظهارنامه و فراری مالیاتی، به صورت سیستمی صادر کرد که اقدام مهمی در جهت مبارزه با فرار مالیاتی بود.

رویکرد دیگری که سازمان امور مالیاتی پیگیری‌ می‌کند، تمرکز بر اخذ مالیات از فعالیت‌های غیرمولد و مخرب اقتصادی نظیر سوداگری در بازارهای مختلف است. این امر در راستای کاهش جذابیت و همچنین افزایش ریسک این فعالیت‌های مخرب است. این رویکرد، وجه دیگر اقدامات اصلاحی نظا مالیاتی به خصوص در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

درآمدهای نفتی جزو سرمایه‌های ملی است

«حسن نوروزی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳، با اشاره به اینکه دولت در افزایش درآمدهای مالیاتی به موضوع عدم اعمال فشار بر مردم، تولیدکنندگان و حقوق بگیران توجه کرده است، اظهار داشت: جایگزینی درآمدهای مالیاتی به جای درآمدهای نفتی در بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: درآمدهای نفتی جزو سرمایه‌های ملی است و باید برنامه ریزی درستی برای استفاده از آن‌ها داشته باشیم. فلسفه‌ تأسیس صندوق ملی توسعه نیز همین است که درآمدهای نفتی به سمت سرمایه گذاری‌های زیرساختی برود. استفاده از این درآمدها برای هزینه‌های جاری کشور درست نیست و باید به سمت جایگزینی درآمدهای مالیاتی و عوارض گمرکی به جای درآمدهای نفتی در بودجه باشیم.

تمرکز بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تمرکز بر مالیات ستانی از مودیان بزرگ است. ملاحظه ای که داریم این است که مالیات گیری به صورت همگانی باشد و همگان متناسب با درآمدشان مالیات بپردازند.

نوروزی گفت: شناسایی مودیان جدید قدم بزرگی در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و ایجاد نظام عادلانه‌ مالیات گیری در کشور است. اینکه در هفت ماهه‌ اول سال جاری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مودی جدید کشف شده، کمک‌ می‌کند که به جای اعمال فشار بر بخش شفاف اقتصاد و مالیات دهندگان فعلی بر مالیات ستانی از کسانی تمرکز کنیم که تا الان مالیات پرداخت نمی‌کردند.

اقدامات دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات خوبی در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت از راه‌های منطقی صورت گرفته است و باید این روند با استقرار کامل سامانه مودیان ادامه یابد و تحقق درآمدهای مالیاتی دولت از طریق مقابله با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، ساماندهی معافیت‌های غیرضرور و اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به حداکثر برسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در کنار مبارزه با فرارهای مالیاتی، حمایت از تولید و مردم با کاهش مالیات این بخش‌ها و تسهیل فضای کسب و کار در دستور کار دولت قرار دارد.

نوروزی ادامه داد: اجرای صحیح قوانین اهمیت بالایی دارد. دولت باید در راستای عملیاتی کردن قوانین موجود در زمینه‌ مالیات‌های مستقیم و معافیت‌های غیرضرور حرکت کند و اگر جایی نیاز به اصلاح باشد، مجلس آمادگی همکاری دارد.

به گفته‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه، موضوع مهم این است که مالیات ستانی را از بخش تولید به بخش واسطه ای و سودآور اقتصاد انتقال دهیم. در این صورت است که ضمن افزایش درآمدهای مالیاتی از اعمال فشار بر بخش مولد کشور نیز جلوگیری‌ می‌کنیم.

وی گفت: لازم است بر معاملات سودآور و همچنین فعالیت‌های غیرمولد تمرکز کنیم و به ویژه کسانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب درآمد می‌کنند باید مالیات حقه‌ خود را بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.