رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر گفت: این شهرستان در حوزه بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی ۷۸ درصد رشد دارد که بالاتر از میانگین کشوری با ۵۱ درصد و میانگین استانی با ۶۴ درصد است.

بازسازی و بهسازی ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی ملایر

به گزارش قدس آنلاین، محمدمهدی عبدالملکی اظهار کرد: در روستاهای شهرستان ملایر ۳۲ هزار و ۱۸۳ خانوار در ۲۵ هزار و ۶۱۶ واحد مسکن روستایی و در ۲۰۸ روستا زندگی می‌کنند و تاکنون ۲۰ هزار و دو واحد بازسازی و بهسازی است.

وی افزود: ۶۵۶۷ خانوار روستایی در این شهرستان نیازمند مسکن روستایی هستند و ۵۶۱۴ واحد غیرمقاوم در روستاها نیازمند بهسازی و نوسازی بوده و در مجموع تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۱ واحد نیاز شهرستان در بحث بهسازی و نوسازی است که امیدواریم تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی این واحدها به موقع اختصاص یابد.

رئیس بنیاد مسکن ملایر بیان کرد: از روستائیان دعوت می‌کنیم برای ساخت مسکن روستایی، فرایند آن را از طریق بنیاد مسکن به انجام برسانند بدین گونه که هر متقاضی ساخت مسکن ابتدا از طریق بنیاد مسکن وضعیت موقعیت ملک خود را در طرح هادی مشخص کند.

بازسازی و بهسازی ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی ملایر

وی ادامه داد: بعد از معرفی به دفاتر طراحی و تهیه نقشه‌ها و کنترل آن توسط بنیاد مسکن و دفاتر طراحی و نهایی شدن آن، به ناظران نظام فنی روستایی که از طریق سیستم ارجاع سامانه به مالک معرفی می‌شوند، داده می‌شود و پس از مهر و امضاء طراح و ناظر می‌توانند از طریق مراجع صدور پروانه که در روستاها، دهیاری‌ها هستند اقدام به دریافت پروانه کنند.

وی با بیان اینکه این فرآیند شامل همه کسانی است که در روستا قصد ساخت‌وساز مسکن دارند؛ اعم از کسانی که تسهیلات دریافت می‌کنند یا دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: کلیه ساخت‌وسازهایی که از طریق فرآیند ذکر شده انجام نشوند و فاقد نقشه و ناظر از بنیاد مسکن و پروانه ساختمانی از مرجع صدور پروانه باشند، جزو ساخت‌وسازهای غیرمجاز تلقی شده و به کمیسیون ماده ۹۹ معرفی می‌شوند تا رأی نهایی مبنی بر تخریب یا جریمه از طریق کمیسیون مربوطه صادر شود.

عبدالملکی اظهار کرد: یکی از خدمات ارزنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه به توسعه روستایی بوده و بهتر است بدانیم چه اتفاقی افتاد که تا این اندازه بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی حائز اهمیت شده است.

وی افزود: بعد از بازدیدی که مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۳۸۴ از روستاهای مناطق زلزله‌زده شهرستان زرند استان کرمان داشتند، اهمیت مقاوم‌سازی مسکن روستایی را خیلی تأکید کردند و همین نگاه حکیمانه و مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی باعث شد طرح در مجلس مطرح شود و به تصویب برسد.

بازسازی و بهسازی ۲۰ هزار واحد مسکن روستایی ملایر

این مقام مسئول یادآور شد: در آن زمان از طرف دولت مقرر شد سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در سطح کشور بهسازی و مقاوم‌سازی شود و این مهم هم به عنوان بخشی از تکلیف سالانه قانون رشد تولید مسکن و مهار تورم لحاظ شد.

وی افزود: در شهرستان ملایر با همکاری مسئولان محلی و مدیرکل بنیاد مسکن استان و نظام بانکی گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده و اثرات آن در تثبیت و ماندگاری روستائیان و تغییر ارزشمند این طرح در ابعاد مختلفش و در راستای توسعه پایدار متوازن و همه‌جانبه کاملاً مشهود است.

عبدالملکی تصریح کرد: بهسازی و مقاوم‌سازی مساکن روستایی، باعث ماندگاری جمعیت، جلوگیری از مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی، ارتقاء توسعه سکونتگاه‌های روستایی و موارد دیگری مانند پیشگیری از آسیب روستائیان در حوادث طبیعی از قبیل زلزله، رانش زمین، طوفان و ... شده است.

وی گفت: طرح بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی اهداف دیگری را هم در بردارد که می‌توان به بالا رفتن نرخ امید به زندگی، تولید اشتغال، احیاء کشاورزی و دامداری، رونق بخشیدن به تولید در روستا و ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز و سطح بهداشت اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.