یک کارشناس اقتصادی گفت: با وجود همه مزیت‌های شفافیت عملکرد شرکت های دولتی، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که رد شد، موضوع شفافیت شرکت‌های دولتی و تبصره مربوط به این شفاف‌سازی حذف شده است که باید در اصلاحات بودجه توسط سازمان برنامه بودجه این موضوع بازگردد وگرنه تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی دوباره بازخواهد گشت .

تبدیل شدن دوباره شرکت‌های دولتی به تاریک‌خانه با حذف تبصره شفافیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۳

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی پیرامون شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی  در گفت و گو با خبرنگار قدس اظهار می کند:  انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گامی اساسی در ایجاد شفافیت و پاسخگویی در عملکرد این شرکت ها است. شرکت های دولتی نقش مهمی در اقتصاد یک کشور ایفا می کنند زیرا بخش بزرگی از بودجه کشور را در اختیار دارند. بنابراین، بسیار مهم است که صورتهای مالی آنها در دسترس عموم و کارشناسان قرار گیرد تا آنها از وضعیت سود، زیان و هزینه های این شرکت ها مطلع شوند. هنگامی که صورت های مالی شرکت های دولتی در دسترس عموم قرار می گیرد، به افزایش شفافیت و کاهش فساد در این شرکت ها کمک می کند. شفافیت به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر فساد عمل می کند زیرا هر گونه بی نظمی یا معاملات مالی نامناسب را آشکار می کند. با در دسترس بودن جزئیات عملکرد مالی آنها برای عموم، سطح بالاتری از پاسخگویی و بررسی وجود دارد. این یک پایه قوی برای نظارت موثرتر از قبل بر این شرکت ها ایجاد می کند و بیش از ۸۵ میلیون ایرانی از آن بهره مند می شوند.

وی ادامه می دهد: انتشار اطلاعات مربوط به شرکت های دولتی امکان نظارت و مشارکت عمومی بیشتر در مدیریت این شرکت ها را فراهم می کند. افراد، کارشناسان و سازمان های جامعه مدنی را قادر می سازد تا صورت های مالی را مطالعه کرده و عملکرد شرکت های دولتی را ارزیابی کنند. این بررسی می‌تواند به شناسایی و رسیدگی به ناکارآمدی‌ها، بهبود شیوه‌های حاکمیتی و اطمینان از استفاده مؤثر و مسئولانه از منابع عمومی کمک کند.

به گفته وی، یکی از مزایای کلیدی شفافیت در صورت‌های مالی، پتانسیل بهبود سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های دولتی است. با عمومی کردن صورت‌های مالی، شرکت‌ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو هستند و به احتمال زیاد اقداماتی برای کاهش زیان و بهبود سودآوری انجام می‌دهند. وقتی شرکت ها بدانند که عملکرد مالی آنها به دقت مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد، احتمال بیشتری دارد که تصمیمات استراتژیک بگیرند و اقداماتی را برای بهبود عملیات خود اجرا کنند.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با اثرگذاری شفافیت در کاهش زیان انباشته شرکت های دولتی می گوید: در دو سال اخیر و در طی اقدامات دولت سیزدهم، شفافیت صورت‌های مالی تأثیرات مثبتی بر عملکرد شرکت‌های دولتی داشته است. پس از گذشت دو سال از اجرای طرح شفافیت، تعداد قابل توجهی از شرکت ها توانسته اند زیان انباشته خود را کاهش داده و وضعیت مالی خود را بهبود بخشند.

وی تاکید می کند: این بهبود عملکرد را می توان به افزایش نظارت و پاسخگویی ناشی از انتشار صورت های مالی نسبت داد. علاوه بر این، شفافیت در صورت های مالی برای سلامت کلی اقتصاد ایران بسیار مهم است. شرکت های دولتی دارایی های با ارزشی هستند و تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد دارند. با اطمینان از شفافیت، نه تنها می توان هزینه ها را به حداقل رساند، بلکه می توان بهره وری و سودآوری این شرکت ها را به حداکثر رساند. این به نفع مردم و دولت خواهد بود، زیرا شرکت های دولتی کارآمد و سودآور به رشد و توسعه کلی اقتصادی کشور کمک می کنند.

محمدی می گوید: با وجود همه مزیت‌های شفافیت عملکرد شرکت های دولتی، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که رد شد، موضوع شفافیت شرکت‌های دولتی و تبصره مربوط به این شفاف‌سازی حذف شده است که باید در اصلاحات بودجه توسط سازمان برنامه بودجه این موضوع بازگردد وگرنه تاریک‌خانه شرکت‌های دولتی دوباره بازخواهد گشت و مهم‌ترین حکم و اقدام شفافیت‌زا دولت بدون قانون خواهد شد و شرکت‌های دولتی فراری از شفافیت قطعا کمترین همکاری را در این زمینه خواهد کرد.

وی معتقد است: انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گامی حیاتی در جهت ایجاد شفافیت و پاسخگویی در عملکرد آنها است. این امر به کاهش فساد، افزایش نظارت عمومی و بهبود سودآوری و بهره‌وری این شرکت‌ها کمک می‌کند و باید تبصره و قانون بودجه سنواتی به شفافیت عملکرد شرکت های دولتی حتما بپردازد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.