تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) با ۷ هزار بشکه افزایش به ۳ میلیون و ۱۲۸ هزار بشکه رسید و جایگاه سومین تولیدکننده نفت در این سازمان را حفظ کرد.

تداوم افزایش تولید نفت خام ایران در نوامبر ۲۰۲۳

به گزارش قدس آنلاین، گزارش ماه دسامبر اوپک که روز چهارشنبه (۲۲ آذرماه) منتشر شد نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه نوامبر (آبان‌ماه – آذرماه) ۲۷ میلیون و ۸۳۷ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۵۷ هزار بشکه کمتر از ۲۷ میلیون و ۸۹۵ هزار بشکه ماه اکتبر است.

بر اساس گزارش ماه دسامبر دبیرخانه اوپک، پس از عربستان با تولید روزانه ۸ میلیون و ۹۹۸ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۲۷۸ هزار بشکه، ایران با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۲۸ بشکه جایگاه سومین تولیدکننده این سازمان را حفظ کرد.

بر اساس گزارش منابع ثانویه، ایران در ماه نوامبر ۳ میلیون و ۱۲۸ بشکه نفت خام تولید کرده که ۷ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهرماه - آبان‌ماه) بوده است.

بر اساس این گزارش، تولید هفت عضو این سازمان در دوره مورد بررسی با افزایش همراه بوده که بیشترین افزایش تولید با ۲۳ هزار بشکه در روز مربوط به ونزوئلاست.

ایران، ونزوئلا و لیبی از توافق کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف هستند.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه اوپک، در ماه نوامبر نسبت به ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی ۶ دلار و ۵۵ سنت معادل ۷.۲ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳، ۸۵ دلار ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه اکتبر ۲۰۲۳، ۹۱ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه بود.

میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰۱ دلار و ۷۶ سنت بوده است.

قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه نوامبر ۲۰۲۳ به ۸۴ دلار و ۹۲ سنت برای هر بشکه رسید که ۶ دلار و ۸۶ سنت (۷.۵ درصد) کمتر از ماه اکتبر ۲۰۲۳ است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک (دسامبر)، تقاضای جهانی نفت خام برای سال ۲۰۲۳ میلادی بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش ماه اکتبر) با ۲ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه افزایش روزانه همراه خواهد بود. مجموع تقاضای نفت جهان برای سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۰۲ میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است.

اوپک در گزارش ماهانه خود همچنین پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و به مجموع ۱۰۴ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.