دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی از کشف ۵ هزار و ۶۴۷ بارنامه صوری جهت قاچاق و توزیع خارج از شبکه سوخت خبر داد.

صدور صوری بارنامه برای قاچاق سوخت

به گزارش قدس خراسان، «مدتی پیش دستگاه‌های ضابط در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، یک باند بزرگ قاچاق خودرو در استان را که خودروهای خارجی با پلاک موقت وارد می‌کردند و متأسفانه با ایجاد شبکه و آلوده کردن عوامل مؤثر در یک سری از دستگاه‌ها برای خودروهای مزبور پلاک ملی صادر می‌کردند، شناسایی کردند.

در این پرونده ۱۱ خودرو به ارزش بیش از هزار میلیارد ریال شناسایی و توقیف شد و برای عوامل مؤثر در آن به جرم قاچاق سازمان‌یافته خودرو، در مراجع قضایی و رسیدگی‌کننده تشکیل پرونده صورت گرفت». این خبری است که مدتی پیش توسط دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اعلام شد.

یک بار دیگر به سراغ دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی می‌رویم  تا بدانیم این کمیسیون از ابتدای سال چه اقدام‌هایی در این خصوص انجام داده است.

حسین دشتبان در خصوص ارزش ریالی کشفیات دستگاه‌های کاشف استان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ می‌گوید: ارزش ریالی کل مکشوفات دستگاه‌های استان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۹ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته۱۲۰ درصد افزایش داشته است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی عنوان می‌کند: تعداد کل پرونده‌های تشکیل شده در ۹ ماهه نخست امسال ۵ هزار و ۵۹۳ مورد به ارزش ۱۷۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش، از نظر تعداد ۱۳ درصد و از نظر ارزش ریالی ۳هزار و ۸۶۹ درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص افزایش چشمگیر ارزش ریالی پرونده‌ها در سال جدید، توضیح می‌دهد: شرکت‌های صادرکننده موظف هستند ارز حاصل از صادرات را در یک بازه زمانی معین به سیستم برگردانند و تحویل بانک مرکزی دهند. اگر در این بازه نتوانند کالایشان را وارد کنند یا ارز حاصل از صادرات را به کشور برگردانند، مشمول ماده مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شده و برایش پرونده تشکیل می‌شود.

محکومیت ۴ هزار و ۳۲۵ پرونده قاچاق از ابتدای سال

البته همه پرونده‌های مکشوفه منجر به محکومیت نمی‌شود. به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، تعداد پرونده‌های محکومیت یافته در ۹ ماهه ابتدای سال جاری ۴ هزار و ۳۲۵ پرونده به ارزش هزار و ۴۳۸ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، از نظر تعداد ۶ درصد افزایش و از نظر ارزش ریالی ۲۳ درصد کاهش داشته است.

دشتبان بیان می‌کند: تعداد پرونده‌های برائت یافته در ۹ ماهه نخست امسال، ۵۶۷ پرونده به ارزش ۲ هزار و ۸۶ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، از نظر تعداد ۵۹ درصد و از نظر ارزش ریالی ۱۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی ارزش ریالی جریمه وصول شده در پرونده‌های محکومیت یافته امسال را ۸۳۴ میلیارد ریال عنوان می‌کند که نسبت به سال گذشته ۸۸ درصد افزایش داشته است.

۸۸ درصد کشفیات قاچاق در گمرک‌های خراسان رضوی مربوط به دوغارون است

وی در ادامه اظهار می‌کند: تعداد پرونده‌های تشکیل شده قاچاق کالا و ارز توسط گمرکات استان در ۹ ماهه نخست سال جاری ۶۸۶ مورد به ارزش هزار و ۱۱۳ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، از نظر تعداد  ۴۶ درصد افزایش؛ ولی از نظر ارزش ریالی ۱۷ درصد کاهش داشته است.

دشتبان می‌گوید: بیشترین سهم از تعداد پرونده‌های تشکیل شده مربوط به گمرک دوغارون با ۸۸ درصد و بیشترین سهم از لحاظ ارزش ریالی پرونده‌های مکشوفه نیز مربوط به گمرک دوغارون با ۸۷ درصد است.

۱۵ باند قاچاق منهدم شد

وی با بیان اینکه تعداد باندهای متلاشی شده در ۹ ماهه نخست سال جاری ۱۵ باند بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰درصد افزایش داشته است، بیان می‌کند: تعداد متهمان دستگیر شده در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با هزار و ۸۶۱ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تغییری نداشته است.

به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، مقدار کالای منهدم شده در ۹ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برابر با 
۵/۳۷ تن به ارزش ۳۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ وزنی ۲۵درصد و از لحاظ ارزش ریالی ۸۷ درصد افزایش داشته است.

دشتبان اضافه می‌کند: مجموع ارزش ریالی کالاهای هدف مکشوفه در ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برابر با ۲ هزار و ۹۷۸ میلیارد ریال بوده که در این میان لوازم خانگی، نفت گاز، لوازم یدکی و دارو به ترتیب بیشترین ارزش را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان می‌کند: ۲۹۹ قلم کالا در حوزه دارو و تجهیزات دارویی و مزوتراپی در ۹ ماهه نخست امسال کشف شده که ارزش ریالی آن بیش از ۲۲ میلیارد ریال است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی از افزایش ۵/۵ درصدی کشفیات فراورده‌های نفتی مظنون به قاچاق نسبت به سال پیش خبر می‌دهد و می‌گوید: در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ مقدار ۲ میلیون و ۷۳۶ هزار لیتر فراورده نفتی مظنون به قاچاق کشف شد که بیشترین مقدار کشفیات مربوط به نفت گاز است.

دشتبان درباره یکی از پرونده‌های تشکیل شده در خصوص قاچاق سوخت بیان می‌کند: هر شرکتی که بار می‌برد، برای اینکه بتواند در سامانه سدف نام‌نویسی کند و سوخت با قیمت مصوب دولتی بگیرد، باید بارنامه داشته باشد. یک شرکت از طریق ۵ هزار و ۶۴۷ بارنامه صوری اقدام به دریافت سوخت می‌کرده و سپس آن سوخت را با تفاوت قیمت بالایی خارج از شبکه به فروش می‌رسانده، پرونده این شرکت در حال بررسی است.

کشف هزار حلقه لاستیک خودرو قاچاق

وی میگوید: همکاران اداره کل صمت استان با همکاری پلیس امنیت اقتصادی موفق به کشف هزار حلقه لاستیک خودرو مظنون به کالای موضوع قاچاق به ارزش تقریبی ۴۰ میلیارد ریال در خراسان رضوی شدند.


خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.