محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در پیامی به هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، سینمای مستند را سازنده اندیشه‌ها و نگاه‌ها دانست.

سینمای مستند سازنده نگاه‌ها و اندیشه‌هاست/ «حقیقت» در مسیر بالندگی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، در این پیام نوشته شده است:

هوالمصور

هنر آرمانی، هنری که انقلاب اسلامی به آن می‌پردازد، هنر انسان‌سازی است. سینمای مستند به واسطه نزدیک‌بودن به این ساحت، و به دلیل دوری از مناسبات تجاری و پسند عامه، متعالی و سازنده نگاه ها و اندیشه‌هاست.

جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» در مسیری که امسال به هفده سالگی می رسد، در عنفوان جوانی و بالندگی است. امسال حضور جوانان، مستندسازان نسل تازه، هنرمندان مستعد و توانا و باانگیزه که در استان‌ها سینمای مستند را دنبال می‌کنند، نویددهنده روزهایی پررونق برای این رویداد مهم منطقه است.

اهتمام سازمان سینمایی کشور، با محور «اخلاق، آگاهی، امید»، تبدیل رویدادهای هنری و جشنواره‌ها، به محلی برای دیده شدن هنرمندان مختلف و ایجاد انگیزه برای فعالیت آنان است و «سینماحقیقت» از رویشگاه‌های اصلی نیروی انسانی سینماست.«سینماحقیقت» از رویدادهای جریان‌ساز و غنی سینمای ایران، مرجعی ارزشمند و بی همتا، برای تاریخ، هویت، سبک زندگی ایرانی- اسلامی و روایت اسطوره‌هاست و می تواند غنی‌ترین جلوه‌گاه برای شناسایی فرهنگ متنوع اقوام ایرانی و رنگارنگی‌های زبانی، آئینی، جغرافیایی، تاریخی آن باشد؛ مضافا، که امروز با رویکردهای حمایتی سازمان سینمایی از ظرفیت های مغفول شاهد نوزایی و رویش‌های تازه در حوزه سینمای استانی هستیم. به میزانی که سینمای مستند قدرت بازآرایی خلاقانه از شرایط جامعه، آسیب‌های اجتماعی، رنج‌ها، ارزش‌ها، شاخصه‌ها و زیبایی‌های یک جامعه دارد سایرگونه‌های تصویری و سینمایی ندارد.

 این سینما می‌تواند به اعتلا و بازشناسی و رشد فرهنگ عمومی جامعه کمک کند و در صحنه دیپلماسی عمومی نیز، مقتدرانه، غنای فرهنگی و تاریخی و ارزش‌های یک ملت را به نمایش بگذارد. دنیای امروز، دنیای روایت‌هاست و نقطه تبلور آن پیش روی ماست: «غزه». «غزه» میدانی است که روایت حق و باطل در آن جان گرفته و انحصار را از رسانه‌های غربی و معاند گرفته است. سینمای مستند و سینماگران متعهد، در چنین بزنگاه‌هایی، در روند تاریخ جهان نقش‌آفرین می شوند. اگر سید شهیدان اهل قلم نبود، اگر سینمای اشراقی و نگاه عارفانه او به دفاع مقدس نبود، نه تنها تاریخ که سینمای ایران، تصاویر و شخصیت‌هایی ناب را از دست می داد. اگر زنده یاد نادر طالب زاده و روحیه حق طلبانه‌اش، نبود، چه بسیار لحظات ناب که از آرمان‌خواهان و دوستداران انقلاب اسلامی و عدالت‌جویان جهان ثبت و ضبط نمی شد. شاید رسالت سینمای مستند ایران و مستندسازان که عرصه‌ای همچون «سینماحقیقت» دارند، توجه و تمرکز بیشتر به تشخیص روایت صادقانه و مغرضانه و اهتمام به خلق تصاویری واقعی در راستای منافع ملی و عزت و کرامت انسانی است.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از امروز دوشنبه ۲۷ آذرماه آغاز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.