متیو (مت) میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی امارات در خصوص آتش بس در غزه اعلام کرد که متن قطعنامه پیشنهادی در حال بحث و بررسی است.

خودداری آمریکا از اعلام نظر درباره قطعنامه جدید آتش‌بس در غزه

به گزارش قدس آنلاین متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه عاملی باعث خواهد شد آمریکا به قطعنامه شورای امنیت جهت آتش بس در غزه رای مثبت دهد؟، گفت: ما به همکاری سازنده با اعضای شورای امنیت برای رفع مسایل موجود در این قطعنامه ادامه خواهیم داد.

قرار است عصر امروز سه‌شنبه به وقت محلی، قطعنامه پیشنهاد دیگری از سوی امارات متحده عربی برای ایجاد آتش بس در غزه در شورای امنیت به رای گذاشته شود که تاکنون آمریکا با وتوی قطعنامه‌ها مانع برقراری آتش بس برغم بمباران و حملات رژیم اسرائیل در نوار غزه شده است.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما از این بخش قطعنامه که خواستار رفع نیازهای بشردوستانه مردم غزه است، حمایت می‌کنیم. ما در نهایت تصمیم گیری خود را انجام خواهیم داد و هنوز متن قطعنامه در دست بررسی و بحث است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال مدعی شد: اگر حماس با آزادی گروگان‌ها موافقت کند، می‌توان توافق وقفه بشردوستانه درگیری‌ها را تمدید کرد.

وی ادعا کرد: ما به طور سازنده در شورای امنیت برای حل مسائل باقی مانده در مورد پیش نویس قطعنامه درباره غزه همکاری و به طور کامل از تامین نیازهای بشردوستانه مردم غزه حمایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره حملات تلافی جویانه نیروهای مسلح یمنی برای فشار به آمریکا و توقف حملات بی وقفه رژیم اسرائیل علیه نوار غزه با تکرار ادعاهای واشنگتن همسو با این رژیم بدون اشاره به دلایل این حملات، گفت: حملات بی پروای حوثی‌ها (انصارالله) در دریای سرخ جریان آزاد تجارت در منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، مشورت‌ها و رایزنی‌ها در پی ارائه قطعنامه جدید کشور امارات متحده عربی طی روزهای اخیر همچنان ادامه دارد و هنوز اعضای شورای امنیت به جمع بندی واحدی دست نیافته‌اند.

متن این قطعنامه مانند پیش‌نویس قبلی از سوی امارات عربی متحده پیشنهاد شده است. آمریکا پیش‌نویس قطعنامه قبلی امارات را هفته گذشته در شورای امنیت وتو کرد.

ایالات متحده آمریکا ۱۷ آذر ماه جاری به عنوان عضو دائم شورای امنیت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی را که بر اساس درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بود، برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه برغم کسب ۱۳ رای موافق در این شورا وتو کرد.

قطعنامه پیشنهادی امارات از ۱۵ رای اعضای شورای امنیت، ۱۳ رای موافق، یک رای مخالف از سوی ایالات متحده آمریکا و یک رای ممتنع از سوی انگلیس کسب کرد و بدین ترتیب با مخالفت آمریکا بعنوان عضو دائم شورای امنیت، وتو شد که واکنش‌ها و مخالفت‌های جهانی به این اقدام دولت جو بایدن را در پی داشته است.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

به دنبال پایان آتش ‌بس‌موقت چهار روزه میان حماس و اسرائیل، قطر به عنوان یکی از کشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است. حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای ۲ روز دیگر، بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسیده است.

سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.