معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در کلان پروژه ایران راه پیش بینی شده که به دنبال منافع مشترک با کشورهای همسایه باشیم و در این راستا در وهله نخست باید به تکمیل زیرساخت‌ها بپردازیم.

منافع مشترک با کشورهای همسایه در کلان پروژه "ایران راه" پیش بینی شده است

به گزارش قدس آنلاین، "شهریار افندی زاده" امروز چهارشنبه در سومین و آخرین روز از هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری اظهارداشت: مطابق پیش بینی تجارت جهانی، ارتباط تجاری روسیه و اروپا معادل ۲۶۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، همچنین در آینده قطب اصلی جذب تجارت به سمت آسیای شرق و خاورمیانه خواهد بود و ایران در همه مسیرها قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در این راستا باید ابتدا به تکمیل زیرساخت‌ها از جمله راه آهن رشت- آستارا، زاهدان- چابهار، یونسی- مشهد و حمل و نقل ترکیبی کاسپین به رشت پرداخت.
این مقام مسوول به اهمیت طرح جامع حمل و نقل کشور اشاره کرد و افزود: اگر بتوانیم این طرح را که افق آن سال ۱۴۱۴ است را تهیه کرده و به تصویب برسانیم، به راحتی می‌توانیم چشم‌اندازی برای توسعه کشور داشته باشیم.
وی گفت: این طرح همه شقوق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را در نظر داشته و در آن سعی شده تا همه شبکه‌های مورد نیاز ترسیم شود.
افندی زاده خاطرنشان کرد: در این طرح جامع، حمل و نقل ترکیبی به عنوان حمل و نقل موثر مطرح است و همچنین موضوع ترانزیت دیگر بحث مهم طرح است که کلان پروژه " ایران راه" در آن تعریف شده است.
وی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور، ستاد ملی ترانزیت پیش‌بینی شده که در صورت تصویب، ریاست آن با رئیس جمهوری یا معاون اول بوده و دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی شکل خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی پتانسیل قوی ظرفیت بنادر در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و اظهار داشت: این بنادر سالیانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۷۵ تا ۲۸۰ میلیون تن بار را دارند که اکنون به طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما اگر شبکه ریلی را کامل کنیم می‌توانیم این ظرفیت را بالفعل کنیم.
وی یادآور شد: در کلان پروژه ایران‌راه موضوعات نرم‌افزاری نیز اهمیت دارد و باید پایانه‌ها به محلی برای عبور کامیون‌ها تبدیل شود تا شاهد تشکیل صف نباشیم و این مهم نیازمند تعامل دیگر کشورها است.
افندی زاده با تاکید بر لزوم دیپلماسی قوی بین ایران و همسایگان، خاطرنشان کرد: در پروژه ایران‌راه اعلام کردیم که کشورهای آسیای مرکزی می‌توانند ایران را به عنوان مسیر خود در نظر داشته باشند.
وی گفت: در هشت ماهه امسال رشد ۲۸.۲ درصدی ترانزیت از کشور را شاهد بودیم که سهم رشد ترانزیت جاده ۳۳ درصد و سهم رشد بخش ریلی کمتر بوده است.

لزوم ایجاد زیرساخت مسیر عبور سبز

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تجارب گذشته به ویژه در موضوع ترانزیت ما را به این نتیجه رسانده که باید از سیستم‌های هوشمند استفاده کنیم و در این راستا یکی از توافقات گمرکات کشورها باید حذف اسناد کاغذی باشد.
وی اضافه کرد: باید سامانه‌ای ایجاد شود که بتوانیم مدارک یکدیگر را در آن بپذیریم، سامانه‌هایی که در کشورهای مختلف ایجاد می‌شود باید با یکدیگر از نظر نرم‌افزاری همخوانی داشته باشد که در مجموع به آن مسیر "عبور سبز" اطلاق می‌شود.

نوسازی ناوگان حمل و نقل
افندی زاده در ادامه با تاکید بر اینکه در موضوع نوسازی ناوگان در شقوق مختلف هوایی، دریایی، ریلی و زمینی نیازمند تحول هستیم، از تشکیل کمیته در وزارتخانه با ریاست وزیر خبر داد که یک برنامه زمانبندی برای سال جاری و سال آینده تنظیم شده است.
وی گفت: منابع تامین و نوسازی ناوگان، دو بخش داخلی و خارجی خواهد بود که به این منظور ابتدا به سراغ تولیدات داخلی خواهیم رفت و در کنار آن واردات نیز برای رفع نیازها انجام خواهد گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مطابق قانون بودجه ۱۴۰۲ می‌توانیم تا پنج‌هزار دستگاه اتوبوس وارد کنیم و در غیر این صورت کشور دچار کمبود اتوبوس خواهد شد.
وی یادآور شد: به این منظور کمیته مشترکی بین وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی تشکیل شده است که بر مبنای آن، ثبت سفارش توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی در وزارت صمت انجام می‌شود.
افندی زاده با اشاره به قیمت متوسط ۱۷ میلیارد تومانی یک دستگاه اتوبوس نو، تاکید کرد: باید مدلی اقتصادی برای بخش خصوصی ایجاد کرد تا سرمایه‌گذاری در این عرصه جذاب بوده و تضمین کنیم این سرمایه‌گذاری‌ها سودآور است.
وی اظهار داشت: اکنون در حال تسهیل فرایند کار هستیم و فقط باید موضوع تضمین اتفاق بیفتد. موضوع تضمین نیز مستلزم حمایت بانک‌ها و سازمان راهداری است.
به گفته این مقام مسئول، از پنج‌هزار دستگاه اتوبوس یاد شده تاکنون فقط ۳۳ دستگاه وارد شده است، اما مسیر انجام این کار به خوبی باز شده است.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، تامین تعدادی اتوبوس، مینی بوس، میدل باس و ون، از محل تولیدات داخلی پیش بینی شده است.

کریدور ارس
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: پس از آزادسازی قره باغ، به دلیل مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، کالاهای آذری از طریق پارس آباد جابه‌جا می‌شد، اما آنها علاقه‌مند بودند که این مهم از فاصله کمتری اتفاق بیفتد و لذا به سمت نخجوان رفتند.
وی گفت: در مجموع قرار شد از آق‌بند (نزدیک‌ترین نقطه اتصال جمهوری آذربایجان به ایران) این مهم اجرایی، اما از پایانه جلفا خارج شود.
افندی زده ادامه داد: برای تحقق این مهم نیاز به احداث پل بر روی رودخانه ارس بود که جمهوری آذربایجان تامین مالی پل را بر عهده گرفت، همچنین مسیر جاده‌ای توسط خودمان تعریض خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدور ارس منعقد شد و ما اعلام کردیم که حمل جاده‌ای باید از طریق جلفا باشد. به این ترتیب بخش عمده‌ای از بار جمهوری آذربایجان از ایران گذر خواهد کرد و همچنین می‌توانیم برای بخشی از بار کشور چین که به سمت اروپا می‌رود، از مسیر خودمان برنامه داشته باشیم.
افندی زاده تصریح کرد: مطابق این تفاهمنامه، سرمایه‌گذاری جدیدی از سوی ایران انجام نمی‌شود و فقط راه فرعی داخل کشور خود را به راه اصلی تبدیل خواهیم کرد.
وی همچنین تحقق این مهم را مستلزم ایجاد مرز در آق‌بند برشمرد که باید مصوبه ایجاد مرز را از کارگروه ویژه مرزها اخذ کنیم و اکنون فرایند کار در حال انجام است.

توسعه پایانه آستارا

این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد:در توافق بین ایران و جمهوری آذربایجان مقرر شده پایانه آستارا توسعه یابد که در دو فاز خواهد بود.
وی توضیح داد: در فاز نخست، در سایت موقت امکاناتی ایجاد می‌کنیم تا کامیون‌های بیشتری بتوانند وارد شوند، همچنین یک جاده دسترسی ایجاد خواهد شد تا این سایت موقت به سایت اصلی متصل شود.
افندی زاده اضافه کرد: احداث پل در فاز دوم پیش‌بینی شده است که با احداث آن، جاده موقت کنار گذاشته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب ظرفیت پایانه آستارا بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی، ظرفیت فعلی پایانه آستارا را ۲۵۰ کامیون در روز از سمت ایران و تقریبا همین تعداد از سمت جمهوری آذربایجان برشمرد و گفت: در حال حاضر مشکل خاصی از نظر زمان انتظار کامیون‌ها وجود ندارد و صف در این پایان کوتاه است، زیرا سازمان راهداری نظارت کافی دارد.
وی همچنین تاکید کرد: رانندگان هیچ پول اضافه‌ای را در این پایانه نباید پرداخت کنند.

پروژه رشت- آستارا

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص پروژه رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر، گفت: مطابق توافق بین ایران و روسیه مقرر شد تا ایران وامی با سود سه درصد دریافت کند، همچنین سقف مبلغ قرارداد ۱.۶ میلیارد یورو تعیین شده است.
وی ادامه داد: ما به التفاوت قیمت تمام شده پروژه با سقف قرارداد، اجازه داده شده تا صرف خرید تجهیزات، لوکوموتیو، واگن و غیره شود.

آخرین وضعیت یارانه سوخت هوایی

این مقام مسئول همچنین در خصوص یارانه سوخت هوایی پروازهای داخلی، خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های ایرلاین موافق حذف یارانه سوخت نیستند.
افندی‌زاده با بیان اینکه حذف این یارانه در میزان مصرف این سوخت در کل کشور تاثیر چندانی ندارد، تصریح کرد این مسئله در مرحله کارشناسی است و در نهایت هیئت وزیران باید در خصوص آن تصمیم بگیرد. اما هنوز تصمیمی اخذ نشده است.

سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل
افندی‌زاده در پایان یادآور شد: بر اساس سیاست دولت، سامانه‌ها باید ایجاد شده و توسعه یابد تا شاهد حذف تبادلات دستی، کاغذی و فیزیکی باشیم.
وی خاطرنشان کرد: شورای عالی ترابری بر اساس سیاست دولت به سازمان راهداری ابلاغ کرده تا هرچه سریعتر سامانه پرداخت آنلاین کرایه حمل ایجاد شود، به این ترتیب از دلالی و خرید و فروش بارنامه جلوگیری خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.