پربازدیدترین سایت خبری" haqqin.az" جمهوری آذربایجان در گزارشی نوشت: سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران استراتژی جدید همکاری ایران با جمهوری آذربایجان را اعلام کرد .

منبع خبری باکو : آیت الله رئیسی استراتژی جدیدی همکاری با آذربایجان را اعلام کرد

به گزارش قدس آنلاین، النور محمداف نویسنده این گزارش با اشاره به  سفر اخیر رییس جمهوری ایران به استان گیلان نوشت: رئیسی در حین  آشنایی با روند ساخت و ساز خط ریلی رشت -  آستارا، اعلام کرد که دولت ایران تمام نیروهای خود را برای تکمیل هرچه زودتر این خط ریلی بسیج می کند.

 این  گزارش با اشاره به این که رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد، کریدور شمال - جنوب که آخرین بخش آن احداث راه آهن رشت - آستارا است، منافع اقتصادی قابل توجهی را برای ایران به همراه خواهد داشت و به توسعه روابط ما با کشورهای همسایه کمک خواهد کرد، افزود : در سال های اخیر بارها چنین اظهاراتی را از سوی نمایندگان عالی رتبه ایران شنیده ایم. اما با وجود این، مسیر رشت - آستارا همچنان در لیست ساخت و سازهای به تاخیر افتاده قرار گرفته ولی اکنون  به نظر می رسد وضعیت در حال تغییر است.

  بنابر این گزارش، استاندار گیلان نیز اظهار داشت، پل جدید بر روی رودخانه آستاراچای در مرز دو کشور که اخیراً به بهره برداری رسیده است، تردد کامیون ها و شهروندان را تسهیل می کند.

" haqqin.az" همچنین  با اشاره به همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه  حمل و  نقل و ترانزیت نوشت: پایانه راه آهن آستارا در خاک ایران بیش از سه سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و پس از اتمام عملیات ساخت و ساز به ظرفیت کامل خواهد رسید  و توسعه بزرگراه رشت - آستارا به چهار خطه ظرفیت بزرگراه باکو - آستارا - رشت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

این گزارش سخنان سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که  ایران و آذربایجان در مسیر اصلی کریدور مواصلاتی شمال - جنوب قرار دارند و تشکیل کنسرسیومی برای احداث راه آهن آستارا - رشت امکان پذیر است، مورد اشاره قرار داد .

بنا به این گزارش، موسوی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک با جمهوری آذربایجان، تاکید کرد: اگر بنا به دلایلی این اتفاق (تشکیل کنسرسیوم) نیفتد، ایران آن را به تنهایی خواهد ساخت.

  این منبع خبری افزود: سفیر ایران به صراحت اعلام کرد که تهران آماده است تا ساخت جاده را به تنهایی به پایان برساند و سخنان سفیر که در واقع پیام رسمی رهبری ایران است، صفحه جدیدی در تاریخ احداث راه آهن آستارا - رشت است .

در این گزارش، سخنان مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه ایران مبنی بر این که ایران در حال رایزنی با جمهوری آذربایجان در مورد یک توافق چندجانبه در مورد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه است، مورد اشاره قرار داد و نیز با اشاره به اهمیت راه اندازی این مسیر حمل و  نقل، خاظر نشان کرد، این  مذاکرات در حال حاضر بین ایران، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان و یونان انجام می شود.

  نویسنده این گزارش، راه اندازی مسیر حمل و نقل خلیج فارس – دریای سیاه را بزرگترین طرح حمل و  نقل میان ایران و جمهوری آذربایجان  عنوان کرد و یاداور شد، از ماه دسامبر سال گذشته انتقال آزمایشی محموله ها از طریق این کریدور ادامه دارد و در چهار ماه آینده  نیز در این مسیر محموله های آزمایشی از ایران و  از طریق آذربایجان، بنادر گرجستان به کشورهای اروپای شرقی حمل و نقل خواهد شد.

  در پایان این گزارش آمده است: یکی از مهمترین موضوعاتی که امروز باکو و تهران مد نظر دارند، ترانزیت است. موقعیت جغرافیایی مساعد آذربایجان و ایران ایجاب می کند تا  دو کشور تماس های نزدیک و سودمندی در این زمینه داشته باشند. هر دو طرف مصمم برای به دست آوردن حداکثر سود از همکاری اقتصادی هستند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.