مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: تولید نفت در این منطقه نفت خیز با تعمیر واحد نمکزدایی بی بی حکیمه یک ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

افزایش ۱۰ هزار بشکه ای تولید نفت در گچساران

به گزارش قدس انلاین، غلامرضا کمالی افزود: عملیات تعمیرات اساسی و راه اندازی این واحد پس از چهار سال توقف تولید ناشی از تحریم های ظالمانه ، با تلاش کارکنان این صنعت با موفقیت انجام شد.

وی ابراز کرد: تعمیر و بازسازی تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با افزایش تولید نفت در دولت سیزدهم در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

کمالی بیان کرد: واحد نمک زدایی بی بی حکیمه (س)، یکی از هفت واحد نمک زدایی این شرکت است که در فاصله بیش از ۸۰ کیلومتری شهرستان گچساران با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۵ هزار بشکه نفت در دهه فجر سال ۱۳۹۶ احداث و راه اندازی شد.

وی ابراز کرد: واحد نمک زدایی بی بی حکیمه ، یک نفت شور سبک استحصالی از مخازن "نرگسی"، "چلینگر"، "گرنگان" و "سولابدر" فرآورش وشیرین سازی می کند.

کمالی ادامه داد: نفت شور سبک واحد بهره برداری بی بی حکیمه یک پس از انجام مراحل تفکیک و گرم شدن بوسیله ۲ردیف پیش گرمکن و حذف میزان گاز H۲S بوسیله برج هیدروژن سولفوره زدا (کاهش H۲Sاز ۳۰۰۰ ppm به ۷۵ppm) به واحد نمکزدایی بی بی حکیمه یک ارسال می گردد.

وی تصریح کرد: در واحد نمکزدایی با روشهای گرم کردن، تزریق مواد تعلیق شکن ،تزریق آب شیرین و با استفاده از ۲ دستگاه مخزن الکترواستاتیک (نمک گیر برقی) میزان نمک، آب و رسوبات خروجی آن در حد مجاز کنترل کیفیت تقلیل می یابد و سپس نفت آن به واحد بهره برداری بی بی حکیمه یک جهت ارسال به تلمبه خانه گوره منتقل می شود.

مدیرعامل نفت و گاز گچساران گفت: این واحد نمکزدایی در سال ۱۳۹۸ بدلیل کاهش تکلیفی ناشی از تحریم های ظالمانه از مدار خارج گردید و پس از مدت زمان حدود چهار سال توقف ، در مردادماه امسال تعمیرات اساسی آن شروع و هم اکنون تعمیرات اساسی ۱۶ تجهیز اصلی این واحد انجام شده است.

کمالی اظهار کرد: به دلیل فرا رسیدن فصل سرد و برای افزایش تولید، با هماهنگی های لازم تعمیرات اساسی کوره ها به فصل گرم سال موکول گردید.

وی ابراز کرد: تولید نفت در این منطقه نفت خیز و ظرف ۲ سال گذشته از ۵۰ هزار بشکه به بالای ۵۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

کمالی افزود: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دومین شرکت تولید کنند نفت در کشور و امسال ۱۰۰ درصد از برنامه تولیدی این شرکت محقق شده است.

وی بیان کرد: شرکت نفت گچساران دارای بیش از ۸۵۷ حلقه چاه، هفت هزارو ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت وگاز در اقطار چهار تا۵۲ اینچ و بیش از ۵۹ تاسیسات مهم صنعتی است.

کمالی با بیان اینکه این شرکت روزانه توان تولید بیش از ۶۵۰ هزار بشکه نفت را دارد گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اولویت‌بخشی دولت سیزدهم به طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، به عنوان بزرگترین طرح توسعه ای بعد از انقلاب است.

میدان نفتی گچساران دومین میدان بزرگ نفتی ایران است که در محدوده شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی اهواز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.