عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنی بالا رفتن قیمت هاست که بر میزان مصرف و در نتیجه تولید اثر می گذارد. با وجود اینکه با کلیات بودجه موافقیم ولی در بخش افزایش مالیات بر ارزش افزوده قطعا مخالفت خود را اعلام و در کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع را اصلاح می کنیم.

حساسیت شدید مجلس در مورد تورم و مخالفت با افزایش مالیات بر ارزش افزوده در اصلاحات کمیسیون تلفیق

به عقیده ی بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نظام حکمرانی در ایران با مشکلاتی از قبیل ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در حوزه ی جریان کالا، پایین بودن درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه مواجه است.

به منظور حرکت در مسیر توسعه ی اقتصادی لازم است به تصحیح نظام مالیاتی کشور بپردازیم و با اخذ صحیح، عادلانه و هوشمند مالیات از مودیان در جهت بهبود شرایط گام برداریم. در این روند باید بر مقابله با فرار مالیاتی متمرکز شویم و از مودیان بزرگ و پردرآمد مالیات بگیریم.

در اصلاح نظام مالیاتی کشور باید به دقت مدنظر داشته باشیم که از اعمال فشار مضاعف بر مردم، تولیدکنندگان، کارمندان و حقوق بگیران بپرهیزیم. به زعم بسیاری، جامعه توان پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ی بیشتر را ندارد. نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص این مسائل می خوانید.

میرتاج الدینی با اشاره به این موضوع که در شرایط فعلی مجلس با پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده موافقت نکرده است، تصریح کرد: در مورد هر نوع اقدامی که ممکن است به تورم دامن بزند با احتیاط برخورد می کنیم. به همین دلیل پنیشهاد دولت در مورد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده در مجلس رد شد.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده از نوع مالیات های مستقیم، سهل الوصول و قابل تحقق است. اما الان فقط موضوع افزایش درآمدهای دولت مطرح نیست. خط قرمز ما این است که فشار مضاعفی به مردم و بخش تولید وارد نشود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس خاطرنشان کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به معنی بالا رفتن قیمت هاست که بر میزان مصرف و در نتیجه تولید اثر می گذارد. با وجود اینکه با کلیات بودجه موافقیم ولی در بخش افزایش مالیات بر ارزش افزوده قطعا مخالفت خود را اعلام کردیم و در کمیسیون تلفیق بودجه این موضوع را اصلاح خواهیم کرد چرا که اصلاح نظام مالیاتی با فشار به مردم نباید رخ دهد. مجلس نسبت به معیشت مردم و کنترل تورم در سالی که شعار سال نیز این موضوع است قطعا با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالفت خواهد کرد و این موضوع را در اصلاحات کمیسیون تلفیق مجلس تغییر خواهد داد.

میرتاج الدینی گفت: قرار است 90 درصد افزایش درآمدهای مالیاتی دولت با تکیه بر بخش های غیرشفاف اقتصاد انجام شود که اقدام خوبی است. افزایش درآمدهای مالیاتی دولت به معنای اعمال فشار مضاعف بر مردم نیست. بلکه هدف این است که از راه هایی مانند مقابله با فرار مالیاتی، کشف مودیان جدید و ساماندهی معافیت های غیرضرور به این هدف برسیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.