انصاریان با بیان اینکه معمار دل خداوند است گفت: دل کعبه معنوی الهی در وجود مؤمن است که خداوند آن را بنا کرده است. امام حسین به عالی‌ترین صورت این کعبه را در وجود خود ساخت.

معمار دل، خداوند است

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان کارشناس مذهبی در حسینیه بیت الحسن به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: پروردگار در سوره یونس از پاکان عالم و چهره‌های معنوی و ملکوتی که نه مقام نبوت و امامت داشتند به عنوان اولیا الله یاد کرده است.

وی افزود: اولیایی آنان دو سویه است یک طرف به سوی وجود مقدس حق است؛ آنان عاشق خالص نسبت به معشوق ازل و ابد هستند و علت این عشق نیز به فرموده امام صادق معرفت و شناخت آنان است. اولیای الهی بسیاری از حقایق را به واسطه تفکر و عقل شناختند که در قرآن کریم این صفت را برای آنان بسیار آورده است و فرموده آنان اهل عقل هستند. حقایقی که می‌توانستند با چشم ببینند حقایقی که در عرصه آشکار عالم است.

انصاریان بیان کرد: بسیاری از آنها حق را از طریق الهام الهیه شناختند و به آن الهام صددرصد یقین داشتند بسیاری را هم از مسائل علومی که از انبیا و کتب آسمانی و ائمه طاهرین و یا به واسطه شنیدند دریافت کردند. آنان به حقایق غیب نیز ایمان دارند و ذره‌ای نسبت به آنان تردید و شک ندارند.

این کارشناس مذهبی بیان داشت: اولیای الهی اگر در مواجهه با شرایط سخت دنیایی قرار گیرند به هیچ عنوان ایمانشان متزلزل نمی‌شود؛ سخت‌ترین تبعید را به جناب ابوذر تحمیل کردند اما ذره‌ای از ایمان خود دست بر نداشت و نسبت به پروردگار در کمال رضایت بود. ایشان از گرسنگی و تشنگی جان به جان آفرید و تسلیم کرد.

وی بیان کرد: عده‌ای از مدینه با امام حسین به سوی کربلا حرکت کردند آنان از اولیا الله بودند، عده‌ای نیز از مکه با امام همراه شدند و به قافله پیوستند و گروهی نیز از بصره و کربلا به حضرت ملحق شدند. شاید بیشترین کتاب‌هایی که در اسلام نوشته شده است درباره کربلا است. نویسنده‌ای در لندن است که بیش از ۵۰۰ جلد کتاب در زمینه اصحاب و امام حسین نوشته است. آنان که در این مسیر به حضرت پیوستند به هیچ عنوان از حضرت نپرسیدند به کجا می روید؟

انصاریان با اشاره به اینکه انسان نباید نسبت به حق تردیدی داشته باشد و حتی در این راه نباید از نثار جان دریغ کند گفت: یاران و اصحاب امام حسین چنین بودند. آنان به حق یقین و ایمان داشتند. بنابراین مؤمنان به عالم غیب ایمان و باور دارند و نسبت به حقایق آن شک ندارند. اصحاب امام حسین معارف حق را از طریق عقل، تفکر و … کسب کردند. روایت است عبادت پروردگار به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست بلکه گفته شده بنشینید درباره همه افعال الهی فکر کنید تا او را بفهمید و عاشق او شوید و به یک امنیت درونی برسید.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام علی درباره اولیای الهی می‌فرماید آفریننده در درون این افراد بزرگ و بی نهایت است و هر چه غیر از خدا است در چشم آنان کوچک است؛ معمار دل خداوند است. دل کعبه معنوی الهی در وجود مؤمن است که خداوند آن را بنا کرده است. امام حسین به عالی‌ترین صورت این کعبه را در وجود خود ساخت به گونه‌ای که امام صادق می‌فرماید فرشتگان وقتی می‌خواهند به معراج بروند پروردگار به آنان می‌گوید عشق دارید به معراج بروید؟ معراج شما امام حسین است بنابراین از ملکوت به زمین بروید و حضرت را زیارت کنید.

وی ادامه داد: همه غیب من الله و همه آشکار نیز من الله است اولیای الهی در غیب و آشکار عالم هستی تنها خدا را می‌بینند. خداوند می‌فرماید عاشقان من هیچ خوفی نسبت به خودشان ندارند اما نسبت به دیگران خوف دارند زیرا از من خدا پر و بنده واقعی من هستند. آنان برای عذاب روز بزرگ برای مردم می‌ترسند تا مبادا گرفتار آن عذاب شوند. اولیای الهی راه ایمان را طی کردند و همواره در حال تقوا و پرهیز از محرمات پروردگار هستند. قرآن کریم می‌فرماید تا زمانی که در دنیا هستند همواره از سوی من به آنان مژده داده می‌شود و از وعده‌ای که به اولیای الهی داده‌ام بر نمی‌گردم و به هیچ وجه تغییر نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.