کاروانی متشکل از نزدیک به ۱۰ هزار مهاجر از ۲۴ ملیت مختلف، از مرز جنوبی مکزیک راهی شمال قاره آمریکا شده‌اند که احتمالا بزرگ‌ترین کاروان مهاجران در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) خواهد بود.

حرکت کاروان ۱۰ هزار نفری مهاجران به سمت آمریکا در واپسین روزهای ۲۰۲۳

به گزارش قدس آنلاین، سال ۲۰۲۳ در حالی به واپسین روزهای خود می‌رسد که کاروان جدیدی از مهاجران با بیش از ۱۰ هزار مهاجر از مرز جنوبی مکزیک خارج شده است؛ این موج جدید مهاجرت به فاصله تنها چند روز از دیدار یک هیات بلندپایه آمریکایی با آندرس مانوئل لوپز ابرادور رئیس‌جمهوری مکزیک با هدف تبادل نظر در مورد اقدامات جدید مهار مهاجرت در این منطقه صورت می‌گیرد.

این مهاجران از تاپاچولا (Tapachula)، شهری از ایالت چیاپاس (Chiapas) هم‌مرز با گواتمالا به راه افتاده‌اند و در نخستین ایستگاه در آلبارو اوبرِگون (Álvaro Obregón) منطقه‌ای در جنوب غربی مکزیکوسیتی، کریسمس را در میانه سختی‌ها و محرومیت‌ها سپری خواهند کرد.

اکثریت مهاجران، خانواده‌هایی هستند که بسیاری از آن‌ها دارای فرزندان هستند. خولیسا اِستر بریونِس ماگانیا (Julissa Esther Briones Magaña) نماینده سازمان حفاظت مدنی مکزیک (Protección Civil) در گفت‌وگو با خبرگزاری افه نسبت به وضعیت سلامت جمعیت مهاجر هشدار داد و از رانندگان خواست تا در تردد در مسیری که کاروان در حال پیشروی است، احتیاط کنند.

تصاویر منتشر شده از این مهاجرت اگر چه جدید نیست و در سال ۲۰۲۳، کاروان‌های عظیمی بوده‌اند که بارها با عبور از آمریکای مرکزی و مکزیک و قصد داشتند به آمریکا برسند اما به گفته لوئیس رِی گارسیا ویاگران (Luis Rey García Villagrán) مدیر مرکز کرامت انسانی (CDH)، این کاروان جدید می‌تواند بزرگ‌ترین موج مهاجرت در سال جاری میلادی باشد و حتی می‌تواند از ۱۵ هزار نفر فراتر رود.

این کاروان تنها چند روز قبل از سفر هیات بلندپایه‌ای از آمریکا به مکزیک که به دنبال رسیدگی به جریان رو به رشد مهاجرت در این منطقه است، سفر خود را به شمال قاره آغاز کرده است. در این دیدار با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، که برای چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، آلخاندرو مایورکاس وزیر امنیت داخلی و لیز شروود راندال مشاور امنیت ملی کاخ سفید حضور خواهند داشت.

بسیاری از مهاجرانی که کاروان را تشکیل می‌دهند پس از مدت‌ها انتظار و به دنبال فقدان رسیدگی به درخواست‌های مجوز پناهندگی‌شان در تاپاچولا به این گروه پیوستند.

کریستین ریورا از هندوراس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: ما سه یا چهار ماه است که اینجا منتظر بوده‌ایم و هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی افزود: امیدوارم با این راهپیمایی تغییری ایجاد شود و بتوانیم مجوز لازم برای حرکت به سمت شمال را بگیریم.

خوسه ویلمر فرناندز کابایرو اهل هندوراس که او نیز وضعیت مشابهی را تجربه می‌کند، اطمینان داد مجوزی که در تاپاچولا به دست آورده، از سوی مقامات مهاجرت معتبر تلقی نشده است.

وی به افه گفت: این همه وقت در تاپاچولا صرف کردن بی‌فایده بود، وقت تلف شد، آن‌ها همیشه مرا پیاده می‌کنند و برمی‌گردانند.

وضعیت این مهاجران با هزاران نفر دیگر مشترک است. طبق آمار کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، از آغاز سال جاری میلادی تا ۳۰ نوامبر (از ۱۱ دی ۱۴۰۱ تا ۹ آذر ۱۴۰۲)، در مجموع ۱۳۶ هزار و ۹۳۴ نفر در مکزیک درخواست پناهندگی داده‌اند.

رئیس‌جمهوری مکزیک، جمعه گذشته پس از گفت‌وگو با جو بایدن همتای آمریکایی خود، برنامه‌هایی برای کاهش جریان مهاجرت را اعلام کرد. وی همچنین از همکاری با واشنگتن برای کنترل نقاط حساس مرزی و تقویت کنترل مرزی در جنوب مکزیک خبر داد.

با این حال، اوبرادور تاکید کرد که موضوع فقط «محدود کردن» موج مهاجرت نیست، بلکه رسیدگی همه جانبه به پدیده مهاجرت باید در دستورکار باشد. رئیس‌جمهوری مکزیک تصریح کرد که نباید تنها بر امنیت تاکید کرد، بلکه باید شرایط کشورهای مبدا را نیز در نظر گرفت. وی در این رابطه گفت که درگیری‌های سیاسی در چندین کشور آمریکای لاتین باید حل‌وفصل شود تا مردم مجبور به مهاجرت نشوند.

اکنون باید دید که آیا دیدار هیات آمریکایی با مقام‌های مکزیک به اقداماتی با رویکردی متفاوت از آنچه که امسال در مکزیک اعمال شد، منجر می‌شود یا خیر. آنچه روشن است اینکه بسیاری از این اقدامات کاملا موثر نبوده‌اند و برخی داده‌ها و ارقام این مساله را تایید می‌کنند؛ به عنوان نمونه، مکزیک در سال جاری بیش از ۶۸۰ هزار مهاجر را شناسایی کرده است که به طور غیر قانونی در این کشور زندگی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.