وزیر کشور گفت: سه مشکل عمده سدسازی، انحراف رودخانه های مرزی و ریزگردها که مخاطرات طبیعی آن بر کل کشورهای منطقه اثرگذار است باید با همکاری همه کشورهای منطقه رفع شود.

وزیر کشور: مشکل سدسازی، انحراف رودخانه و ریزگردها با همکاری کشورهای منطقه حل شود

احمد وحیدی روز دوشنبه در مراسم آغاز به کار دومین رویداد بین‌المللی نمایشگاهی مدیریت بحران ایران قوی ۱۴۰۲ در مصلای تهران یکی از نگرانی‌ها در حوزه مدیریت بحران را کاهش تراز آب دریای خزر عنوان کرد و گفت: یکی از نگرانی های ما راجع به پایین آمدن آب دریای خزر و آثار منفی آن روی کشورهای حاشیه این دریاست.

وی علت اصلی این اتفاق را کاهش ورودی آب دریای خزر دانست و گفت: پیش بینی شده که اگر روند کنونی ادامه یابد، دریای خزر در چند دهه آینده خشک خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: جدای از اینکه این پیش بینی دقیق است، باید گفت که این یک واقعیت است که باید کشورهای حاشیه خزر به آن بیندیشند و چاره جویی کنند.

وحیدی «رودخانه‌ها» را موضوع دوم اساسی عنوان و به رودخانه هایی اشاره کرد که در کشورهای همسایه جاری هستند و وارد خاک ایران می شوند.

وزیر کشور توضیح داد: اگرچه مالکیت یک رودخانه با کشور دیگر است اما اگر در این زمینه اقداماتی بدون هماهنگی انجام شود، آثار سوء آن بر سایر کشورهای منطقه اثر می گذارد.

وی در این رابطه به برخی سدسازی ها در کشورهای همسایه اشاره و تاکید کرد: در موضوع سدسازی ها باید به منافع منطقه‌ای توجه و بر اساس آن تصمیم گیری شود زیرا ممکن است آثار مشکل زای ناشی از این اقدامات سبب مخاطرات طبیعی در سایر کشورها شود به طوری که آثار آن را همه خواهند چشید.

رئیس شورای امنیت کشور تصریح کرد: انتظار ما این است که در یک هماهنگی منطقه‌ای، کمیته‌ای برای این منظور شکل گیرد و با هماهنگی کشورهای منطقه موضوعات زیست محیطی ناشی از سدسازی ها و انحرافات آب رودخانه ها مورد بررسی قرار گیرد و به شکلی این طرح ها طراحی شود که منطقه ضرر نکند.

وحیدی به موضوع ریزگردها نیز اشاره کرد و با یادآوری اینکه ریزگردها گاهی از مناطق کویری کشورهای همسایه نشات می گیرد، خواهستار هماهنگی و همکاری های مشترک با کشورهای منطقه برای مقابله با آن شد.

وزیر کشور با بیان اینکه در مسائلی همچون سیلاب‌ها می‌توان پیش بینی‌های لازم را داشت و دانش آن را در اختیار داریم، اعلام کرد: بدون شک راه‌هایی برای پیشگیری از زلزله وجود دارد که باید به دانش آن دست یافت و در این حوزه اقدامات علمی هماهنگی با دیگر کشورها انجام دهیم.

وحیدی با تاکید بر اینکه آموزش، تمرین و سناریو سه عنصر اصلی در مقابله با بحران‌ها است، اذعان داشت: باید این سه عنصر را در قالب نرم افزارها توسعه دهیم تا شهروندان بتوانند آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

وزیر کشور با اشاره به وقوع برخی مخاطرات طبیعی در کشورمان اظهار داشت: تعاملات و گفت و گوهای جهانی برای شناخت و بررسی چگونگی وقوع بحران و نحوه چاره‌اندیشی برای مواجهه با این نوع رویدادها اهمیت دارد و باید یکی از اقدامات دائمی و ثابت ما باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.