رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تعداد ماموریت‌های مرتبط با مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در اورژانس مشهد طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش یافته است.

ماموریت‌های گازگرفتگی اورژانس مشهد ۱۵ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس خراسان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی یزدانی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۰۹ ماموریت گازگرفتگی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به ثبت رسیده، در حالی که این میزان در سال گذشته ۲۰۰ مورد بوده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ماموریت‌های امسال ۳۸۰ بیمار با علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن به مراکز درمانی انتقال داده شده اند، ادامه داد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۳۴۱ بیمار با علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی بیان کرد: طی این مدت میزان فوتی های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن از چهار به ۱۰ نفر در مشهد افزایش یافته است.

یزدانی اضافه کرد: منواکسیدکربن که با عنوان "قاتل خاموش" نیز از آن یاد می‌شود، ناشی از احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی از جمله گاز طبیعی است، این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی،کشنده و با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد  گفت: یکی از عوامل ایجاد منوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است، نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکش‌های غیراستاندارد عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گاز منوکسیدکربن هستند.

وی اظهار کرد: انتشار گاز منوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد، به طوری که استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی و از کار افتادن و فلج شدن اندام‌ها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.