۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
کد خبر: 950797

روایتی متفاوت از حضرت مریم(س) و انسان معاصر

مری کریسمس اما غزه

حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دفتر قم

روزهای منسوب و مرسوم میلاد تنها فرزند مادری به نام مریم است و در آستان سال جدید، جشنش می گیرند اما در روزگاری که درست در سرزمین تولد او امروز کودکان مریم در غزه کشته می‌شوند.

شاید روی سینه مریم، کودکانی غزه‌ای پناه می‌برند که روزی آنجا عیسی آرام می گرفت.

کودکان غزه! در برابر صدای غرش رگبار دشمن، نگران نباشید مادری بنام مریم برای شما لالایی می خواند.

اصلا چنان اسرائیل، زخم ترورو می‌ریزد که انگار باز مریم از تهمت بنی اسرائیل به جذع النخلی پناه برده است.

دیروز اگر مریم در برابر تهمت‌های بنی اسرائیل به جذع النخلی پناه برد امروز هم مریم در مزارش در فلسطین از ترور اسرائیل به درختی در گوشه‌ای پناه برده است و زیر سایه‌اش کودکان غزه را نوازش می‌دهد.

به کودکان غزه می‌گوید حرف نزنید و روزه سکوت بگیرید که اینان رگ‌هایشان هم رگبار ترور است.

تو فقط مریم مسیحیان نیستی که مریم ما مسلمانان هم هستی... مزار تو را در اورشلیم مسلمانان می آیند چنان که مسیحیان هم، اصلاً در قرآن مسلمانان بیش از کتاب مسیحیانت، از تو گفته شده است، تو مریم ما هم هستی! ای مادر خوب...

مریم؛ دخترکی که قرار بود پسر باشد، عابد معبد اما شد دختر: وضعتها انثی اما خداوند گفت: یادت باشد هر پسری که دختر نمی شود: لیس الذکر کالانثی.

اصلا اگر حنه‌ای مادر مریم، تو پسری می خواهی که عابد معبد باشد به تو دختری می دهیم بنام مریم که فرزندی بیاورد چنان که برخی او را اصلا معبود معابد بپندارند.

آری اگر عیسی مسیح می طلب، باید مریم تربیت کنی تا در جهانی، مریم ها نباشد، عیساهایی را جستجو مکن...

اگر اسمش در کتاب پیروان فرزندش، هفت بار آمده، شگفتا که در کتاب مسلمانان ده برابر تکرار گشته یعنی هفتاد بار.

در عصری که اسم دختر بردن ننگ بود و دختران را به اسم پدر یا برادر می خواندند و مریم را مریم صدا نمی کردند و یا اخت هارون می گفتند؛ خدای قرآن اراده کرد که اسمش در قرآن بیش از نام هم پدر (عمران) آمده و هم برادر (هارون) بیاید.

حتی بر خلاف فرهنگ غلط آن روزگار که دختر را با برادر و پدر می شناختند، اسم پسرش را با پسوند مادر هماره آورد، عیسی بن مریم تا بگوید اتفاقاً مردان باید بنام مادران شناخته شود. باید شناسنامه فرزند مادر باشد تا پدر.

عجیب نام تو قرآن ما را زینت داده است.

قصه فقط تکرار 70 بار نام تو نیست و یا اینکه سوره مستقل به اسم تو آمده است به اسم یک دختر، که قومش از جامعه اش راندند و پسرش را قصد دار کردند.

قصه آن است که راهبان و کشیشان تو باید بدانند که نام تو نه فقط در مکه و سوره های مکی که حتی در مدینه و سوره های مکی هم، کلید واژه پر تکرار دیالوگ خدا با پیامبرش بوده است و شگفتا از نظم اعداد که نامت در سوره های مکی در سه سوره 19، 21 و 23 آمده است و در سوره های مدنی در چهار سوره 3 و 4و 5 و 66.

راز این اعدا منطقی، روی کشف خواهد شد و پرده از حقیقت وجودی مریم را باز قرآن خواهد برداشت.

نام تو برای ما یادآور مریمی دیگر است که داستانش را قرآن فراموش نمی‌کند. ماریام خواهر موسی(ع).  شگفتا از نام مریم و مریم نامها که این مریم، نقش آفرین است در رشد کودکی فرزنش عیسی و آن مریم نقش ساز در رشد کودکی برادر موسی.

جهان امروز یا مریم! به تو بیش از مخترعان نانو و و هوش مصنوعی نیاز دارد. جهانی که چنان در زمین، انسان را زمین گیر کرده است که دیگر دستش کوتاه گشته از آسمان، مگر بشر اینگونه می تواند بفهمد که یک دختر بتواند با جبرائیل خدا هم دیالوگ گردد: قال انما انا رسول ربک...

تو را یا مریم! مادر عیسی، خواهر عمران و ای دختر حنه، بشر امروز نمی تواند درک کند. بشری که چنان شبکه های اجتماعی  متنوع و متکثر، از متن محور یا تصویر مدار، از صوت محور تا فیلم محور و... او را مجبور ساخته به دیده شدن.

بشری که هر روز پستی برای ابراز از خود نگذارد، عقب می ماند و عقب مانده خوانده می شود؛ با فالوور، سرمایه می‌اندوزد و سفره رنگین می‌کند.

چگونه این بشر بفهمد تو را که، بجای دیده شدن، نادیده دیده شدن را برگزیدی.

چنانکه در گمنامی و بی‌ فالووری، چنان سفره رنگینی خدا برای تو پهن کرده که پیامبر خدا، زکریا در آن شگفت زده شد «وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً»

تو مریمی که ثابت کردی با گمنامی به سرمایه هایی می‌شود دست یافت که در جمع کردن فالوور نیست اما مگر بشر مدرن و انسان معاصر آن را می تواند بفهمد؟

مریم، ما فقط نامت را می گوییم، خواهش می‌کنیم پیش ما نیا که اگر بیایی تو خود احساس غربت خواهی کرد. در عصر ما انسان اینچنین تو باز تهمت‌ها خواهی خورد و باز از دست ما پناه خواهی برد به جذع النخل.

مریم ما از تو به بیراه رفتیم و شدیم بیگانه. چگونه بفهمیم دختری دردانه مثل تو را، وای بر ما...

مری کریسمس می گوییم و در حالی که نمی دانیم مریم کیست و کریست کیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.