نمایشگاه گروهی آثار منتخب رویداد تجسمی «شهید القدس» با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا شد.

آثار منتخب «شهید القدس» به نمایش گذاشته شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه گروهی آثار منتخب رویداد تجسمی «شهید القدس» با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چهارشنبه- ۱۳ دی‌ماه- با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داود قدرتی سرپرست موزه هنرهای معاصر فلسطین، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی از جمله حسین عصمتی و علی اصغر یوزباشی در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

این نمایشگاه حاصل تلاش ۱۲۰ هنرمند شرکت‌کننده در کارگاه «شهید القدس» در قالب پوستر، کتیبه، پرچم و تصویرسازی است که از ۲۸ تا ۳۰ آذرماه با مشارکت حوزه هنری استان کرمان، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مس سرچشمه در کرمان برگزار شد.

ماحصل این کارگاه هنری، خلق ۱۷۰ اثر بود که از میان آنها ۴۷ اثر از ۴۲ هنرمند به نمایشگاه «شهیدالقدس» راه یافت.

به گفته محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری آثار نمایشگاه «شهید القدس» به مراکز استانی ارسال شده و هر استان به فراخور فضا تولیدات هنری را به نمایش گذاشته است. همچنین قرار است بعد از نمایشگاه «شهید القدس» در گالری عالی حوزه هنری، این آثار در موزه فلسطین و دانشگاه هنر هم به نمایش درآید.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود درباره نمایشگاه «شهید القدس» گفت: این نمایشگاه یک رویداد مجزا نیست بلکه قطعه‌ای از جورچین و فرآیندی است که به همت حوزه هنری مسیرش از کرمان، شهر حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با مشارکت نهضت پوسترهای انقلاب اسلامی، مجموعه ارشاد شکل گرفت.

محمد خراسانی زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه «شهید القدس» ماحصل رویدادی سه یا چهار روزه است که چکیده آن در گالری عالی حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است، افزود: فرآیند خلق آثار نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی «شهید القدس» اتفاق به‌جا و ضروری است چراکه این رویداد به ایجاد فرصت مواجهه و گفت و گوی استعدادهای جوان با اساتید حوزه هنرهای تجسمی کمک کرده و شرایطی را فراهم آورده تا جوانان و نوجوانان به بهانه مفاهیم ارزشمندی همچون مقاومت، حاج قاسم سلیمانی و فلسطین مهارت‌اندوزی کنند و در چارچوب این محتوا قالب هنر را بهتر بیاموزند.

وی با تاکید بر اینکه همزمانی تولید اثر و آموزش، باعث انتخاب آثار هنری ارزشمندی در قالب این نمایشگاه شده است، اظهارداشت: برخی از آثار ساختارشکنی بسیار خوبی دارند و در حوزه فرم از نوآوری برخوردارند و برخی دیگر با محتوای جدید حرف تازه‌ای را مطرح می‌کنند و از این نظر باید از برگزارکنندگان این رویداد هنری قدردانی کرد.

خراسانی زاده درباره خلق آثار هنری با موضوع فلسطین بیان کرد: پیامی که در قالب یک اثر هنری خلق می‌شود، تاثیرگذاری چندبرابری خواهد داشت. همچنین زبان تصویر نیاز به آموختن و وابستگی به یک ملیت خاص ندارد. وقتی مفهوم و محتوا در چارچوب بیان تصویری قرار می‌گیرد، کمک می‌کند تا مرزهای زبانی فراتر رود و حرف‌ها بدون نیاز به دانستن زبان، به گوش دنیا رسد.

نقش هنر در بازتاب وقایع فلسطین

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش عمده‌ای از بازتاب بی‌نظیری که در ایام طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم فلسطین شاهد بودیم، به زبان هنر باز می‌گردد. یعنی اگر قاب‌های تصویر از مناطق تحت ظلم اسرائیل منتشر نمی‌شد یا آثار گرافیکی، نقاشی، کارتون و کاریکاتور و پوستر مدام مخابره نمی‌شد و در بین مردم دنیا انتشار نمی‌یافت بسیاری از مردم پیام مردم فلسطین را درک نمی‌کردند و به گوششان نمی‌رسید لذا عرصه هنر قالب بسیار مهمی است که در هر جا به خوبی استفاده شده، ماندگاری پیام را به عهده داشته و باعث شده مخاطب بیشتری با آن پدیده درگیر شود.

وی گفت: در کنار مخاطب اثر هنری، مخاطب مهمتری وجود دارد که همان هنرمند است. هنرمندی که خلق اثر می‌کند و درگیر کنشگری می‌شود آن پیام را با تمام وجود خود حس می‌کند و این باعث می‌شود جوانان با این نوع پیام‌های ارزشمند که حرف روز دنیا است، آشنا می‌شوند و آن را درک کنند. بر همین اساس هم برگزاری چنین رویدادهایی در حوزه نگاه تربیتی ارزشمند است.

خراسانی زاده بیان کرد: این نمایشگاه به سراغ هنرمند طراز اول نرفته بلکه هنرجویانی که علاقه‌مند بودند یا هنرمندانی که در سطح میان رده کار می‌کردند به خلق اثر برای این رویداد پرداخته‌اند که اکثرا جوان و نوجوان هستند و فعالیت‌هایشان باعث افتخار است.

نمایشگاه «شهید القدس» از ۱۶ تا ۲۴ دی‌ ماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری انقلاب اسلامی واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین نمایشگاه «دیده نشده؛ عکس‌های کمتر دیده شده جنگ تحمیلی تا شهادت سرباز قاسم سلیمانی» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از ۱۳ دی تا ششم بهمن ماه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ در گالری «خانه» حوزه هنری برپاست.

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا بامداد ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ و با دستور مستقیم رئیس جمهور وقت آمریکا در فرودگاه بغداد هدف حمله ارتش تروریستی ایالات متحده قرار گرفت و به همراه جمعی از همراهان خود به شهادت رسید.

شهید سلیمانی در طول دوران فرماندهی خود با سازماندهی نیروهای مقاومت در منطقه غرب آسیا، محور مقاومت را در کشورهای منطقه ایجاد کرد و به تقویت آن پرداخت. دوران ۲۲ ساله فرماندهی شهید سلیمانی در نیروی قدس دوران شکوفایی این نیرو و حضور موثر آن در منطقه قلمداد می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.