معاون هماهنگی دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه گروه بریکس در حال تبدیل شدن به بازاری به اندازه نصف جهان است، گفت: این گروه،‌ بزرگترین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نفت و گاز را در بر می‌گیرد و یک بازار فوق‌العاده است.

بازار بریکس در حال تبدیل به نصف جهان است؛ پیشنهاد ریاست برخی کمیته‌ها به ایران

به گزارش قدس آنلاین،‌ مهدی صفری در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی افزود:‌ سازمان همکاری شانگهای نیز یک بازار منطقه ای است که می‌تواند تاثیرگذار باشد و همکاری کشورها در این چارچوب، وضعیت برد-برد برای همه طرف‌ها است.

پیشنهاد ریاست برخی کمیته‌ها به ایران
معاون وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از مصاحبه با این رسانه روس با اشاره به عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۳ میلادی و آغاز عضویت ایران در بریکس از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) گفت: عضویت ایران در بریکس ظرفیت‌های بزرگی را در زمینه ترانزیت، انرژی به ویژه نفت و گاز و دانش و فناوری‌های نوین برای این گروه فراهم می‌کند.
صفری خاطرنشان کرد: هم در بریکس و هم در سازمان همکاری شانگهای به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد شده است تا ریاست تعدادی از کمیته‌ها به ویژه در حوزه فناوری های مختلف را بر عهده گیرد.

بریکس نقش مهمی در انرژی خواهد داشت
ریانووستی در ادامه از قول معاون وزیر امور خارجه نوشت:‌ بریکس نقش مهمی در انرژی جهان خواهد داشت، یعنی در تولید، حمل و نقل و مصرف انرژی و علاوه بر این فناوری‌های جدید و بخش هوافضا.
صفری افزود: مهمترین مشکلات حوزه انرژی در بخش‌های تولید، حمل‌ونقل و مصرف است؛ می‌توان گفت که این سه موضوع توسط بریکس در حال حل و فصل است.
وی خاطرنشان کرد: گروه بریکس به واسطه عضویت ایران،‌هند و روسیه در آن و مشارکت این کشورها در کریدور شمال – جنوب، می‌تواند نقش مهمی در حوزه‌های حمل و نقل و تجارت جهانی داشته باشد.

بنا بر این گزارش، در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این سازمان تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند. آرژانتین بعداً از شرکت در اتحاد خودداری کرد. مشارکت کامل کشورهای جدید در این سازمان از اول ژانویه ۲۰۲۴ ( دی‌ماه ۱۴۰۲) آغاز شد.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست ژوهانسبورگ گفت: کشوری که می خواهد به برجام بپیوندد نباید تحریم هایی را علیه کشورهای شرکت کننده در این انجمن اعمال کند. .
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و شامل هند، ایران، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان است. کشورهای ناظر این سازمان شامل افغانستان، بلاروس و مغولستان و کشورهای شریک شامل جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، امارات، ترکیه و سریلانکا هستند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.